fredag den 2. december 2022

Et åndehul midt i byen

Hvert år i begyndelsen af december laver jeg et blogindlæg, der tager udgangspunkt i Göteborg. Vi har nemlig den adventstradition, at vi sammen med en af vores gode venner hvert år tager på en lille ferie i Göteborg. I år var ingen undtagelse, og jeg har traditionen tro taget billeder til Havesysler.

I det centrale Göteborg ligger Brunnsparken, som dels er et trafikalt knudepunkt for busser og sporvogne, dels er en stor plads med træer og blomsterbede, bænke og flisestier. I 2019-2020 blev pladsen omlagt, så den kom til at fremstå som et indbydende og spændende åndehul midt i en fortravlet by.

Ved anlæggelsen af bedene er der taget hensyn til, at der i Brunnsparken skal være noget smukt at se på alle årstider. Og her ved begyndelsen af december fremtræder bedene indbydende med vintergrønne buske og stauder, med smukke frøstande og med enkelte gamle træer.

Selvom vi er inde i den næsten blomsterløse tid af året, er der skabt stor farvevariation i bedene.

Smukke frøstande er med til at give et varieret helhedsindtryk.


Bedene er beplantet med en blanding af stauder, græsser og buske.  


Al beplantning vokser i højbede. Disse er udformede med skrå sider, hvilket giver lethed, og man får næsten indtryk af, at bedene er svævende.


De gamle træer, der hælder ud over kanalen, var julepyntede med røde kugler.


De "indbyggede" bænke opfordrer til, at man tager sig en lille pause og nyder dette grønne åndehul.


For cirka et halvt år siden sad jeg også her på bænken. Vi var i Göteborg i pinsen, og på dette tidspunkt var det orangefarvede blomster, der lyste op i bedene.




Det er ikke en hel nem opgave at udforme bede, så de på alle tider af året kan give beskueren en oplevelse. Jeg synes, man i Brunnsparken er lykkedes med opgaven.



12 kommentarer:

  1. Hej Elna!
    Så trevligt att se bilder från Göteborg, nu var det ett tag sedan jag var där. Brunnsparken ser fin ut, växterna ger lite grönska också den här årstiden. Vårbilderna är färgglada.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Brunnsparken er blevet et rigtigt fint sted. Man kan overskue hele pladsen, og det er sikkert lavet helt bevist, for at man skal kunne føle sig tryg. Men pladsen ville efter min mening have virket hyggeligere, hvis den havde været opdelt i rum.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det er spennende å se forskjellen på bedene der til forskjellige tider av året. Når et bed skal se innbydene ut hele året har de jo store utfordringer, men jeg synes de har lykkes godt likevel. Frøstandene er veldig fine. Det høres hyggelig ut med en fast miniferie til Göteborg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også meget hyggeligt at besøge Göteborg i adventstiden. Der er mange julemarkeder og koncerter, og byen er smuk pyntet. Liseberg er en kæmpe oplevelse.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Fin tur rundt i Göteborg ja både sommer og vinter. De nordiske storbyer kan noget, kan jeg huske, at andre har fortalt. Min bror og svigerinde er meget begejstrede for Stokholm.
    Jeg ville have skrevet i går, men kom til at køre for langt ned, og der havde jeg jo skrevet. Så kiggede jeg igen i dag, og så at der kun var 4 kommentarer ;)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, Lisbeth. Kommentarer har jeg ikke fået så mange af, men jeg har også selv været lidt fraværende på de forskellige haveblogs i den seneste tid. Jeg har lige været på julemarked i Flensborg :-) Det er ikke sådan at nå det hele, når man er så "udfarende".
      Åh ja, Stockholm er også en dejlig by, og så har den jo en skærgård, som også er spændende at besøge.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Så fint med et sånt pusterom i bybebyggelsen, flotte planter også så sent på året. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er næsten mere imponeret over de flotte bede, der er på den årstid, end over sommerbedene. Det kræver en del, at få det til at se smukt ud i vintertiden, hvor storme går henover og laver ravage.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jeg forstår godt I tager til Gøteborg regelmæssigt for at nyde denne by - og dens grønne åndehuller - og sidder blot og tænker: hvorfor kan man ikke gør noget lignende herhjemme? Tænk hvilken oase i byen Rådhuspladsen i København kunne blive - og det er jo ikke så tit vi har brug for at hylde diverse berømtheder at der er brug for sådan en stor betonørken med plads til tusindvis af mennesker - eller hva! Bare her i min egen lille by kunne vi sandelig godt bruge lidt inspiration...
    Nå, men det er igen et fantastisk indlæg du har lavet fra Gøteborg, og denne gang koncentreret om en enkel plads med al dens kreativitet, skønhed og stemning, næsten året rundt. Jeg synes næsten de skrå bede ligner skibe i et flisehav - skibe ladet med planteglæde og behændighed, idérigdom og dygtighed. Det er en stor fornøjelse at kigge på, og du skal have tak for dette inspirerende indspark på endnu en tung, grå dag, hvor man bare hører krageskrig og skud fra skoven... Herregud! Mit humør røg mange grader i vejret lige med ét Elna!

    Hilsner og tak!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, hvis Rådhuspladsen bliver lavet til en grøn oase, tør jeg næsten ikke tænke på, hvordan der vil se ud efter nytårsaften. Kan du ikke hjælpe til med den inspiration, din egen by mangler. Hvad med at skrive et par læserbreve i den lokale avis. I min by er der sket en hel del i positiv retning i løbet af de seneste par år. Der er blevet lavet flere bede med græsser og stauder, der tiltrækker insekter. Jeg har hørt, at Majland Stauder i Sdr. Omme har lavet beplantningsplanerne. Og så har de vel også solgt stauderne.
      Jeg tænkte nok, at du kunne digte videre om højbedene :-)
      Tak Ulla!

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Du har en pointe ang. Rådhuspladsen! Jeg tænkte mig vist ikke om:-)
      Min egen by/kommune har gjort alt hvad de kunne for at spare og det bliver beplantningen ikke bedre af. Her ville jeg nok komme op mod stærke kræfter, selvom beløbene der spares egentlig bare er peanuts i forhold til f.eks. det nye Rådhus man bygger i Vordingborg. Ak-ak! Man skal vælge sine kampe...

      Hilsner fra Ulla

      Slet
    3. Man kan da i det mindste håbe på, der bliver råd til et haveanlæg ved det nye rådhus.

      Slet