fredag den 12. juni 2020

Junihaven

Sidste weekend fik vi 41 mm regn. Det var lige, hvad haven trængte til. Græsplænen grønnes, planterne vokser sig store og dækker det meste af den bare jord, resten dækker ukrudtet.

Den hvide spiræa, Spiraea betulifolia, blomstrer. Vi har haft den i en fritvoksende hæk, og det var et smukt syn, når den blomstrede. Men hækken blev for stor, og sidste år blev den gravet op og erstattet af en hæk af avnbøg. Det er vi godt tilfredse med, men jeg må indrømme, at jeg i denne tid savner alle de hvide blomster. Heldigvis har vi den som enkeltstående busk et par steder i haven.


Også dronningebusken, Kolkwitzia, er på det højeste med blomstring.

 
Rigtig mange stauder blomstrer nu. Her er det havebetonia, Stachys grandiflora. Det er en nem staude, og de store blade dækker godt for ukrudt.


Katteurt, Nepeta faassenii 'Walker's Low' og storkenæb, Geranium 'Rose Clair' er også et par nemme stauder. De klæder hinanden, og de levner heller ikke ukrudtet mange chancer.


Den blodrøde storkenæb, Geranium sanguineum, hører til favoritterne blandt havens storkenæb. Den blomstrer hele sommeren, og den er meget tørketålende. Den bliver ikke så høj og er derfor fin som kantplante.

 
Den hvide pæon er Paeonia Lactiflora 'Immaculee', den lyserøde har jeg ikke navnet på.
 
 
Skotsk lostilk, Ligusticum scotikum, pynter både i haven og i buketter med smukke skærmblomster. Om foråret bemærker man planten på grund af de smukke lysegrønne blade.


Rosenskovmærke, Phuopsis stylosa, er en yndig staude. Den har mange blomster, men bladene har en gulgrøn farve, som gør, at planten ser lidt syg ud. Jeg ved ikke, om den har det for tørt, men jeg synes ikke, den har manglet vand, og den beskrives som tørketålende. Den vokser i fuld sol, måske vil den gerne have lidt skygge?


Den lille krybeklokke, Campanula portenschlagiana, og porcelænsblomsten, Saxifraga urbium, væver sig ind i hinanden, og de er et godt par sammen.


Salvien, Salvie nemorosa Rose, er ny i haven. Den blev købt sidste år, og det ser ud til, at den trives. Den har store flotte blomsterspir.


I den hvide have blomstrer dagpragtstjernen, Silene fimbriata. Der er lidt "grøftekantstemning" over dens lidt skødesløse vækstform. Det kan godt være, den skal begrænses lidt for ikke at blive for voldsom.


Det er skønt med alle sommerens blomster, men man må endelig ikke glemme at se på bladene, for mange planter har rigtig smukke blade.


I den hvide have er der ikke så meget, der blomstrer lige nu, men her kan man også glædes over bladene.



19 kommentarer:

  1. Flot hostabed du har. Spirea er gode, men de kan godt blive for voldsomme.
    I har fået meget regn, næsten dobbelt så meget som os, men vi har lovning på 48 mm i morgen, det kan nu være det samme, da vi jo skal have gæster i haven. Mine rosenskovmærker er ikke så lyse i farven, måske har de fået for meget regn?
    Hos mig er campanulaen blevet for voldsom, jeg rykkede op en time i aftes, det kan også blive for meget.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tvivler nu på, at rosenskovmærkerne kan have fået for meget vand, for vandet løber lige igennem vores sandjord. Måske kan de mangle et eller andet?
      Klokkeblomsterne dukker frem i revner og sprækker, så nogle gange, må man “regulere” bestanden.
      Jeg håber, I får en god havedag i morgen.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Ja, 41mm så kan vi lidt igen!
    Det ser bare flot og frodigt ud hos dig:)
    Den fine blodrøde storkenæb må have navnet efter noget andet end blomsten da, er det plantesaften eller høstfarven, kan man spekulere over...?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. De 41 mm kom som en helt stille regn. Det var lige, hvad vi trængte til.
      Den blodrøde storkenæb, er nok i virkeligheden lidt stærkere i farven end på billedet, men bloddryppende er den ikke.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Så mye fint du har som blomstrer nå. Den storknebben kjøpte jeg i fjor etter at jeg så den hos deg. Den liker jeg så godt nettopp fordi den holder seg så lav. Flott hostabed!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, at du kan lide den blodrøde storkenæb. I mine øjne er det også en kvalitet, at den holder sig så lav og ikke vælter ud til alle sider.
      Jav en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Åhh så vackert! Så mycket som blommar hos dig...
    Ja juni är en ljuvlig tid, kanske den bästa :)
    Sommarkram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært at sige, hvilken måned, der er den bedste. Jeg kan godt lide maj, men de lange lyse dage omkring sankthans er også skønne her i norden, så måske er juni årets bedste måned.
      Du må have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Den skotske location og den diskrete dagpragtstjerne er nok mine favoritter. Det gjorde godt for haverne med den regn, vi fik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lostilk, selvfølgelig.

      Slet
    2. Dagpragtstjernen bliver jeg mere og mere begejstret for. Jeg ved ikke, om man kan sige, at den er diskret på en iøjnefaldende måde. De runde knopper og blomster er så fine, når man betragter dem nærmere.
      Vi havde grundvandet det meste af haven, inden regnen kom, så nu klarer den sig lidt igen.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!
    Så fint det är hos dig, med mycket som blommar. Fin Geranium, den finns också hos mig. De trivs bra i en torr rabatt. Härligt med pioner i blom. Har en som har startat, den är alltid först ut. Några har knoppar för första gången, och några är fulla av knoppar. Det fina vädret fortsätter, och jag njuter.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det er så dejligt med den slags blomster, der kan trives på en tør rabat. Pæonernes blomstring er altid imødeset med glæde. Vejret kan vi ikke klage over, og der er meget at nyde i haverne.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Å nu blev jag sugen på att återigen försöka skapa en vit trädgård, en bit i varje fall. Förra gången misslyckades jag och det kom in blått. Den skotska perennen var vacker - de är väldigt fina i buketter. Men så ser jag alla fikon ert träd/buske har - avundsjuk :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det, jeg kalder den hvide have, er kun et kvadratisk bed med en sti igennem, så måske skulle jeg bare sige det hvide bed. Jeg prøvede engang at plante løvefod imellem de hvide blomster, men det fortrød jeg og gravede dem op igen. I stedet plantede jeg flere planter med grå blade, og det virkede meget bedre.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Min rosenskovmærke kan bedst lide halvskygge. Men det er jo mærkeligt, hvis din plejer at være fint grøn.
    Det ser ellers flot ud hos dig. Du er heldig, at I har fået regn. Her er der fortsat tørke ;-(
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine rosenskovmærker plejer at se syge ud, så jeg har flere gange truet med at grave dem op. Men når de begynder at blomstre, nænner jeg det ikke, for blomsterne er så søde.
      Jeg var glad for regnen, og vandslangen blev straks rullet sammen. Jeg hader at vande have.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna! I løpet av siste uke begynner hagen her å ligne på din. Hostaene som jeg er innmari glad, har fått store blader. Det er akkurat som om hagen fylles opp. Glemmer at det er en slik vekstkraft. Nå skal jeg gå ut i hagen med et glass vin. Liker så godt å sitte ute i sommernatta. God natt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, du nød vinen og den lyse sommernat i haven. Det er lige netop på den måde, man skal bruge sin have 😀.

      Hilsen Elna

      Slet