fredag den 19. juni 2020

God midsommer!

Bare tiden ville stå stille - lidt! De lange dage omkring sankthans er så skønne, og når vejret tilmed viser sig fra den bedste side, er det helt vidunderligt. Den lille svale fra sangen "Hvor Nilen vander ægypterens jord" hørte bondemanden synge "Jeg tror, der er skønnest i Danmark!" Den sang er vi vist mange, der gerne vil synge med på. De lune sommeraftner bliver nydt i haven, og det er næsten ikke til at tage sig sammen til at gå i seng.

Der er så meget, der blomstrer lige nu.



Forhaven er præget af tre store koreakorneller, Cornus kousa 'Schmetterling'.



Det er en skam, man ikke kan høre, hvordan det summer. Både den hvide salvie og katteurten er insektmagneter.


Staudesalvien, Salvia nemorosa 'Caradonna' er en af junihavens favoritter. De mørke stængler er så smukke.


En anden favorit er dusksalvien, Salvia horminum 'Blue Monday'. Blomsterne er små og uanselige, det er de blålilla dækblade, der tiltrækker opmærksomhed. Planten er etårig, men den sår sig selv, så om foråret er der som regel frøplanter i rigelige mængder. Jeg bruger dem til at fylde hullerne i havens bede ud med. Det er også en god plante til buketter, og efter sigende også til salatskålen.


Nogle gange får planterne underlige vækstformer. Her er det en fingerbøl med bånddannelse, det kaldes vist fasciation.



Stjerneskærm har ret diskrete, men meget smukke blomster. De kommer hurtigt i blomst igen, hvis man klipper de visne blomster af. En dejlig og meget anvendelig staude!


Først regnen og senere varmen har fået planterne til at skyde i vejret. Montbretiaen har allerede nået omkring halvanden meter i højden. De lange, smalle blade er en fin kontrast til tobakspibeplantens runde blade.


I disse dage deles der roser ud til studenterne. Jeg vil ønske god midsommer og dele en rose ud til alle jer, der kikker forbi min blog. Rosen er en Geoff Hamilton.

18 kommentarer:

  1. Det er godt nok en flot velkomst huset og haven giver de besøgende. Og forbipasserende.
    Og mange andre dejlige blomster venter i haven. Salvien med den mørke stængel er rigtig fin. Lidt disket og så med den mørke stængel, når man giver sig tid til at kigge efter <3
    God midsommer - det er den skønneste tid.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! De mørke stængler på salvien er ret iøjnefaldende og meget fine. Jeg vil næsten påstå, at man bemærker dem før blomsterne. Jeg er ret begejstret for salvier, de har så mange gode kvaliteter.
      Her har vi fået en dejlig stille regn i dag. Jeg har ikke kikket til regnmåleren, men jeg tror, det er blevet til mange mm. Jeg håber, der også blev noget til jer.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Tak for rosen, den har jeg vist ikke, den er flot. Flotte billeder, cornellerne står fint der ved huset.
    Du har helt ret, det er så skønt nu, så man knap kan nænne at gå i seng, men det går hurtigt den anden vej. Vi har endelig fået regn og der loves mere, så vi er glade.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Men du har jo så mange andre roser 😀. Geoff Hamilton er en engelsk Austinrose, og blomsterne er meget smukke.
      Det bliver ikke skønnere, end det er lige nu. Her har vi også fået regn - en dejlig stille regn, som man kun kan være glad for.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Geoff Hamilton er så fin med den lyse krave yderst, og så blomstrer den overdådigt i år. Skønne midsommerfarver du disker op med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige nu, Geoff Hamilton er på det højeste. Jeg synes altid, den har en fin første blomstring, men her i haven kniber det altid lidt i anden ombæring.
      Midsommerfarverne er ret dæmpede. For 2-3 år siden syntes jeg, der gik for meget pastelfarver i haven, så jeg anskaffede forskellige blå salvier. Det synes jeg selv, der kom noget godt ud af.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Flot eksempel på fasciation, det har jeg ikke set tidligere hos Digitalis.
    Selve blomsterne ser egentlig ret normale ud?
    Alletiders med insektmagneter - sommerhaven er noget særligt!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomsterne ser normale ud, men blomsterstandene er meget korte, og de sidder i en klump. Der er mange sjove detaljer i haven, hvis man kikker efter.
      Det er så hyggeligt, når man kan høre insekterne summe, og man bliver så glad over at konstatere, at naturen ikke er helt i ulave.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!
    Så vacker blomning, med en hel hop av favoriter, digitalis och pion. Visst är det en fantastisk tid nu. Ha en fin Midsommar /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige nu, blomstringen er på det højeste. Vi var heldige at få 30 mm regn i går, så nu kan haven klare sig lidt igen.
      Du må også have en glad midsommer!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Så flott blomstring hos deg nå! Jeg liker så godt den 'Caradonna', for den har så flott mørk farge. 'Geoff Hamilton' er en nydelug rose.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. ‘Caradonna’ er så smuk med de mørke stængler og de lange slanke spir. ‘Geoff Hamilton’ er en fin rose, og den har rigtig mange blomster lige nu. Vi er heldige i år, for vi har fået en del regn.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Så utrolig mange flotte blomster du har i haven.
    Jeg er så betaget af stjerneskærm. Men mine to er ikke dukket op i år.
    Korea kornel er virkelig fantastisk. Tror min fik frost tidligere i år.
    for bladene er visne i spidsen.

    Gode midsommerdage
    Charlotte
    For

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Stjerneskærm er altså også en dejlig plante. Kan dine ikke have smidt nogle frø, så der kommer nye planter.
      Du må også nyde midsommeren og det gode vejr.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna!
    Nå er det paradis i hagen din. Her også. Akkurat nå hører jeg den vakreste lyden. Av regnvann. Himmelen har åpna seg i mange timer. Det blir jeg takknemmelig av. God natt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver ikke bedre, end det er nu. Her har vi også fået regn, så nu kan vi klare os en tid igen.
      Hav det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Tänk att mötas av 3 vackra korneller :) Så mycket vackert som blommar i din trädgård nu och många fina tips. Inser att blomning blivit nedprioriterat i min trädgård de sista åren.... Tack för rosen den var vacker.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo sagtens nedprioritere blomsterne lidt og alligevel have en spændende have. Blade i fine grønne og grå nuancer og spændende bladformer, kan sagtens gøre en have smuk og interessant. Vi har også bede i haven, hvor der næsten ingen blomster er, og disse bede giver ro og er rare at kikke på.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet