fredag den 24. september 2021

Det brogede bed

I foråret lavede vi denne lille sti igennem et staudebed. Stien blev primært lavet, fordi det skulle være lettere at komme ind i bedet, når der skulle luges eller plukkes blomster.


Staudebedet var allerede før anlæggelsen af stien lidt rodet. I tørkesommeren 2018 var en del stauder gået ud, og de var fortrinsvis blevet erstattet af sommerblomster, da jeg gerne ville have et blomstrende bed til fryd for øjet og til buketter. Da stien var anlagt, var det derfor nærliggende at flytte lidt rundt på beplantningen og tilføre noget nyt. 

I juni så bedet sådan ud. Til venstre for stien ses snefrytlens hvide blomster samt en salvie med rosa blomster. Til højre er det salvie 'Caradonna'.


Jeg er glad for hvide og patelfarvede blomster, og det bærer vores have tydeligt præg af. Men jeg har i lang tid haft lyst til at prøve at lave et broget bed i alle mulige stærke farver, og det "nye" bed var udset til dette eksperiment.

I juli så bedet sådan ud. De stærke farver begynder så småt at vise sig. Der ses en gul kællingetand samt et par grupper blå dusksalvie. Den rosa salvie blomstrer stadig.


I august var der endnu mere knald på farverne, men jeg vælger at vise et augustbillede af staudehirsen. Den vokser to steder i bedet. Det er en af de mest elegante græsser jeg kender.


Septemberbilledet blev taget for et par dage siden. Nu er det især georginer, man lægger mærke til.


Georginerne er meget høje i år, så de kan ses over hækken, hvilket er til glæde for de forbipasserende.



I bedet blomster forskellige sommerblomster. Her ses løvemund og på billedet nedenunder dusksalvie.



Langs stien har jeg plantet nogle grupper af en lav høstasters. Den blomstrer nu og vil fortsætte blomstringen ind i oktober.


En oregano har blomstret siden starten af juli. 


Som det ses af billederne er ønsket om et broget bed i hele farveskalaen stort set blevet opfyldt, og der har gennem hele sæsonen været mange blomster. De laver planter langs stien vokser fint og er så småt ved at dække flisekanterne.


Så langt, så godt - og dog - for jeg er bare ikke tilfreds. Bedet virker uharmonisk, og det irriterer mig. Jeg har spekuleret på, om det er farvesammensætningerne, jeg ikke kan vænne mig til. Der er jo unægtelig lidt langt fra mine pastelfarvede og hvide bede, til det meget farvestrålende bed i alle mulige farver. Men jeg tror ikke, det er farverne, der irriterer mig. Jeg tror nærmere, det er georginerne, der er for dominerende. Til næste år, vil jeg satse på nogle lavere georginer med mindre blomster. Og så skal de rykkes længere tilbage. Nogle af sommerblomsterne vil jeg erstatte med stauder, da jeg ikke synes, jeg har fået så meget ud af sommerblomsterne. Jeg tror, de har haft det for tørt.


En have bliver man heldigvis aldrig færdig med ...


24 kommentarer:

  1. Det var jo tænkt som et eksperiment fra starten Elna, og nu har du så prøvet med store Georginer i år. Som du siger, bliver man aldrig færdig, og det jo godt, for så er der lagt op til nye eksperimenter næste år.
    Jeg synes dine billeder giver et meget harmonisk indtryk, trods de mange farver - og farverne er jo også skønne hver for sig og supplerer hinanden godt. Man skal nok stå i bedet for at få en fornemmelse for størrelsesforholdet, men den nye sti fungerer da virkelig godt midt i blomsterhavet. God idé med de fine græsser! Så er der også noget at se på til vinter.
    Alt i alt er dit blandede bed da vist en succés, selvom du er for beskeden til ligefrem at skrive det:) - Og du har masser af muligheder for at præge det i forskellige retninger fremover. Din lille buket er et flot ekstrakt af havens koloristiske indslag!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar.
      Jeg er glad for, at du synes farverne supplerer hinanden godt. Jeg tror også, jeg er ved at overgive mig, til den brogede blanding af stærke farve. Jeg havde ikke forestillet mig, at der skulle en rød farve i bedet. Den røde georgine stammer fra et plantemarked, og jeg havde fået at vide, at den ville blive gul. Men i sommerens løb, er jeg blevet helt glad for den røde farve.
      Jeg tror, du har ret i, at det er svært at forestille sig størrelsesforholdet, når man ikke har set bedet. Bedet er i virkeligheden ikke ret stort. Havde det været større, havde jeg nok bedre kunnet forlige mig med georginerne. De virker for voldsomme både i højden og i blomsterstørrelsen.
      Jeg er glad for stien og de lave stauder langs den. Så må jeg arbejde videre derfra.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Så fine dine bed ble etter omleggingen. Harmoniske farger, og det ble så flott det ble med de runde steinene mellom hellene. Nei, heldigvis blir en aldri ferdig i hagen. Nydelig bukett!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marit. Stien med de små runde sten er jeg også selv glad for. Vi har den slags stier flere steder i haven, og jeg synes, det giver en god virkning, når noget gentager sig.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jamen, det er da det der det sjove ved haver,,, man bliver aldrig færdig.
    De er skønne dine geoginer, men som du skriver måske lidt til den høje side. Men jeg tænker nu osse på hvor stabile de vil være i blæsevejr? farverne er pragtfulde.
    Sjovt med løvemund,, jeg har dem hvert år og nogle år lykkes det at de overvintre. De bliver så flotte, som 2.årig og langt tidligblomsterende end ellers. dem vil jeg ikke undvære.
    Det er en smart ide med at mixe fliser og sten. Det giver en rigtig god virkning.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Georginerne klarede faktisk blæsevejret i går, men de er også godt tøjrede.
      Jeg plejer at rykke mine løvemund op om efteråret. Men hvis du kan få dine til at overvintre i milde vintre, vil jeg også prøve at lade mine stå. Vi har sjældent lave frostgrader. Tak for tipset 😀.
      Vi har mikset fliser og sten flere steder i haven. Jeg kan godt lide gentagelser.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Jeg synes, at du har lavet et flot bed med en god mix af flotte farver, og Hirsen var en rigtig god ide. Jeg oplever tit at et nyt bed skal "sætte sig" eller "modnes" - jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det. Der skal gå 1-2 år før planterne falder til og blander sig på en naturlig måde. Georginerne er selvfølgelig nemme at regulere til næste år. Det er en flot løvemund - dem havde jeg ikke i haven i år men de giver et fantastisk skud farve. Dusksalvie har jeg aldrig prøvet, men jeg kan se at de pynter meget. Næste år måske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney! Jeg giver dig ret i, at der skal gå et par år, før et bed ser naturlig ud.
      Til næste år, vil jeg prøve at finde nogle georginesorter, der ikke bliver så høje, og som får mindre blomster.
      Løvemund og dusksalvie har jeg hvert år. Jeg tror, du skal prøve dusksalvie til næste år. Jeg kan godt lide den blå farve, men dusksalvie fås også i lyserød og hvid. Det er nemme blomster, men du skal regne med, de sår sig selv. De er dog lette at luge op.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jo mere planterne vokser ind over stien, jo kønnere bliver bedet. Det viser billederne tydeligt. Dine dahlier er godt nok høje, men jeg kan godt lide, at de giver noget variation i højden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Georginer er jo nogle ret dominerende planter, lidt store og grove og ofte med meget store blomster i stærke farver. Det er som om, de tager magten fra stauderne. Til næste år, skal jeg vist have flere stauder og færre georginer. Jeg kan også lide variation i højden, men det er måske i virkeligheden nogle høje stauder, der mangler.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det er ellers blevet et flot bed, men du har nok ret i, at georginerne dominerer lidt for meget, for det er først, da de kommer med på billedet, at det går galt.
    Staudehirsen er så fin, men svær at tage billeder af, jeg kan se, at det også er sådan en jeg har, bare ikke så stor som din.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi her helt enige med hensyn til georginerne. Jeg tror, jeg skal satse på mini pompongeorginer til næste år. Havde jeg haft en større have, ville jeg have haft et bed kun med georginer, for jeg synes ikke georginer og stauder klæder hinanden.
      Staudehirsen er så spinkel, så den er næsten ikke til at se på billeder.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna
    Jeg synes du er modig, fordi du kaster dig ud i farver, du ikke plejer at bruge, og jeg kan vældig godt lide tanken om et bed fuld af pangfarver.
    Som andre er inde på, skal det nogen gange have tid til at 'modne', men det er svært at holde fingrene væk, når man synes, at noget ikke er 'lige midt i skiven'. Måske det vil hjælpe med nogle lavere georginer, som du planlægger. De er ellers flotte, da der er høj hæk bagved. Og egentlig synes jeg, dine billeder er gode - og alligevel kan jeg måske godt følge dig i, at der er 'et eller andet'... Kan det være noget med, at hvis der både er alle farver og mange slags blomsterhoveder og mange slags højder i relativt små klynger, så bliver det samlet set uroligt??? Jeg ved det ikke. Jeg ved, at det tit er godt at gentage en farve i et bed, men det gør du vist også, så vidt jeg kan se :-)
    Det bliver spændende at følge dine eksperimenter og erfaringer.
    Staudehirsen kender jeg ikke ret godt, men de lette aks er virkelig flotte sammen med især georginernes bastante kugler.
    God fornøjelse - det er skønt, at man altid går og glæder sig til næste år, når man har have.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, du har ret i, at jeg har rodet for meget sammen. I virkeligheden har jeg det nok lidt svært med georginer. De store blomsterhoveder er så dominerende. Men jeg vil nødig undvære georginerne, det er som om de forlænger sommeren.
      Jeg prøver at lave 2-3 grupper af den samme plante. Men nogle af stauderne har jeg ikke så mange af, så dem skal jeg have delt eller have lavet stiklinger af.
      Forventningens glæde kan være endog meget stor.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna.
    Det har virkelig vokst til i bedene langs den nye stien. Spennende med et fargerikt bed. Fint at du har bildene så du kan tenke over hva du evt. vil forandre neste år. Georginer er flotte, men de kan ta mye oppmerksomhet i et bed. Har selv hatt problemer med å få det til i bed, og planter dem i krukker som jeg evt plasserer i et bed.
    Staudehirsen er flott!
    Ha en riktig god helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Om vinteren, hvor man ofte går og laver nye planer for haven, er det svært at huske, hvordan bedene ser ud om sommeren, så da må jeg ofte en tur i fotoarkivet.
      Det er lige præcis sådan jeg tænker, georginer kan tage opmærksomheden fra andre planter. Havde jeg haft en større have, ville jeg have lavet et bed kun med georginer.
      Staudehirsen er jeg også glad for. Den er så let og elegant.
      I må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hej Elna!
    Det ser helt fantastiskt ut, färgerna gör att man blir glad. Så vackra dahlior. Gången med stenarna blev riktigt fint, det livar upp med små sten emellan. Brukar göra så också hos mig, ser genast trevligare ut än med bara stenplattor.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man savner farver i haven, er georginer et godt køb.
      Vi har for vane at samle runde sten, hvis vi går på en strand. Så vi har efterhånden haft mange runde sten med hjem til haven.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna,

    Det ble nå riktig pent med den nye stien og alle de flotte georginene :-)) Det er deilig at det enda er mye å glede seg over i hagen!

    God helg!
    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Georginer er med til at strække havesæsonen lige til frosten kommer, og frosten må gerne lade vente på sig. Nu skal løgene til næste forårs blomsterflor snart i jorden. Der er altid noget at glæde sig til, når man er haveejer.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Tycker färgerna är fina tillsammans men kanske som du säger att det är dahliorna som tar över. Jag brukar ha dem i grönsakslandet och där får de bara sällskap av varann. Och då blir det en orgie i blommor och färger men blommorna harmonierar ändå storleksmässigt.

    Gången blev väldigt fin och de låga perennerna runt mjukar upp - väldigt snyggt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan forestille mig, hvor smukke dine georginer er. Du har placeret dem på den helt rigtige måde.
      Den lille sti er jeg også selv tilfreds med. Jeg arbejder videre med bedet til næste år.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Der er smæk på buketten! Så fint 👏🏻.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Om efteråret kan jeg godt lide blomster i stærke farver, for de passer til træernes efterårsfarver. Resten af året kan jeg bedre lide de lidt sarte farver.

      Hilsen Elna

      Slet