fredag den 13. marts 2020

Løgblomstring

I går, da jeg sad og lavede dette indlæg, var der vindstød på 30 m/s, så det var helt umuligt at fotografere blomster. Men i ugens løb havde jeg fået taget nogle billeder af løgblomsterne. I "krokusbedet" langs vejen, er påskeliljerne ved at tage over efter krokusserne, som er ved at blomstre af.




Tulipanerne lader vente på sig. Men med dette barske vejr gør det ikke noget, de ville sikkert blive blæst i stykker. Kun den lille botaniske tulipan, Tulipa turkestanica, er begyndt at blomstre.


Men i stuen er der tulipaner i alle mulige skønne farver, for her står en smuk buket, som gode venner har foræret os.


Og på sofabordet ligger Claus Dalbys bog om forårshaver.


I mangel af forårsbilleder, har jeg i fotoarkivet fundet nogle sommerbilleder. Dem vil jeg vise en lille serie af. Mon ikke mange af os i disse coronatider går og drømmer om sol og sommer.












28 kommentarer:

  1. Så fine bilder fra hagen din! Løkblomstene dine er jo så flotte. Det gjelder nå å glede seg over det lille som er. Nyhetene er deprimerende, og det er lite å glede seg over sånn sett. Da er det godt at vi har blomster 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lad os glæde os over blomsterne. Heldigvis har ingen forbudt os, at gå ud og nyde vores haver 😀. Man slapper så dejligt af og glemmer meget af det, der sker omkring en, når man opholder sig i haven.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Good morning Elna,
    Lovely photo's out of your beautiful garden. Sent flowers into the world to let the people forget
    about the things they worry about at the moment.
    Stay safe with a good healthy.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you! Yes, all of us have to send flowers.

      Greetings from Elna

      Slet
  3. Hej Elna

    Flotte forårsblomster, det ser nu bare godt ud! og kan da egentlig sagtens bære et indlæg alene:)
    Du spurgte sidst til mit skovprojekt, og ja det er da også påvirket af situationen, et planlagt møde med forstministeren i Tjekien igår måtte feks fornuftig nok aflyses. Mange har spurgt, så jeg laver nok snart et nedslag:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle lande er berørte, og Danmark er jo næsten lukket ned nu. Det rammer selvfølgelig også dit skovprojekt, hvor du må væbne dig med tålmodighed Et nedslag vil være velkomment, så vi kan følge lidt med i planerne.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Sikken nogle dejlige forårsbede du viser, dejligt når solen skinner og vi ikke har kraftig storm. Vi nyder alle billeder af blomster, forår og sommer, så vi ikke skal tænke på Corona.
    Skøn weekend til dig
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi skal passe på, at coronavirussen ikke kommer til at overskygge alt andet. Skulle jeg blive sat i karantæne, må det meget gerne være i haven. Jeg er sikker på, at haveglæde er det bedste middel mod tristhed.
      Du må også have en dejlig weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det er et godt skud vitaminer du giver os, både med de fantastiske løgbede og sommerbillederne med bugnende staudebede og blomstrende frugttræer. Det er bare så smukt!
    Tusind tak!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg siger også tak. Vi trænger vist til vitaminer af både den ene og den anden slags, så lad os gå i haven og tage et skud H-vitaminer

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Sikke da et smukt forårsbed! Vi gravede et nyt bed ud i efteråret, og jeg lagde krokus i det, men jeg kan godt se, at der går nogle år, før det ligner dit :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores krokusbed har mange år på bagen, så krokusserne har selvfølgelig spredt sig meget, hvilket er fint nok. Men det er ikke så let at begrænse dem, de har efterhånden spredt sig til hele haven, og det var ikke lige meningen. Det er i det hele taget ikke let, at have styr på løgplanterne i en gammel, hvor der hvert år blive lagt en ny portion løg. Det kan godt komme til at virke lidt rodet med tiden, men det har jeg valgt at se stort på.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Krokus i alle mulige farver er utroligt velegnede til at forvilde sig i græsrabatter. Det har vores kommune heldigvis fundet ud af. Det minder faktisk en del om dit smukke løgbed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så fint, når kommuner gør noget ud af udsmykningen af græsrabatter, rundkørsler, plantekummer mm. Det er mit indtryk, at kommunerne de senere år er begyndt at gøre mere ud af beplantninger på offentlige arealer.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Ahh, vitaminer til øjnene, forårsløg i blomst mums.. Du er da godtnok meget længere fremme end her i min have...
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu ved jeg ikke, hvilken jordbund du har i din have, men her har vi sandjord, og sandjord bliver hurtig opvarmet om foråret. Jeg tror, det er grunden til, at løgblomsterne altid kommer tidligt i vores have.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna! For en deilig vårblomstring du byr på! Og ja takk, vi tar gjerne noen gjensyn med sommeren, i disse vanskelige tider. Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi trænger til vitaminer i en vanskelig tid. Jeg blev selv helt glad og forventningsfuld, da jeg kikkede i fotoarkivet efter sommerbilleder til indlægget.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna!
    Tenk at krokusen allerede er avblomstra. Da har jeg i hvert fall mye å glede meg til. Ja, takk til sommerbilder fra hagen din. Den ser vakker og spennende ut. Det er akkurat hva jeg trenger nå. Det er deilig å se trangen til å vokse uten bekymringer.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er heldige alle os, der har en have, vi kan gå ud i. Her kan vi glemme frygten for corona og nyde alt det, der allerede blomstrer, og vi kan glæde os til den kommende havesæson.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Underbar bildserie Elna men ännu underbarare är bilderna av din vårlöksrabatt eller rabatter i början. Precis så vill jag ha det här :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jamen så må du jo putte nogle løg i jorden :) Et løg bliver heldigvis til mange løg, hvis man har lidt tålmodighed. Du har selv så mange smukke forårsbede.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Det er vel nok flotte billeder :-)
    Bedet med løgblomster er sådan et, jeg drømmer om - bare i lille skala. Hvor SER det altså godt ud.
    Og så måtte jeg lige svime lidt over billedet af græsstien under den hvide portal.
    Og cafesættet.
    Og....
    Vi har heldigvis haft nogle forårsdage hist og her og mon ikke de trods al modgang bliver hyppigere :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth! Marts har vel budt på lidt af det hele, hvad vejret angår. Men i går havde vi 2-cifrede varmegrader, så mon ikke, der er lunere vinde på vej.

      Hilsen Elna

      Slet
  13. Hej!
    Helt fantastiskt med alla fina vårblommor. Så fina bilder från din trädgård.
    Ha det bra /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar.
      Du må også have det godt. Pas på dig selv i disse tider!

      Hilsen Elna

      Slet
  14. Hei Elna.
    Et slikt krokusbed er noe å drømme om, med narsisser og tulipaner som kommer etterhvert. Vakkert!!
    Våren er kommet et par uker tidligere hos dere enn hos oss.
    Takk for en fin vandring i sommerhagen også:-)
    Her har vi strålende sol, men det blåser iskaldt, så idag tror jeg jeg holder meg inne.
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
  15. De seneste dage har der været forår i luften her. Marts har været forholdsvis tør, så nu kan vi rigtig få gang i havearbejdet. Godt solen også skinner hos jer, vi trænger til lidt solskin i denne tid.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet