fredag den 5. juli 2024

Mellem et par byger

De sidste par dage har det været bygevejr. Det er ikke, fordi der er kommet så meget regn, 19 mm er det blevet til i juli, men bygerne er ret voldsomme, og nogle gange er de med hagl. Så er det med at slippe, hvad man har i hænderne og komme i tørvejr. Imellem bygerne skinner solen, og jeg greb chancen til at få taget en lille billedserie.

Jeg vil starte med nogle billeder af græsser. Det fugtige vejr, vi havde i foråret, satte rigtig gang i dem, og selvom vi kun er i starten af juli, er de allerede høje. 

Først er det elefantgræs, Miscanthus sinensis 'Gracillimus'. Den hvide staude foran er en kamferbalsam, Tanacetum balsamita. Busken bagved med de gulgrønne blade kikker over hegnet fra naboens have. 


Miscanthus sinensis 'Kleine Silberspinne' har hvide striber på bladene og passer derfor fint sammen med beplantningen i den hvide have. Planten bliver ikke så høj, kun omkring 100 cm.


Miscanthus sinensis 'Little Zebra' blev købt på plantemarked i foråret, og indtil videre står det i en krukke. Det specielle ved planten er de gule tværstriber på bladene. Efter hvad jeg har læst mig til, bliver 'Little Zebra' kun 50-100 cm høj.


Bambusserne bøjer sig regntunge mod jorden.


Under bambusserne kan man skimte en række storkenæb, Geranium 'Rose Clair' blandet med hostaer, 'June'.


Det lange bed med løvefod er klippet helt i bund. Det ser langt fra pænt ud, men om et par uger kommer der fine nye blade og måske en lille efterblomstring. Og man undgår, at der kommer små selvsåede planter rundt omkring. Det er en syren der står tilbage i bedet.


Bjergmynterne er kommet dårligt gennem vinteren, og enkelte af planterne er gået ud. Jeg har ingen forklaring. Kan de have haft det for fugtigt? Jeg har ladet planterne stå, men har sået en blomsterfrøblanding sammen med. Sommerblomsterne var lang tid om at vokse op, og et bed med forskellige frøplanter ser mildt sagt rodet ud, inden der kommer blomster. Men nu er der endelig ved at ske noget, og det bliver sikkert festligt når blomsterne springer ud. Desværre er sådan et bed med blandede blomster kun smuk i kort tid.


De store gamle hostaer, som vi altid har haft i haven, har som følge af regnen fået kæmpestore blade i sommer. 


Dahliaerne er så småt ved at komme i blomst. Den lille røde er altid den første, der springer ud.


Til sidst et billede af en god og sund og blomsterrig rose. Det er rosen 'Focus' fra den tyske rosenforædler Noach. 



11 kommentarer:

  1. Det er imponerende størrelse på dine gress. Du må ha et fint klima for de, for her trives de ikke i det hele tatt. Denne siste vinteren har vært hard for mange planter. Nesten alle mine lavendelplanter døde i vinter. Det er synd med dine bergmynter, men kanskje de kan skyte fra roten igjen? Flott dahlia og rosen 'Focus'. Vi får glede oss over det som overlever.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Græsser trives godt her, men vi bor meget forblæst, og blæsten er hård ved græsserne. Det er trist med dine lavendler, kan de mon have haft det for fugtigt? Jeg håber, bjergmynterne kommer bedre igennem den næste vinter. Så kan det være, jeg kan dele nogle af de bedste til foråret.
      Ja vi glæder os over de planter, der overlever. Nogle af de planter, der er gået ud i vinter, kan vel have været mærket af sidste års tørke.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna!
    Vi har haft några regniga dagar, inga mängder med regn, men det är sol och regn om vartannat. Dina gräs och Hosta ser så frodiga och fina ut. Jag trodde mitt gräs hade dött men så hittade jag en tuva en bit bort från plantan som jag planterat. Den är lika randig och fin som din Zebra. Hos mig har än så länge bara en dahlia slagit ut.
    Dina är vackra i grupp och en riktigt fin ros.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder, som om I har haft noget vejr, der ligner vores. Man bliver så glad, når planter, man troede var døde, kommer igen. Og det sker heldigvis ret ofte. Det er vel lidt tidligt, dahliaerne har begyndt blomstringen i år. De sidste skal også nok nå det. Rosen er hårdfør og flot, jeg tror, Tyskland har nogle dygtige rosenforædlere.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Du har altid spændende og anderledes blomster. Rosen kender jeg heller ikke, men den er rigtig fin. Løvefod har jeg opgivet at have, jeg synes, de sår sig for meget, jeg er ikke så flittig til at klippe ned.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth! Jeg har nu ikke så mange sjældne blomster, men jeg har mange hårdføre blomster, og det er fordi, jeg hellere vil have de nemme blomster, end bruge en masse tid på at få planter til at trives i en jord, som ikke passer til deres behov.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. ja mon ikke det er bygevejr, solen skinner, man går ud, så begynder det at regne, i solskinsvejr og så den flotteste regnbue.
    Dine hosta er flotte og store. Osse June, det er en fin farvetegning den har.
    Jeg nænner ikke at klippe Løvefod ned endnu. De er så fine og friske. Jeg er måske nok lidt pjevset til at klippe ned, osse storkenæb, men så længe der ret mange friske blomster,, så nænner jeg det ikke.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder ikke til, vejret er bedre ovre hos jer. Hostaerne har det godt i år. De kan lide regnen. 'June' har nogle flotte blade og de er temmelig tykke, så sneglene gider ikke at gå om bord i dem. Hvis ikke det var fordi sommerferien står for døren, havde jeg ventet lidt med at klippe løvefod ned. Jeg har også klippet nogle af storkenæbene ned. Jeg havde det også lidt svært med det, fordi der fortsat var mange blomster, som tiltrak insekterne.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja, det gælder om at slå til mellem bygerne. I går flintrede jeg ind og ud og blev alligevel våd på ryggen. Jeg forsøger at få styr på klatrehortensierne der er begyndt at vokse så det knager i år:-)
    Dejligt du fik sådan en god serie i hus inden næste omgang regn! De første par billeder med græsser i baggrunden tager sig flot ud, og naboens gule busk er da også et fint bidrag til den gode blandede bevoksning. Bambus er rigtig flot i det våde vejr, selvom den skygger noget for bunddækket, men det skal nok vise sig når vejret bliver mere tørt. Det er vældig praktisk at kunne skære hele løvefodsbedet ned på én gang, og det kommer jo hurtigt igen. Her er de stadig i fuld blomst, så jeg venter lidt med at klippe.
    Vi har fået samme regnmængde i denne måned, og vores georginer og Hosta klarer sig også fint. Det er helt rart ikke at bruge alle aftner på vanding:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Klatrehortensier kan hurtigt komme til at dække et stort stykke, når først de har etableret sig. Men heldigvis kan de jo klippes.
      Den gule busk liver op på en regnvejrsdag. Jeg tager med kyshånd imod, hvad der kommer fra naboerne, bare det ikke er skvalderkål. Beplantningen under bambusserne har takket være regnen aldrig stået bedre end i år. Jeg er så glad for regnen, hvor er det en lettelse ikke at skulle vande, og sikke mange penge, vi kan spare.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Davvero un bel giardino! Mi spiace che ci siano tutti quei temporali ma quest'anno è come qui! La pioggia cade in maniera violenta e pericolosa!

    Ti auguro una buona estate!

    SvarSlet