fredag den 18. november 2022

Den grønne novemberhave

Vejrmæssigt har ugen budt på noget af en rutsjetur. Det startede så godt med milde dage og nætter. Der var næsten sensommerstemning over haven.

Men de seneste par dage har vi haft faldende temperaturer, og et blæsevejr uden lige kom til os fra øst. Efterårsløvet ruskes af træerne, de tunge blomsterhoveder på georginerne har knækket stilkene, og den store cypres tager nogle gevaldige svingture. Bare den ikke vælter.

Haven kommer til at virke så åben, når løvet falder. 


Men heldigvis er der fortsat meget grønt at kikke på i novemberhaven, først og fremmest det stedsegrønne, men også løvfaldende buske og træer, som endnu ikke vil overgive sig og smide bladene. Og så er der jo også de grønne bunddækkeplanter.





Det er dejligt med det grønne, men man kan næsten blive helt utålmodig efter at troldhaslen skal smide bladene, så de smukke grene kommer til syne. Træet ved siden af troldhaslen er en opstammet taks.


En anden busk, der stædig holder fast i de grønne blade, er en lille spirea. Den er for længst afblomstret, men den er fortsat smuk. 


Her kommer en af de stedsegrønne. Det er en japansk kristtorn. Modsat mange af de andre kristtorn er bladene næsten helrandede, så man tror måske ikke umiddelbart, at det er en kristtorn.


Her er man derimod ikke i tvivl. Nu bliver det snart den tid, hvor den brogetbladede kristtorn kan få lov at pynte i krukker og juledekorationer.


Og så lige til slut et emneskift. Vi har fået en ny indkørsel. Det er ikke et arbejde vi selv har udført, men efterfølgende har vi brugt en del timer på at gå og feje sand ned i flisefugerne. Ikke det mest spændende arbejde, men vi er glade for indkørslen, og så må vi jo tage "efterbehandlingen" med. 



20 kommentarer:

  1. Ja, nå er det helt slutt på sommeren. Når jeg ser ut nå så faller det snø her, og nå har vinteren kommet hit. Din hage ser fortsatt så fin ut, og din brokebladede kristorn er så vakker. Din "nye" innkjørsel har blitt veldig flott. Vi har det samme her, og det er et veldig lettstelt belegg å ha i en gårdsplass.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan det ikke bare være en forvarsel om vinteren, du har fået. Det er lidt tidligt, hvis den sne, der er kommet nu, bliver liggende til foråret.
      Den brogetbladede kristtorn vokser hurtigt, så jeg plejer at klippet en hel del af den til jul. Den er godt at dække med samt at bruge til pynt i krukker.
      Tak, vi trængte også meget til en ny indkørsel, der var mange knækkede fliser i den gamle.
      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det blev en snygg infart efter renoveringen. Men att gå och borsta grus är tungt. Härliga bilder från din trädgård. Jag ser fram emot den dag när min variegerade Ilex är lika stor och fin som din. Nu kan jag inte plocka av den.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, at den nye indkørsel er nemmere at holde end den gamle. Fugerne er ikke så store, så der kommer ikke så meget ukrudt. De sidste dage har det blæst så meget, at sandet blæser væk, så jeg skal vist have noget mere sand drysset ud, og så må jeg i gang med kosten igen.
      Når først kristtorn har fået sig etableret, vokser de hurtigt. Vi klipper meget af vores hvert år.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja nu begynder de stedsegrønne at træde frem. Og de spændende stammer og grene.
    Japansk kristtorn ser ud til ikke at være stikken, som den alm. En fordel når man laver dekorationer, men måske går noget af kristtorncharmen fløjten?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke, det er den almindelige kristtorn med de stikkende blade og røde bær, de fleste af os forbinder med jul. Men den japanske kristtorn er fin i efterårets buketter, hvor den er holdbar. Og så er den dejlig at arbejde med, fordi den ikke stikker. Vi har fire buske, men jeg har endnu ikke set bær på dem, så jeg ved ikke, om de får røde eller sorte bær.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Et meget ubehageligt blæsevejr, men du har stadig en masse grønt at vise, snart skal vi også til at beundre stammerne. Du er god til grønt bunddække, det kan du altid vise meget af. Flot belægning I har fået lavet, der skal måske stå krukker?
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg beundrede netop i dag himalayabirken. I solskinnet lyste stammen og grenene så smukt mod den blå himmel. Jeg er glad for belægningen, for indkørslen trængte virkelig til nye fliser. Men jeg venter efter, at fliserne får lidt patina, for helt nye fliser ser efter min mening lidt for dominerende ud. Måske har jeg fået taget billedet fra en vinkel, hvor indkørslen ser bredere ud, end den i virkeligheden er, så jeg tror ikke, der er "behov" for krukker.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja, lige nu føles det som om taget er blæst af, når man færdes i den bladløse have - og det siger jeg selvom vores træer ikke er så store endnu. Men det grønne bunddække og de grønne buske må holde os med selskab de næste måneder, og der er du jo heldigt stillet med alle de forskellige slags du har - mere forstand end held tænker jeg egentlig:-) Her i haven blomstrer din salvie stadig, og jeg har sat adskillige stiklinger ind i garagen. Den kolde vind er en ordentlig forandring, men passer jo bedre til årstiden.
    Flot indkørsel! Det er nu ikke så slemt at feje grus synes jeg... Det sætter tankerne fri med sådan et simpelt arbejde, og jeg har ikke så meget imod det trivielle. Som Susanne Brøgger sagde engang: man kan lige så godt holde af sin opvask, rengøring osv. da livet består af temmelig meget af den slags, og det er så trist hvis alt den slags bare skal overstås. Ikke så tosset sagt, synes jeg.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at vide, at taget kommer tilbage helt af sig selv til foråret. Der er en god portion held med i det meste af det, jeg laver i haven ;-) Den salvie er ret fantastisk. Her har det blæst i et par dage med vindstød, der er på grænsen af stormstyrke, og salvien står tilsyneladende helt upåvirket af blæsten og blomstrer, og ikke en stilk er knækket. Jeg har også stiklinger på lager i garagen.
      Jeg har heller ingen problemer med trivielt arbejde og navnlig ikke, når det foregår udendørs. Jeg synes bare, jeg har brugt temmelig meget tid på flisefejning.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!
    Igår fick vi de första snöflingorna och det skall troligen bli mera i helgen. Det har varit kallt de senaste dagarna men också ganska skönt. Visst är det fint med allt det gröna. Det blev fint med stenläggningen. Vacker bild på humlan och salvian.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg hørte humlen brumme, og så fandt jeg den på salvien. Jeg tænker, at det er sent på året, at humlerne flyver rundt.
      Her har det også været koldt, og vi har haft et par graders frost de sidste par nætter. Så nu må jeg vist hellere få de sidste dahliaknolde gravet op.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Jeg bilder mig ind, at man godt kan se på cypresser, at den er udsat for et gevaldigt blæsevejr. Den nye indkørsel matcher husets farve helt perfekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan sagtens se på cypressen, at den er udsat for blæsevejr. Jeg håber, den har pælerod, men jeg ved det ikke. Den er mange meter høj, så den må helst ikke vælte.
      Tak, jeg er også glad for indkørslen, men den må gerne få lidt patina, men det kommer vel også helt af sig selv.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Ja når blæsevejret tager de sidste efterårsfarver nyder vi endnu mere de stedse- og vintergrønne planter. Nu nævner du troldhaslen - jeg har også nogle træer og buske med spændende bark og gode former. De må også gerne snart smide de sidste blade! Tillykke med den flotte indkørsel! Da vi fik ny indkørsel synes jeg, at den var meget "ny", men efter 1-2 år havde den fået dejlig patina. Naboen bruger højtryksrenser på sin. Det har jeg aldrig forstået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja i nogle tilfælde kan man godt gå og vente på, at bladene falder.
      Tak! Jeg kan også bedst lide betonfliser, når de har lidt patina, så jeg ville heller aldrig bruge højtryksrenser. Jeg tror også, en højtryksrenser er hård ved fliserne.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna!
    Det er rart å se hvor stor forskjell det er her og hos dere. Her har vi hatt flere netter med minusgrader og noen dager med minusgrader om dagen. Det er kjennetegnet på vinter. Da fryser jorda. Må ta inn krukker vi ikke har tømt for jord, for å tine jorda. Det er den eneste mulighet for å få ut jorda. Keramikk-krukker tåler ikke å bli stående med jord her.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har vi haft et par frostnætter, så jeg har i dag gravet dahliaknolde op og sat nogle af mine krukker i garagen. Men der meldes om 9 graders varme senere på ugen.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Det er godt vi har det vintergrønne når bladene forsvinner fra trærne, hva ville hagen vært uten. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville være en brun og kedelig have uden de vintergrønne. Det er også dejligt at se en grøn græsplæne, i sommer var plænen brun på grund af tørken.
      Hav det godt!

      Hilsen Elna

      Slet