lørdag den 19. september 2015

Den hvide have

I forbindelse med en større omlægning af forhaven i 2013 lavede vi en hvid have. Det var et vældigt spændende projekt, men ikke helt let. En have med ene hvide blomster kommer let til at virke flad og kedelig. Vi har derfor også løbende byttet lidt rundt på nogle af stauderne, fyldt huller ud med sommerblomster og købt nye stauder.

Vi har endnu engang set med kritiske øjne på den hvide have, spaden blev hentet, og vi gik i gang med at flytte rundt, dele og plante lidt nyt. Alt det, der har været gravet op, er blevet vandet. Der er også kommet en del regn. Så alt i alt er det blevet til en temmelig mudret forestilling, og stauderne ser lidt miserable ud. Men de skal nok komme sig, og jeg glæder mig til at se resultatet til foråret.


De fire træskiver er et minde om nogle store bøgetræer, der tidligere stod i forhaven. Træerne blev simpelthen for store og blev fældet.
 

Den hvide have bliver på de to sider rammet ind af en græssti. På den tredje side er plantet en bred bræmme af vinterglans. Og på den fjerde side står nogle gamle taks, som vi forsøger at klippe så de bliver cylinderformede.




Som "overligger" er plantet en pilebladet prydpære, pyrus salicifolia 'Pendula'.


Til at give lidt farve og fylde om vinteren er plantet 3 stk. ædelcypres, chamaecyparis law. 'Mini Globus'.


Et par hvidbrogede elefantgræs, miscanthus sin. 'Morning Light, giver lethed til bedet.


Den øvrige beplantning består af stauder med hvide blomster. I starten var der enkelte stauder med lysegule blomster plantet ind imellem, men det blev ikke vellykket, og de er gravet op nu. For at skabe variation, har vi valgt en del stauder med grå blade foruden forskellige nuancer af grønt.

Der er fortsat en del stauder i blomst. Her er det perlekurv, anaphalis triplinervis..


Stjerneskærm, astrantia major Alba'


Høstanemone, anemone japonica 'Honorine Joobert'


Kinesisk stenurt, sedum spectabile 'Star Dust' (til højre i billedet)


Salvie, salvia nemorosa 'Schneehügel'

3 kommentarer:

  1. Tak for din kommentar på min blog, som betød, at jeg fandt din. Jeres hvide have er meget flot på billederne, synes jeg, og vi er også i gang med at etablere en hvid have. Jeg kan se, at mange af planterne er de samme som vores. Jeg plantede også hvide sedum i foråret, men jeg tror, jeg bliver nødt til at plante flere, da de ikke syner af meget. Den hvide salvie er også smuk.

    SvarSlet
  2. Tak for kommentaren. Ja, den hvide sedum er en rigtig dejlig staude. Heldigvis er den nem at lave flere af. Jeg startede med at købe et par stykker. Sidst på foråret, når skuddene har en tilpas længde, klipper jeg stiklinge og sætter dem direkte i jorden. Når bare de ikke tørrer ud, skal de nok slå rod.
    Hilsen Elna

    SvarSlet