tirsdag den 26. marts 2024

Martshaven

Marts går på hæld. Forårsjævndøgn er passeret, og dermed er vi inde i sommerhalvåret. På søndag begynder sommertid, og så skal havemøblerne stilles frem. På grund af det gode vejr, har vi tyvstartet og stillet nogle af møblerne frem. Nu skal haven nydes.

Krokusserne er ved at afblomstre, men påskeliljerne tager over, og snart har hele bedet skiftet farve fra blålilla til gult.


Også påskeklokkerne er i blomst. Selvom påske indgår i navnet, er de vist aldrig blevet forbundet med påske på samme måde som påskeliljerne.


Forleden så jeg hvide anemoner i parken. Det er for mig et af de allerskønneste forårssyn. Her i haven er de ikke sprunget ud endnu. Til gengæld er der andre slags anemoner i blomst.



Både kærmindesøster, Brunnera macrophylla,


og dens papsøster vårkærminde, Omphalodes verna, er i blomst.


Begge er skønne forårsbebudere med smukke blå blomster. Kærmindesøster sår sig selv og dukker op rundt om i bedene. Vårkærminde breder sig ved udløbere og kan hurtigt dække et stykke jord.

De blå scillaer danner tæppe i terrassebedet


Når solen skinner på de botaniske tulipaner folder blomsterne sig ud og bliver til små stjerner.


Vinterglans er en fin bunddækkeplante. Bladene springer straks i øjnene, mens blomsterne er mere upåagtede, men ganske smukke.


Buske og træer er begyndt at grønnes. Rønnetræerne 'Dodong' er altid ventet med længsel. Det er spændende at følge, hvordan knopperne vokser sig større dag for dag.


Bloggen "Havesysler" holder påskeferie, men der skal helt sikkert sysles lidt i haven i den kommende tid.


God påske til alle der læser med!


20 kommentarer:

  1. Sikke mange flotte forårsblomster du viser. Et fint syn at se bedet forvandle sig fra blå krokus til gule påskeliljer. Jeg nyder også mine blå anemoner og snepryd, men brunnera og de botantiske tulipaner lader vente på sig. Jeg har noget til gode! Og en god god påske til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja det er noget af en forvandling fra blåt til gult. Generelt kan jeg bedre lide blå som gule blomster, men om foråret synes jeg, de gule blomster liver op.
      Med de høje temperaturer vi har nu, tror jeg, der vil springe mange blomster ud i løbet af påsken.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Øj ja skønne forårsblomster. Du er noget længere fremme end her. Botaniske tulipaner så dejlige, og de er gode til at frøsprede sig. Jeg har opdaget der er flere i græsplænen, tosset, de burde komme i bedet, men jeg kan ikke grave dem op. De er for langt nede.
    påskehilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. I det tidlige forår er vi altid langt fremme her, men du vil snart indhente mig.
      Jeg holder også meget af de botaniske tulipaner, de er søde uden at være prangende. Jeg synes ikke mine frøspreder sig, men jeg luger dem måske op i den tro, det er skilla. Jeg skal prøve at kikke nærmere på de spirer, der kommer i bedet.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Sikken en masse forårsblomster du viser, vi glæder os over det hele. Du har haft lunere vinde end os. Godt nok har jeg fået bænke i fødselsdagsgave, men det blæser for køligt endnu til at tage dem i brug. En kold vind fra øst blæser i vores have, så jeg opholder mig ikke meget ude endnu. Der er ikke påskeliljer eller blomster i tulipanerne endnu, men det bliver påske alligevel.
    Rigtig god påske til jer.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg gør som dig, jeg glæder mig over det hele, selvom forårsblomsterne gror imellem hinanden i en stor blanding. Selvom vejrmeldingen siger noget andet, har vi haft meget solskin i marts.
      Ja det bliver påske alligevel, og mon ikke dine påskeliljer springer ud i løbet af påsken.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det er jo utrolige tæpper af forårsblomster du ruller ud i dag, og jeg suger til mig af alt det skønne. Forstår du skal i haven i påsken, og måske endda sidde på et havemøbel og nyde en kop kaffe:-) I er længere fremme hos jer og den varme vi er lovet når måske helt op til Ringkøbing. Håber det bliver en rigtig fin påske!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Forårsblomsterne er jo villige til at så sig selv, og når man har en gammel have, bliver det til en del i årenes løb. Selvfølgelig skal der drikkes kaffe i haven, om det så bliver i termotøj. Skulle du få "overskudsvarme" må du gerne blæse lune vinde herover.
      Tak i lige måde!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Du har så mye fint i hagen som blomstrer nå. Hos deg passer både påskelilķjer og påskeklokker til navnet sitt. De blomstrer jo akkurat til riktig tid. Påskeliljene er så vakre.
    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Påskeliljerne lyser så dejligt op i haven, og det var jo perfekt, at de kom i blomst til påske. Sådan er det ikke hvert år.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!
    Vilken underbar syn med alla vackra vårblommor i härliga färger. Det ser ut som en dröm. Här sover de ännu gott, och vaknar så småningom. Igår fick vi snö, men den är borta.
    Önskar dig en riktigt God Påsk!
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marika! Selvom det er fint, når påskeliljerne blomstrer til påske, er der jo noget dejligt ved, at dine sover godt. Så har du noget smukt i vente. Det var godt, at sneen ikke blev liggende, nu skal det være forår.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Mye som er i blomst hos deg, ligger nok litt foran det norske vestland, men vi kommer etter. Ha en fin påske, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Det hele behøver jo ikke at komme i blomst på en gang. Det gør ikke noget, hvis foråret kommer stille og roligt.

      Påskehilsner fra Elna

      Slet
  8. Vakkert, vakkert. Botaniske tulipaner er spesielt fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Botaniske tulipaner holder jeg også meget af. Heldigvis kommer de igen år efter år.
      Påskehilsner Elna

      Slet
  9. God påske! Hvad mon der overtager bedet på det første billede, når påskeliljerne er afblomstret?

    SvarSlet
  10. Det er et meget langt bed. Først kommer der et parti med lysegule stauder iblandet enkelte solskinsgule. Dernæst et parti med løvefod, hvori der vokser en mørklilla syren. Længst væk er der et større parti i blandede farver med bl.a. georginer.

    Påskehilsner Elna

    SvarSlet
  11. nøjjj... hvor er det flot med alle de dejlige forårsblomster

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim!
      God arbejdslyst i haven.

      Hilsen Elna

      Slet