fredag den 27. september 2019

Det gamle træ, o, lad det stå


Jeg bliver altid så betaget, når jeg ser flotte gamle træer. Og så bliver jeg samtidig så taknemmelig over, at der bliver passet på træerne, så generation efter generation kan glædes over dem.

Jeg kan ikke lade være med at tænke over træernes historie, hvem har plantet dem, og hvad har de oplevet? Tænk hvis de kunne fortælle deres historie. Træet på billedet nedenunder vokser i Fredensborg Slotshave. Det ville sikkert kunne fortælle mange spændende historier om prinser og prinsesser, men også om turister fra hele verden, der har lagt vejen forbi.


Og hvad mon dette gamle træ, der vokser ved Sønderborg Slot, har oplevet? Har det hørt kanonernes bragen på Dybbøl i 1864?


Jeg ved det ikke, for jeg kender ikke træets alder. Det står rankt og flot, men en af dets grene er blevet lidt træt, og har lagt sig til hvile på muren.


Det gamle træ i Husby Klitplantage trodser vestenvinden, men selvom det har vokset i årtier, er det ikke blevet ret højt. Det står lidt alene, måske har stormen lagt dets naboer ned. Selvom det ingen værdi har i driftsmæssig sammenhæng, har man alligevel valgt at lade det stå.


På gårdspladsen ved herregården Hessel i Vesthimmerland vokser disse gamle lindetræer. Bygningerne er fredet, og man har heldigvis også valgt at frede gårdspladsen og lindetræerne.


Det næste billede er også fra Hessel. Da man lavede diget, har man vist respekt for træet og ladet det stå. I dag er både dige og træ fredet.


Mange træer må lade livet, fordi de står for tæt på huse. Men på Skagen Museum har man fundet en mere fredelig løsning på det problem. Træet bliver beskåret, så det ikke når bygningen. Det lille træ bærer ikke bare frugt, det bærer også på et hjem for fuglene.


De gamle lindetræer i Møgeltønder bliver der passet godt på, og de bliver omhyggeligt beskåret af dygtige fagfolk. Hvad ville Slotsgade være uden Lindetræerne?


Nogle gange må træerne have en pind at støtte sig til. Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg så dette træ på Madeira.


Træernes livskraft kan nogle gange være enorm. Selvom de vælter, gror de tappert videre og sender nye skud op i lyset. Træet vokser i Trädgårdsföreningens Have i Göteborg.


Det gamle træ på det næste billede vokser i anlægget i Ribe. Det vil ikke se druknedøden i øjnene, men klamrer sig fast med rødderne og prøver at holde balancen.


Boller-egen ved Horsens er en gammel kæmpe. Den har gået så gruelig meget igennem. Engang blev træet ramt af lynet, hvorved toppen knækkede af, og de sidste 200-300 år har det været hult. Man vurderer det til at være omkring 1000 år. Tænk at rumme 1000 års historie!


Vi skal passe på de gamle træer, de bærer på en historie, og de er en del af vores historie. H. C. Andersen udtrykte det således:

          Det gamle træ, o, lad det stå,
          indtil det dør af ælde.
          Så mange ting, det husker på,
          hvad kan det ikke melde.
          Vi det så fuldt med blomster så,
          de friske grene hælde.
          Det gamle træ, o, lad det stå,
          det må I ikke fælde.

34 kommentarer:

  1. Flotte billeder af smukke gamle og fascinerende træer. Sådanne tanker får jeg også, hvad mon det har "set" gennem århundreder.
    Forleden opdagede jeg, at en række af gamle træstubbe var væltet. Det var på min tur til havet, flere af dem fik mig til at tænke på Tinsoldaten. De var sådan set helt færdige, men andre træer havde sået sig i dem og levede deres liv der.
    Hilsen og god weekend
    ja og tak for tankerne, som både du og jeg fik :)
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Tænk sig, at Boller-egen er så gammel, at den har “set” de gæve vikinger tage ud på togt. Det er svært at forestille sig.
      Det var sjovt, at nye træer havde sået sig i de gamle. Men det er vel sket med dem nu.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Flotte fascinerende træer og du har ligefrem samlet på dem til et indlæg :-)
    Jeg ville dog nødigt have så store træer så tæt på mit hus som på herregården Hessel. Og med så små vinduer, kommer der slet ingen lys inden i huset.
    Vi har nogle bekendte som har en mellemstor rødbøg på et dumt sted. De har plantet et ny ca. 10 meter derfra og jeg tror det er deres mening at fælde det gamle, når det nye er kommet godt på vej. Respekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Træerne på Hessel står helt tæt på huset, og var det mine træer, ville jeg være bange for, at rødderne kunne løfte huset. Jeres bekendte har jo gjort det helt rigtige. Man må håbe, deres nye træ kommer godt fra start, så de kan fælde det gamle.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hei Elna! Jeg er så hjertens enig! Det er deilig at trær får vokse seg store og gamle (eller små og gamle :-)) ) Jeg lar meg også heftig begeistre over sånne trær. Ønsker deg en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er heldigvis mange, der er enige med os og passer godt på deres træer. Det værste er næsten, når et gammelt hus med store træer i haven bliver solgt til unge, som ikke rigtig forstår, hvad de har med at gøre. Så sker det desværre nogle gange, at de rydder hele haven.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Så fint dikt om trær, og flotte bilder av de gamle trær. Ja, mange trær burde blitt tatt bedre vare på, i alle fall i større grad enn det gjøres i dag.
    Ha det godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja H. C. Andersen kan vi takke for mange gode digte. Der er nok en del træer langs veje og på torve i byerne, som har det svært på grund af forurening og vejsalt.
      Du må også have det godt.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!

    Bra skrivet! Jag får samma känsla som du inför gamla träd, vad har de sett och upplevt - tanken svindlar. Tack och lov för att det finns andra människor som känner likadant och beskyddar de gamla, knotiga träden.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en underlig tanke, at Boller-egen har “oplevet” 1000 års danmarkshistorie. Ja det er godt, at der bliver passet på de gamle træer, og det bliver der heldigvis på de fleste. Der bliver jo også - af flere forskellige grunde - plantet en del træer i disse år.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna

    Så fint et indlæg, mange skønne gamle kæmper, dejligt hjernespind, historik og smuk poesi!
    Jeg er tosset med stauder, men min yndlingsplante ved mit hjem er en rigtig gammel og "tykmavet" ask. Til trods for at den selvsår sig noget så skrækkeligt 😉. Næste yndling er et stort, gammelt æbletræ. Æblerne er trælse og sure, men træet er vidunderligt knudret. Simpelthen så smukt. Gamle træer kan bare noget særligt.
    Tak for en god start på min weekend 😊.
    Mvh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Der er næsten ikke noget smukkere end gamle, knudrede æbletræer. Hvor er du heldig at have to smukke gamle træer ved dit hjem.
      Jeg ønsker dig en - fortsat - god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna

    Super blogindlæg!
    Jeg tror vi i haveblogland er rigtig mange der har det som dig.
    BBC idag har en god artikel: 'Alarming' extinction threat to Europe's trees.
    Der jo handler om at mange træer vi tager for givet er truet i Europa.

    Vi håber det bedste!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det tror jeg, du har ret i, sådan er vi nemlig i haveblogland😉. Der er mange trusler mod træerne, og det er ikke til at forestille sig, at der blandt de træer, vi planter i dag, vil være nogle, der opnår at blive 1000 år. Men man ved jo aldrig, vi håber...
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Træer kan vi ikke undvære. Gamle knudrede mosklædte med sjov bark smukt løv,,, osv. Skam få den der fælder et uden at plante et nyt. Jeg begriber dem ikke. Når vi planter træer er det jo faktisk til den kommende generation.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig. Desværre synes jeg, man ser nogle nyere parcelhuskvarterer, der er meget træfattige. Og hvor er det en skam. Der bliver så bart og tomt. Jeg ved ikke, om ejerne er bange for, at træerne bliver for store, eller om de ikke gider bladene om efteråret.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna!
    Jeg får gåsehud av å se på dine bilder. Det er med ærefrykt man møter slike trær. Jeg blir så fascinert av kroppspråket. Trær som har vært utsatt for sterk vind i årtider, får man følelser for.
    Innmari fine bilder. God kveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det som dig med de vindudsatte træer. Jeg får respekt for deres vilje til at kæmpe og overleve trods hårde betingelser. Og jeg synes, vindudsatte træer kan være lige så smukke, som træer der bliver høje, og som har en regelmæssig vækst.
      Når jeg skriver om gamle træer, tænker jeg på “vores” træ i Botanisk Have i Oslo.
      Du må hygge dog i aften!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Ih hvor jeg nød dit dejlige indlæg om stoute træer og kærlige mennesker.
    Du holder virkelig af dem kan jeg se, når du ligefrem har samlet på billeder af så mange. Jeg er også vild med træer. Ikke mindst stammerne. Jeg vil sørme til at fotografere nogle flere. Tak for inspirationen.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er da glad for, du kunne lide mit indlæg. Når jeg ser et smukt gammelt træ, kommer kameraet helt automatisk op af lommen. Jeg glæder mig til at se “dine” træer.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Sikke mange skønne træer du viser. Ja, man kan gøre meget ved et træ hvis det bliver for stort i stedet for bare at fælde det. De har en historie at fortælle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, beskæring kan redde mange træer - især hvis beskæringen er lagt i kyndige hænder. Jeg tror heldigvis, der bliver mere og mere fokus på, at vi skal bevare vore gamle træer.
      Tak for din kommentar. Jeg fandt også din blog, og den ser spændende ud. Men det er lang tid siden, du sidst har laver indlæg, jeg synes, du skal overveje at have gang i den igen.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Jeg kan kun tilslutte mig de andre kommentarer og tilføje, at jeg nød dine billeder som smukke portrætter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det er billeder, jeg har samlet over et stykke tid, så jeg var en del af mit arkiv igennem for at finde dem. Og det var i grunden ret hyggeligt at gense ældre billeder.

      Hilsen Elna

      Slet
  13. Flotte bilder av gamle vakre trær, og fine tanker rundt det:-)
    Godt at endel trær blir stelt og beskjært av fagfolk!
    Ha en god helg/Eirin

    SvarSlet
  14. Vi er vist mange, der holder af de gamle træer, og vi kan kun glæde os over, at der bliver passet godt på mange af dem.
    I må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  15. Den där tanken har jag tänkt så många gånger :) Och jag stannar ofta upp, utan att det är medvetet, vid träd som är riktigt gamla. Det är som de säger något jag inte är medveten om :) Fantastisk text och bilder.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er næsten som om gamle træer bliver helt menneskelige: de siger, de ved, de husker, de har set, og de har kropssprog og er tykmavede - for blot at nævne noget af hvad der skrives i kommentarerne.
      Hav en god søndag!

      Hilsen Elna

      Slet
  16. Dejligt indlæg! Det tager få sekunder at fælde et træ, men måske 100 eller 1000 år at få et nyt til at gro frem i al sin vælde. Jeg tænker ofte på hvor tankeløst man fælder. Du kan jo bygge et hus på få måneder, så træerne må have førsteprioritet og behandles med respekt.
    Jeg samler også billeder af skønne gamle træer - kan slet ikke lade være. Tak for dejlige billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig. Vi skal udvise respekt, og vi skal huske at plante et nyt træ, når et gammelt dejser om.
      Så kan jeg jo glæde mig til at se dine billeder.

      Hilsen Elna

      Slet
  17. Tak Elna for billederne af de mange smukke træer, der er udtryksfulde og har karakter af ælde. Træer er jo vigtige, og i vores have nyder vi de træer som vi plantede for 30 år siden, og som nu har fået en størrelse, der gør, at de er med til at give fornemmelsen af rum i haven.
    Venlig hilsen
    Jørn

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi nyder også de træer, vi plantede som unge nybagte haveejere. Hvor ville jeg ønske, at alle haveejere ville plante træer, for træer giver karakter til boligkvartererne. Og der findes træer, der passer til både små og store haver.

      Hilsen Elna

      Slet
  18. Tack för väldigt fina bilder på så många speciella träd. Finns väl inget som är så magnifikt som ett stort träd. Hoppas de får stå kvar länge till.
    Ha det fint Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Et stort gammelt træ er et fint kunstværk, som der skal passes på. Ja vi må håbe, de gamle træer vil leve mange år endnu.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet