fredag den 18. juni 2021

Rododendronhulen

Jeg vil for en gang skyld vise rododendronbilleder på Havesysler. Det er vist kun sket et par gange før af den simple grund, at vi ingen rododendron har i haven. Rododendronhulen er simpelthen så flot lige nu, at jeg må vise nogle billeder fra den. 

Jeg har tidligere vist billeder fra en park, som vi bor lige i nærheden af, og det er i denne park, at rododendronhulen findes. Lige nu er hulen et stort blomsterflor. Engang i tidernes morgen, hvornår det så end var, har man plantet en gruppe rododendron. Gruppen er vokset sammen, så den ser ud som en kæmpestor busk. På billedet har min mand taget opstilling ved indgangen til hulen for at vise størrelsesforholdet.

Inde i "busken" er stammerne helt nøgne, og det er inde mellem stammerne, kvarterets børn har en hule.


De store rododendronblomster er ikke bare til glæde for børnene, de fleste af parkens besøgende må lige hen forbi for at nyde blomsterfloret. 

I haven er der også blomsterflor. Sidste gang viste jeg buske med hvide blomster. Her kommer en mere af de hvide, birkebladet spiræa.

Og så er det pæontid.



Det næste billede er fra den hvide have. I forgrunden ses kongelys. Stauden bagerst i billedet er en dagpragtstjerne.


Dagpragtstjernen, Silene fimbriata, er så smuk, at den fortjener at få sit eget billede. Planten bliver ca. 75 cm høj, trives i sol og halvskygge og blomstrer i juni-juli. Den har en lidt skødesløs vækst og vil gerne have nogle naboplanter at støtte sig til. De hvide blomster har en dekorativ frynset kant.


Mange af stauderne har deres hovedblomstring i juni.



Planten i forgrunden med de hvide blomsterskærme er en skotsk lostilk, Ligusticum scoticum.


Beplantningen omkring den nyanlagte sti, er ved at være på plads. Foruden stauder har sommerblomster og georginer indtaget bedet. men der er meget bar jord mellem planterne, så bedet kræver en del lugning.


Til slut vil jeg vise et billede fra løvefodsbedet. Bortset fra forårsløg består bedet udelukkende af løvefod samt en syren, der er plantet i midten af bedet. Det ser smukt ud med den blomstrende syren og alle de limegule løvefod med den mørke takshæk som baggrund.



18 kommentarer:

  1. En flot rhododendronhule, jeg har set noget lignende i Nivågårds have her i maj, jeg kan godt forstå, at børnene godt kan lide og lege hule der.
    Sjovt nok har jeg lige i dag set et billede af dagpragtstjernen, jeg har den ikke selv, men på facebook viste Lene fra Bedstemors have i Nordjylland netop den, lidt sjovt når jeg ellers ikke kender den. Jeg har også den birkebladede spirea, den er så fin med efterårsfarver.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Der holder tit børnecykler uden for hulen, så ved man jo, at den er “beboet”.
      Dagpragtstjernen er sikkert populær lige nu, fordi den blomstrer, og blomsterne er så fine.
      Birkebladet spiræa er fin både nu og om efteråret. Jeg tror, nogle vælger den fra, fordi de betragter den som lidt for “kommunal”, fordi den ofte er plantet på offentlige arealer. Men jeg synes, den fortjener stor udbredelse, fordi den har så mange gode egenskaber

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det var en enormt stor rhododendron! Så flott hule, og for barn må den være spennende å utforske. Den hvite hage hos deg ser veldig flott ut.
    Ha det godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hulen er kæmpestor, men der er jo god plads til den i parken.
      Tak, jeg ved jo, at du godt kan lide hvide blomster.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Det är en enormt stor rhododendron. Vackra pioner, de har också börjat att slå ut hos mig. Så fint med de vita blommorna och stenplattorna med småsten emellan, så snyggt.
    Ha en riktigt trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er med at nyde pæonerne, når de blomstrer, for glæden varer desværre så kort, når det er varmt.
      Jeg er glad for, du kan lide flisestierne med runde sten imellem. Jeg hygger mig med at gå på stranden og finde de runde sten.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hold da op for en rododendronhule. Fantastisk størrelse og sikke stammer...
    Det kan være meget svært med hvide planter, synes jeg, for de har det med at 'dø', men din hvide have er virkelig flot. Jeg tror, det er fordi du også gør meget ud af løv, der passer til. Det samlede indtryk er super.
    Løvefodsbedet med syrenen er vel nok enkelt og elegant <3
    God weekend, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjældent, man ser rododendron med så tykke stammer. Gad vide, hvornår de er plantet.
      Jeg har en del planter med gråt løv i den hvide have, og jeg tror, de understøtter de hvide blomster på en god måde.
      En mørkegrøn takshæk er god som baggrund til løvefod - og mange andre planter.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det var da en imponerende rododendron! Løvefod er min yndlingsstaude, dit bed med den er lige til at falde i svime over!

    SvarSlet
    Svar
    1. Løvefod har så mange gode egenskaber, og så er det tilmed en smuk plante. Den kan vi ikke undvære.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hyggeligt indslag om rhododendronhulen. Din hvid have er meget smuk - flot variation af blomster og løv. Og jeg synes løvefodbedet ser fantastisk ud. Flot udnyttet med den mørke takshæk bagved.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney! En takshæk er en rolig og smuk baggrund for havens bede.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Den Rhododendron-hule er jo helt dejlig, og et fund for børnene. Jeg synes du kan finde nye fine steder i jeres park hele tiden, så der må være én der har tænkt sig om da parken blev anlagt.
    Men i din egen have er der jo også tænkt over tingene... Det hvide bed, og løvefodsbedet er begge meget fint komponeret, og nu glæder jeg mig til at se dit nye brogede bed når det får ordentligt fat. Jeg slås også med ukrudtsområder i de nye områder, og glæder mig til planterne dækker jorden.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. De gamle byparker eller lystanlæg, som de blev kaldt, da de blev anlagt, er helt sikkert skabt med omtanke. Da vores bypark blev anlagt, lå den i udkanten af byen. I dag ligger den omtrent midt i byen, og det er jo en gave at have et grønt område midt i en by.
      Det kan godt være, der er tænkt over tingene, men tilfældighederne har nu også fået lov at råde. Det brogede bed er jeg også selv spændt på, for her har jeg bevæget mig ud på usikker grund 😉. Det er både det letteste og det pæneste, når jorden er dækket. Bare det ikke bliver for tørt, vil planterne hurtigt vokse sammen.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Sjovt med en blomsterende hule. og så i den størrelse.
    Jeg har den lyserøde dagpragtstjerne. Har haft den hvide, men den tager vist en pause i år. Jeg har ikke set den. Din er ualmindelig yndig med de frynser.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en hule, alle kan stå oprejst i.
      Den lyserøde dagpragtstjerne kender jeg ikke. Jeg forstår dig, som om at den lyserøde ikke har frynser. Det har de dagpragtstjerner, man finder i naturen, jo heller ikke. Men frynserne er en fin detalje.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna! Nå er det tid for mye, nesten for mye. Det er vanskelig å få med seg alt og det vil jeg gjerne. Rhododendronhula er fantastisk. Har aldri sett noe lignende. Det må være himmelen for unger. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige nu kunne man godt ønske sig, at tiden stod stille. Det er så skønt med de lange lyse aftner.
      Rododendronhulen imponerer på grund af størrelsen. Jeg tør slet ikke gætte på, hvor mange blomster der er.
      Du må også have det fodt.

      Hilsen Elna

      Slet