fredag den 5. april 2024

Gode redskaber til forårsarbejdet i haven

Det grønnes i haven. Buske og træer springer ud, og stauderne myldrer frem. Men det er jo ikke kun de planter, vi gerne vil have i haven, der spirer, også ukrudtet har travlt. De små vedbendærenpris blomstrer, og inden længe sætter de frø. Det er med at gøre en indsats med ukrudtsbekæmpelsen nu, det bliver man belønnet for senere.

Det er en stor lettelse, at have de rigtige redskaber. Om foråret, hvor der er bar muld omkring planterne, er en cirkelhakke ikke til at undvære. Med den kan man komme helt ind til planternes rødder uden at beskadige dem, og man kan stå med rank ryg og bruge hakken.

Hvis der er mange løgplanter i bedene, eller hvis stauderne allerede har bredt sig, så de næsten dækker jorden, er en japansk håndhakke et uovertruffet redskab. Det er let at fjerne ukrudtet omkring planterne med hakkens lange, skarpe skær. Min hakke er til venstre hånd, men det er også muligt at købe en hakke til højre hånd.

For at bruge hakken skal man ned på knæ, så det er vigtigt at have en god knæpude. Der er stor forskel på knæpuder, men jeg foretrækker Gardenas, der har et 4 cm tykt lag memory skum.


Nu er rønnetræerne sprunget ud, og mellem de grønne blade sidder store blomsterknopper. Det er en dejlig tid når træer og buske springer ud, de giver fylde og skaber rum i haven.


Inden længe er rabarberne leveringsdygtige til en lækker rabarberkage.


Påskeklokker og hyacinter er lige nu på det højeste.



Guldjordbærrene har i løbet af ingen tid fået nye skud, så nu står de helt vårgrønne og nærmest lyser. 


Også geranierne har haft travlt. De kommer hurtigt til at dække jorden.


Vortemælken fik jeg af Ulla sidste efterår. Den er kommet godt igennem vinteren og står nu med fine nye skud.


Sidste forår var så tør, at der skulle vandes rigtig meget, hvis der skulle plantes nyt eller deles stauder. I år har vi allerede fået 48 mm regn i april. Haven er glad for regnen, og vi har været en tur på planteskolen efter en Nordmannsgran, som skal erstatte en tilsvarende gran, som desværre gik ud efter 2 år, formentlig fordi den ikke fik vand nok.




17 kommentarer:

  1. Ja, gode redskaper er gull verdt. Jeg har den lille hakken du viser, og den er veldig effektiv. Jeg må bare beundre hvor langt alt er kommet i hagen din. Påskeklokkene er så fine sammen med påskeliljene. Hyasintene er også så flotte. Jeg misunner deg det milde klima du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den lille hakke bruger jeg rigtig meget her i forårstiden. Klimaet i vinterhalvåret er noget mildere her end oppe hos dig, og jeg kan godt forstå, du længes efter forårsblomster og udsprungne træer. Men husk på, at du har noget godt i vente.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ligner virkelig et par effektive redskaber, men da vi har fået lige så meget regn som jer, må det nok lige vente lidt med ukrudtsbekæmpelsen. Jeg foretrækker arbejdsbukser med lommer til knæpuderne, for så skal man ikke flytte rundt med både pude og spand, men kan kravle afsted overalt.
    I er stadig foran med jeres påskeliljer, rabarber og rønnebærtræer, men det er dog helt imponerende som guldjordbær har rullet sig ud på begge sider af den grønne græsgang. Det er så smukt! Godt din vortemælk har klaret skærene! Jeg er selv så glad for min og synes også løvet er så fint og interessant i farverne.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var i gang med at luge for et par dage siden, men jorden var temmelig fugtig, så jeg kom ikke så langt. Jeg har aldrig haft et par bukser med lommer til knæpuder, men jeg kan godt forestille mig, at det er nemt, når knæpuderne følger med. Men jeg er lidt i tvivl om man kan få "indbyggede" knæpuder, der er tykke nok.
      Vores lette sandjord varmes hurtigere op om foråret end jeres tunge lerjord. Det er vist en del af forklaringen på, at vi er lidt foran - men I indhenter os snart.
      Begge vortemælk har klaret sig fint, men det var kun den ene, der kom med på billedet. Jeg håber ikke, de står for skyggefuldt, for jeg har plantet dem på nordsiden af huset.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. M.h.t. knæpuderne er de så tykke at man bare kan lade sig falde ned på knæ - selv på brosten, så de er værd at bruge. Selve puderne er endda billige.
      Dine vortemælk skal nok blive fine i skyggen. Vores står også i skygge!
      Ulla

      Slet
    3. Tak for svaret. Det lyder som om, det er værd at kikke efter et par arbejdsbukser med gode knæpuder. Jeg har fødselsdag i næste måned, så jeg kan skrive dem på ønskesedlen.
      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Det är viktigt med bra redskap och en kudde under knäna är bra att ha. Jag har alltför ofta stått och böjt mig ned men det tål inte ryggen längre. Så grönt och frodigt det ser ut att vara redan. Vackra växter som blommar. Vi har fått mera snö som förhoppningsvis smälter undan snart.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det betaler sig i længden at have gode hjælpemidler, så man kan have en rigtig arbejdsstilling, ellers kan man let få problemer med ryg og skuldre.
      Det er ikke så spændende at få sne i april. Nu vil vi helst se den grønne farve.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Gode redskaber er guld værd. Cirkelhakken har jeg også, men bruger den yders sjældent, må jeg indrømme. Jeg tror, det skyldes vores tunge lerjord, hvor selv småt ukrudt sidder godt fast. Mit favoritredskab er i stedet for en lille kultivator med få tænder, som også kan komme tæt ind til planterne og samtidig lidt dybere i jorden end cirkelhakken. Det ser ud, som om bar jord begynder at forsvinde I din have. Det er altid en skøn forvandling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange fordele ved lerjord, men jeg tror ikke, jeg vil bytte med dig, for det er meget lettere at arbejde i sandjord, og det sætter jeg pris på, jo ældre jeg bliver. Jeg har en lille kultivator med 3 tænder, som jeg bruger meget, men jeg kan bedre få ukrudtet op med cirkelhakken. Vi har meget frøukrudt i haven, og jeg glæder mig, til det bliver skygget væk af stauderne, og de er heldigvis godt på vej.

      Hilsen Elna

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Mit bedste redskab til ukrudt er klør fem. Mine bede er så tætte allerede nu, pga. de tidlige forårsløg, at jeg ikke vil-tør bruge redskaber. Desuden er det noget af en skattejagt, lidt ukrudt og en masse små nye blomster- og løgbabyer der skal flyttes eller blive. Jeg har godtnok en "oneleg" skammel, men den bliver kun brugt i urtehaven. Det er upraktisk med den i blomsterhaven. Mine havebukser har syet knæbeskytter ind, og hvis det er længere tid jeg skal rode, har nogle ekstra der kan spændes fast om knæet. Det er nemmere at flytte rundt med.
    Jeg lavede en etbenet kultivator for et par år siden til at løsne jorden de steder jeg satte en tåspids i bedet. Den og planteskeen er nok mine bedste redskaber. Nåjo og så staudespaden.
    Forhåbentlig får vi lidt tørvejr i weekenden til haven.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Klør fem er nok det bedste redskab af alle, men man skal passe på sine fingre, for de skal jo gerne holde resten af livet. Vi har også mange løgplanter, men jeg synes, den japanske håndhakke er god, især i de smalle bede, hvor man kan nå ind fra siderne. Jeg har lidt svært ved at se fidusen i en oneleg, kommer man ikke let til at krumme ryggen? Det lyder som en rigtig god ide med arbejdsbukser med indsyede knæbeskyttere og et par ekstra, der kan spændes på.
      Staudespaden er jeg også meget glad for. Den er virkelig god, når der fx skal deles stauder. Man skal ikke gå ned på udstyr ;-)

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Ja det er ikke nemt med det regn, sidste år fik vi for lidt, lige nu får vi for meget. Vi er også omkring 50 mm her i april. Tak for gennemgangen af dine gode haveredskaber. En cirkelhakke har jeg også, men på grund af slidgigt i hænderne kniber det med at bruge den, jorden er tung efter alt det regn. Derfor har jeg nu anskaffet mig et hakkejern, der er spidst, det kan jeg bedre få i jorden, men nemt er det ikke for mig. Der er rigtig meget ukrudt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vi er ikke så lette at gøre tilfredse, vi bryder os ikke om hverken for meget eller for lidt regn.
      Det milde og regnfulde vejr sætter rigtig gang i ukrudtet, og jeg synes, det kniber at følge med til at luge. Jeg blev ked af at læse om dit tilbagefald. Jeg håber, du snart kan smide stokken igen.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Bra saker till trädgården är guld värt!!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo bedre redskaber vi har, jo mere kan vi skåne fx vores ryg. Men vi skal huske at bruge redskaberne rigtigt.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. helt enig... haveredskaber er guld værd :)

    SvarSlet