fredag den 25. oktober 2024

Efterårsfarver

Det er et utroligt farveskift, der sker i en have i løbet af et år. Nu er det efterårsfarver i gult, orange, brunt og rødt, der fanger øjet.

På græsplænen ligger tusindvis af brune egeblade, så jeg må have løvriven fat, inden plænen skal slås for (måske) sidste gang.

Forhaven domineres af de gule hostablade og koreakornellernes røde blade.

Pilebladet pære (også kaldet nordens oliven) skifter farve fra grå til gul.

Syd for huset ser det næsten ud, som om der er ildebrand. Troldellen i forgrunden får virkelig meget opmærksom, da den står lige uden for stuevinduerne. Til venstre i billedet ses en anden trold. Det er troldnødden, der er ved at skifte fra grønt til gult. I baggrunden er det Sorbus 'Dodong', der vel nærmest er orangegul.




 I mit sidste indlæg stillede jeg spørgsmålstegn ved, om passionsblomsten ville nå at komme i blomst i år. Den nåede det. Indtil videre kun med en blomst, men der er en del store knopper..


Den lyserøde høstasters, Aster novae-angliae 'Kylie' nåede det også.


Salvia 'Amistad' kan man altid finde en plads til, da det mest er i højden, den fylder. Jeg har derfor plantet den flere forskellige steder og nu, hvor der ikke længere er så mange blomster i haven, har bierne stor glæde af den.


I weekenden slutter sommertid, og så er det også tid at sætte havemøblerne tilbage. Vejret er fortsat lunt, så det er godt, der er flere faste bænke i haven, så man fortsat kan få sig en kaffetår.


Som kontrast til efterårsfarverne og for at give et eksempel på det farveskift, der sker i en have i løbet af et år, vil jeg slutte med at vise et midsommerbillede.




10 kommentarer:

  1. Høstfargene er veldig fine hos deg nå. De oransje bladene er helt nydelige. Det er godt at din pasjonsblomst nådde å blomstre innen det blir frost hos deg. Din salvie er også så vakker med den lilla fargen. Humlen likte den også :)
    Ja, det er store fargeskift i en hage i løpet av et år. Det er godt å drømme seg bort til sommeren igjen med ditt siste bilde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, at passionsblomsten nåede det. Den plejer at fryse ud om vinteren, men i år vil jeg prøve, om jeg kan overvintre den ved at dække roden godt. For en sikkerheds skyld, har jeg taget stiklinger, som jeg vil overvintre i garagen.
      Stemningen i haven er meget forskellig på de forskellige årstider. Jeg holder meget af forsommerens sarte pastelfarver, men jeg er taknemmelig for at bo et sted, hvor årstiderne skifter.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Åh ja det er så flotte billeder af høstfarverne, store flotte Sorbus dodong og troldellen er også flot, sådan en må jeg vist have fat i. Fint at vise et junibillede sammen med de andre, farverne skifter meget i en have i løbet af året.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må have fat i en troldel, den er også så fin, når den blomstrer. I vores have gror den langsomt, men det kan jo også have sine fordele. Når farverne skifter, er det som om hele stemningen i haven skifter.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Flotte efterårsfarver i din have. Sikke mange forskellige nuancer der er mellem gul og rød! :-) Jeg tror, at troldel skal på min ønskeliste. Tillykke med passionsblomsten - så fin i solskinnet. Ja - sommertiden slutter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja efteråret har mange nuancer. Du vil ikke fortryde det, hvis du køber en troldel. Den er også fin om foråret, når den blomstrer. Jeg er glad for, at passionsblomsten nåede det. Den plejer at blomstre langt tidligere, men den plejer også at have en mere solbeskinnet plads. Den stammer fra en stikling, som jeg fik af Marit fra Norge for nogle år siden, så det er jo en plante med historie :-)

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Oj et bål af efterårsfarver du viser. Troldel skal vist på min ønskeliste. Hvis den er rimelig tørketolerant altså. Min ene troldnød har været fantastisk, men nu ligger pynten på jorden, men det ser nu osse godt ud.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  5. Vi er heldige at bo her hvor der stadig er forskel på årstiderne, og det ser man jo meget tydeligt på dine billeder. Nej, hvor er der fint i jeres have - både i sommertiden og nu! Det er utroligt at få lov at opleve dette farveskift inden det hele lukker ned, men dit midsommerbillede er jo også skønt - og det er ikke længe siden.
    Smukt med de sidste blomster i skønne farver til glæde for bierne, og dejligt passionsblomsten lige når at være med! Det hele spiller med i havens udtryk.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  6. Hej Elna!
    Fantastiska färger i din trädgård, det är eldiga färger både högt och lågt. Vackra bilder på Salvian och Passionsblomman. Har många gånger tänkt att så Passionsblomma, men om den blommar så sent, då är det ingen idé att så den hos mig.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
  7. God idé at slutte af med sådan et køligt sommerbillede. Så bliver kontrasten til efterårets glødende farver ikke større. Din troldel skifter altid farve noget før end vores, har jeg bemærket. Jeg gætter på, at det skyldes vores lerjord, som holder godt på vandet og derved holder gang i væksten.

    SvarSlet