fredag den 31. juli 2020

Julihaven

Så er Havesysler tilbage efter sommerferien. Det er populært at holde ferie i Danmark i år, og vi valgte at følge trenden. Vores sommerferie gik til Svendborg, og det blev en rigtig dejlig ferie i det sydfynske og omliggende øer. Jeg har billeder fra både Egeskov og Medicinhaverne i Tranekær, så på et tidspunkt laver jeg nok et par blogindlæg derfra. Vi har også nydt at have familien på besøg.


Selvom Havesysler har holdt sommerferie, har jeg selvfølgelig hygget mig med at læse haveblogs i ferien, det kan jeg slet ikke lade være med. Så jeg er opdateret!

Haven har ikke manglet vand i sommer, 102 mm har vi fået i juli, så det var en grøn have, vi kom hjem til. Ingen får mig til at klage over et par byger eller en regnvejrsdag, for jeg kan tænke tilbage på virkelig mange somre, hvor vi har vandet have i en uendelighed og betalt i dyre domme derfor.


Glansen er gået af midsommerens blomsterflor, og nogle af de visne stauder har jeg klippet ned. Her er det et bed med stjerneskærm, der er blevet barberet helt i bund.


Det ser grimt og bart ud, når stauderne lige er klippet ned, og man kan næsten fortryde. Men det varer ikke længe, før der er friske grønne blade, og ofte kommer der en efterblomstring.

Men her ved indgangen til august er der fortsat mange blomster i haven. Nye stauder er i blomst, og sætter kulør på haven.


Nedenunder til venstre ses en lyserød brudeslør, og til højre ses kamferbalsams hvide blomster.


Havemerian har en lang blomstringstid, og planten er fyldt af summende insekter.


Russisk mandstro tiltrækker også mange insekter.


Indbegrebet af dansk sommer må være blomstrende margueritter. 


Det har blæst meget de seneste dage, så lidt mod min vilje har jeg været ude at binde op. Jeg kan bedst lide det naturlige. Men poppelrosen væltede til alle sider, så den måtte have lidt støtte.


Nu er det hortensiatid. Jeg har det med hortensiaer, som jeg har det med sankthansurt, jeg synes næsten, de er smukkest, før blomsterne springer helt ud. Her er det 'The Bride'.


Her er det en hvid sankthansurt, der står i knop. Den er god som naboplante til lammeøre 'Big Ears', for bladene klæder så fint hinanden.


På blæsende dage er det med at finde de gode læpladser. I gårdhaven er der som regel læ, hvis man sætter sig helt inde ved muren.


Men et par dage i den forløbne uge har det været så blæsende og vådt, at vi har måttet nyde haven indefra. Her er et kik fra stuen ud på terrassen.


Men ifølge min vejrmelding vil sommeren vende tilbage fra i dag. Nyd den!


28 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du er tilbake fra ferien og i bloggland igjen!
    Ja, en ferdig vannet hage er en god ting å komme hjem til. Jeg er enig med deg angående hortensia, og sånn synes jeg det er med riser også. De er så pene når de er i knopp.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Færdig vandet, det var et godt udtryk😀. Jeg er så glad for regnen. Ligesom der er blomster, der er smukkest i knop, er der også blomster, der er smukkest, når de står med frøstande. Hvis jeg bare skulle vælge en staude til haven, tror jeg, at jeg ville vælge sankthansurt, netop fordi den er smuk næsten hele året.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Velkommen tilbage fra ferie, godt at høre at du følger med, selvom du holder ferie :)
    Som du kan se på min blog, har vi ikke været så heldige med vand, så jeg skal snart ud med haveslangen igen. Heldigvis kommer der nyt i haven også når vi klipper ned, det er jo godt.
    Det der ikke er klippet ser fint ud.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så glad for regnen. Haveslangen er en god ven i nøden, men jeg ser den helst gemt langt væk. Det er godt, dine roser står godt, selvom du ikke har vandet dem.
      Jeg er begyndt at klippe flere stauder ned, end jeg gjorde engang. Det er ikke pænt, når det lige er gjort, men det lønner sig.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna, der ser dejligt ud i din have og skønt at du slipper for vandingen.

    Efter at have læst på Fredes Haveblog om bloggeri har jeg også besluttet mig for at se efter "nye" haveblogs og så jo så din - hvorfor har jeg mon aldrig læst med hos dig... ? Det vil jeg rette op på fra nu af.
    Havehilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Havevanding er lidt af en øv-opgave, så jeg er meget glad for regnen.
      Det glæder mig da, at du vil læse med. Du er på min blogliste, og jeg læser med hos dig, men har nok ikke været så god til at få kommenteret. Det må jeg rette op på 😉.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Så er du også tilføjet på min blogroll :) Jeg har nu set kommentarer fra dig i ny og næ.

      Slet
  4. Hej Elna

    Alletiders med en god ferie!
    Sådan har jeg det også -og med mange blomster- de ser ofte lækrest ud i selve udsprings processen - mens det hele sker:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er slet ikke dårligt at holde ferie i Danmark.
      Ja, du har ret, jeg vil nok også kunne give flere eksempler på blomster, der er smukkest i knopstadiet. Med sankthansurt varer knopstadiet næsten hele sommeren, og de visne blomster er også smukke, så her får man virkelig noget for pengene.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Velkommen hjem til haven.
    Sammensætningen med merian og Sankt Hans urt er vældig flot. Det andet billede med Sankt Hansurten er også lige mig.
    Haven ser i det hele taget godt ud med al den regn, du har fået. Vi har også fået, men ikke overvældende meget. Til gengæld har vi fået god del i blæsten. Fy for søren, hvor har det været slemt. Din gårdhave med læ ser så hyggelig ud, at det må have hjulpet på det.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  6. Tak! Det er godt at komme ud, men det er også altid dejligt at komme hjem til haven. Når vi kommer hjem, går jeg altid først en runde i haven, inden jeg går ind og ser, om alt står godt til.
    Sankthansurt er nemme at sætte sammen med andre planter, og de grønne knopper er gode som fyld i buketter.
    Jeg vil ønske, at I snart må få noget regn. Blæst får vi også rigeligt af herude ved vestkysten. Jeg troede, I lå mere i læ i Ebeltoft. Gårdhaven er et godt sted at være.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  7. Det er helt sikkert dejligt at slippe for at vande. Sankthansurt bliver voldsomt stor og falder fra hinanden her i haven. Din sandede jord passer uden tvivl bedre til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sankthansurt er god i vores jord. Det kan også ske i en fugtig sommer, at de bliver store og vælter i vores have. Jeg har prøvet at klippe dem ned først på sommeren, men det faldt ikke heldigt ud. De blev meget små, og de blomstrede ikke ret meget.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Velkommen tilbake fra ferie!
    Når jeg endelig ser at planter bør skjæres tilbake, og gjør det, er det nesten vår i lufta. Ny spiring. Det blomstrer fint hos deg. Her blomstrer det heldigvis godt. Å måtte det lenge var hos oss begge. Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! De fleste stauder tåler heldigvis det meste, så man kan jo beskære dem, som man selv synes - og har tid til. Vi håber på blomstring langt ind i efteråret.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Mmm - visst har vi haft sommar torsdag till lördag. Lite mulet och lätt duggregn idag. Fast jag hade trott det skulle komma mycket mer regn och hade flyttat några växter. Man får passa på.

    Tycker om de räta linjerna och kvadraterna med de runda klippta formerna i första bilden - vackert!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for regnen og håber, der også kommer en ordentlig grundvanding hos dig.
      Jeg kan også selv lide de geometriske former, og jeg kan lide det grønne. Selvfølgelig kan jeg ikke undvære blomster, men jeg holder også af et grønt bed, hvor øjnene kan finde hvile.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Härligt att du är tillbaks! Det glädjer mig :) Härligt att inspireras av dina fina bilder igen...
    Augustikram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti!
      Hav en dejlig august!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Jeg mindes ikke, min have før har været så grøn og frodig ved indgangen til august - jeg er helt med dig, hvad angår bygerne! Jeg kunne godt have brugt lidt lunere temperaturer bare et par dage ind imellem i løbet af juli, men alt i alt har det været en aldeles fremragende sommer for frodigheden i haven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne også sagtens have brugt lidt lunere vejr - og lidt mindre blæst, hvis jeg skal være krævende, men regnen har glædet mig.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Hej Elna!
    Din trädgård ser välmående ut efter semestern. Det har regnat en hel del hos oss också, men de senaste dagarna har varit sköna. Ser skönt ut med sittplatsen på terrassen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det er en siddeplads, som er god på varme sommerdage, fordi to store rønnetræer giver en let skygge.
      Du må også have det fint!

      Hilsen Elna

      Slet
  13. Det ser flot ud i haven hos dig, smukke sammensætninger og flotte kanter! Her savner vi regnen, og den kan ikke erstattes af vanding. I juli er der nok kommet omkring det halve af hvad du kan præstere, så det går lidt langsomt med at etablere en ny have:)

    Glæder mig til at se dine ferieindlæg engang!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke så flittig til at skære kanter af, men når jeg får det gjort, kan jeg jo godt se, at det pynter:)
      Jeg var glad for regnen i juli, så har haven lidt at stå imod med i disse varme dage.
      Blogger driller mig lidt, og da vi både har holdt en fødselsdag og haft børnebørnene på ferie i denne uge, opgav jeg at få lavet et indlæg, men det kommer senere.

      Hilsen Elna

      Slet
  14. Så vakre blomster i sensommerhagen din, til inspirasjon!
    Her i sør-Norge nyter vi fine sommerdager, håper været er bra hos dere også,

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har også haft det varmt i mange dage, og det lader til, at varmen fortsætter lidt endnu. Midt på dagen er det næsten for varmt, men morgenerne og aftnerne er skønne.

      Hilsen Elna

      Slet