fredag den 3. juli 2020

Hvide blomster i sommerhaven

Det er vist ingen hemmelighed, at jeg godt kan lide hvide blomster. Dem er der mange af lige nu, og jeg går tit en runde i haven og nyder dem. I sommer har haven fået sol, varme og regn i tilpas mængde, så blomsterne står godt. 101 mm regn blev det til i juni. Desværre har vi også haft hård blæst, så nogle af stauderne er væltet. Jeg tager lidt let på opbindingen i år. Jeg gider simpelt hen ikke bruge en masse tid på at binde op, det bliver alligevel aldrig særlig kønt. Så jeg lader mig inspirere af tidens trend med den vilde have, hvor planterne godt må væve sig lidt ind imellem hinanden og læne sig til naboplanterne.

Den første hvide blomst, jeg vil vise, er staudeærteblomsten, Lathyrus latifolius, som dækker det gamle hegn. Den har fået selskab af en hvid brudeslør, der har vokset sig højere, end den plejer.


Poppelrosen, Lavetera olbia 'Barnsley', er lige sprunget ud. Dens blomstringsperiode varer til langt ind i efteråret.


Den lave stenurt, Sedum ?, er god som bunddækkeplante i sol og let skygge.


En anden lav plante er den fyldte romerske kamille, Anthemis nobile 'Flore pleno'. Den kravler rundt i forgrunden af et bed og væver sig lidt ud og ind imellem de andre planter.


Gederams, Epilobium angustifolium 'Album', er en af de lidt vilde, der gerne vil mænge sig med naboplanterne. Men den har noget elegant over sig.


Moskuskatosten, Malva moschata 'Alba' er meget blomsterrig. De hvide blomster og de lysegrønne blade har noget meget sommerligt over sig.


Vild kinin, Parthenium integrifolium, er forholdsvis ny i haven. Der blev plantet 2 af den i 2018. Siden er der ikke sket ret meget, planterne er næsten ikke vokset og ingen af dem har blomstret. Men i år har de taget fat og er vokset en del, og den ene af planterne har en blomsterstand. Så de skulle nok bare vænne sig til forholdene.


Selvfølgelig skal der også en storkenæb med på listen. Geranium sanguineum 'Album' er en dejlig staude med smukke kridhvide blomster.


Den sidste af de hvide, jeg vil nævne, bliver isbegonia, Begonia semperflorens. Jeg køber den hvert forår og bruger den som krukkeplante. Den er fin i både små og store krukker.


Fælles for alle de ovenstående planter er, at de er tørketålende og solelskende, isbegonia tåler dog også skygge.

Hvis jeg skal slutte af med noget helt andet, må det blive rosen Astrid Lindgren. Den har nogle meget smukke blomster, og i sommerens buketter passer den perfekt sammen med de hvide blomster.

22 kommentarer:

  1. Det ser godt ud med de hvide blomster og vild have, kan vi vist alle få. 100 mm er ikke så dårligt, vi har kun fået 42, det er ikke ligegyldigt, hvor man bor. Min Astrid Lindgren blomstrer ikke endnu.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Når vi kommer efter sankthans, bliver haven altid lidt vild, og en gang blæsevejr, gjorde ikke det hele bedre, men sådan må det være😏. Vi er glade for regnen, det er helt uvant for os at få så meget sommerregn.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Jeg er så glad i hvite og rosa blomster, så her var det veldig mye jeg likte :)
    Ja, det er helt klart en hvit sedum du viser. Da har vi fått samme regnmengde i juni. I år kjøpte jeg en rosa isbegonia for første gang. Jeg har aldri hatt de før, men det blir nok ikke siste gangen. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hvide Sedum stammer fra mine forældres have, og vi har haft den i vores have i over 40 år. Jeg synes, det er sjovt, når planter har en historie. Jeg købte min første isbegonia for nogle år siden, og jeg blev meget begejstret for den. Den lyserøde er også smuk, så måske skal jeg prøve den til næste år.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Vita växter är vackert. Har den vita Malvan hos mig, den självsår sig, och i år är den riktigt fin. Har en torr rabatt i halvskugga, där trivs Geranium väldigt bra, är så glad för dem. Poppelrosen är fin, är det en slags Malva?
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Malva sår også sig selv her i haven. Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål. Men de ligner hinanden, så mon ikke Malva og Lavetera er samme familie. Hvis din Geranium trives i halvskygge, så vil jeg prøve at have et par af mine flyttet til et bed i halvskygge.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Jeg har fokus på hvide blomster for tiden, så jeg har læst om alle dine lækkerier med stor fornøjelse.
    Du har vel nok mange flotte. Poppelrosen er en lidt stor busk, har jeg læst mig til. Det lyder ellers godt med den lange blomstringstid.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev så betaget af den hvide poppelrose, engang jeg så den i Claus Dalbys have, så jeg købte et par stykker, da jeg kom hjem. Det kan blive en stor busk, men den kan klippes ned. Får vi en vinter med hård frost, kan den også fryse tilbage.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Vild kinin har sådan en sjov, lille blomst nærmest med små ører. Det er nok ikke en staude, som vokser sig specielt stor, og min erfaring er, at den skal plantes med omhu for ikke at drukne i mængden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Jeg købte planten uden at kende den. Men jeg havde læst, at den er meget tørketålende, og blomsterne så fine ud. Nu - 2 år efter plantning - står den ene af de 2 planter, jeg købte, med en blomst, så det er jo ikke imponerende. Men både blomsten og bladene er fine.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna

    Tillykke med den gode regn, og mon ikke der kommer mere?
    Nej opbinding synes jeg bare ser så kikset ud. Derfor er det jo alletiders at mange af de nye sorter der fremavles netop er så forbedrede på det punkt.
    Flotte hvide sager du viser, godt at se lidt usædvanlige sager!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har regnet hele dagen... 😀.
      Jeg undgår helst at købe planter, der kræver opbinding. Men de høje stauder giver synsmæssigt noget til et staudebed, så jeg vil ikke helt undvære dem. Det er jo fint, at der udvikles sorter, der ikke vælter så let.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Så vackert och dina bilder får mig att tänka tanken om en vit rabatt återigen. Det är helt speciellt när man får till det med endast vitt. Hur upplever du att den vita Epilobium uppför sig? Jag tycker om den men vet inte om jag vågar ta in den, här sprider själva arten sig som ett svårt ogräs.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hvide Epilobium frøsår sig ikke, men den breder sig noget ved rodskud. Så man skal lige overveje, hvilke naboplanter, der passer sammen med den. Jeg har den sammen med en hvid dagpragtstjerne, Silene fimbriata. De er begge to lidt vilde.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Inspirerende indlæg:) Jeg er også vild med hvide blomster, og er altid på udkig efter flere, som kan passe ind i den hvide have. Den hvide storkenæb plantede jeg sidste år, men blev mindet om, at den må være død. Ærgerligt! Jeg må købe nogle nye. Moskuskatosten er også fin. Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må have fat i en ny hvid storkenæb, for det er en dejlig plante. Den er ellers stabil og hårdfør, så du må have været uheldig. Moskuskatosten er fin. Den sår sig selv, men her i haven bliver den aldrig et problem.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna.
    Har nå lest de tre siste innleggene, og skulle gjerne sett hagen deres i juni:-)
    Tror også jeg har greid å legge meg til som følger.
    Hvite blomster er fint å ha i hagen. De lyser opp i sommerkveldene. Prøver å ha noe hvitt som blomstrer gjennom sommeren,og som vi kan se fra vår terrasse, og spiseplass.
    Vi prøver å planlegge en Danmarkstur i august, men avventer nye regler 15.juli.Vi må også finne ut om vi tar ferje, eller kjører om København, og Kongens Lyngby.
    Ellers blir det dagsturer for oss, når været er godt, idag får vi 30 mm+...
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin!

      Der var mange blomster i haven i juni, og vi manglede ikke regn, så det stod ret frodigt. Nu har vi haft blæst i foreløbig 3 dage med vindstyrke 16 og meget mere i stødene, så nu er planterne godt gennemblæste☹️ .
      Jeg håber, det bliver sådan, at I kan komme til Danmark i august. Vi vil glæde os meget til at få jeres besøg.
      I må have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Håller med om att det är fint med vita blommor, och de passar alltid. Dessutom finns det mycket att välja på. Bara plus. Anthemis nobile 'Flore pleno' var en ny bekantskap för mig. Väldigt fint.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Fyldt romersk kamille er en rigtig dejlig staude. Den bliver kun omkrIng 20 cm høj med krybende vækst. Blomstrer i juni-august. Vintergrøn. Tåler at vokse i tør jord.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Dejlige hvide blomster og sikke mange du har. Jeg kunne nok godt bruge nogle af dem som forslag i mit hvide bed hvor jeg mangler nogle blomster om sommeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for hvide blomster, og så får man jo let samlet nogle stykker. Vild kinin købte jeg uden at kende den. Første år kom den ikke ud af stedet, men i år blomstrer den med nogle flotte og meget holdbare blomster, så jeg tror, det bliver et godt bekendtskab.

      Hilsen Elna

      Slet