fredag den 29. maj 2020

Blomster i majhaven

For mig er buskenes og træernes blomstring det allerdejligste i majhaven - og ikke mindst ude i landskabet. Når hvidtjørnen blomstrer langs veje og markskel, kan Danmark ikke blive smukkere.

I haven nyder jeg i øjeblikket syrenerne, her er det Syringa vulgaris 'Lüdvig Späth'.


Langs husets sydmur - i sol og tørke - vokser en lille klokkebusk, Weigela, og en stjernetop, Deutzia. De har vokset der i mange år, så navnene har fortabt sig i glemslen. De bliver begge kun knap en meter i højden. Jeg nyder deres blomstring, og begge buske leverer blomster til vaserne, da de er ret holdbare.



Blandt stauderne er der en del forskellige storkenæb i blomst, bl.a. den lille lyserøde Geranium sanguineum var. Striatum. Den vokser i et tørt bed i fuld sol. Den er god som bunddække. Blomstringen varer fra slutningen af maj til august.


I et bed, der ligger i delvis skygge, vokser storrodet storkenæb, Geranium macrorrhizum. Den er også god som bunddække. Den breder sig ved udløbere, men det er ikke et problem, den er nem at rykke op. Blomstrer i maj-juli.


Kaukasisk storkenæb, Geranium renardii, er lige sprunget ud. Den har nogle meget smukke blade og fine små hvide blomster med lilla aftegninger. Den kan bruges som bunddække.


Igen en storkenæb. Jeg har ikke navnet på den, men på bladene ligner den renardii, dog har renardii mindre blade.


Blandt blomsterne i majhaven er snefrytle, Luzula nivea, en af favoritterne. Den virker så let og lys.


Kobjælderne, Pulsatilla vulgaris, har opført sig underligt i år. Der kom ikke ret mange blomster i det tidlige forår, ja nogle af planterne blomstrede slet ikke. Men da de første blomster var afblomstrede, kom der en masse nye blomster. De blomstrer nu, men blomsterne er ikke ret store.


Porcelænsblomsterne tørrer nogle år helt væk, men i år har foråret været fugtig nok til, at de står med en fin blomstring.


Det samme gør skovmærkerne. De kan heller ikke lide at få det for tørt.


Digitalis er lige sprunget ud. Den sår sig rundt om i haven, men den er god til at vælge de rigtige steder, så den får som regel lov til at blive stående. Det er godt, der er mange humlebier i år, for humlebien er det eneste insekt, der kan bestøve den.


"Til pinse, når skoven bli'r rigtig grøn", synger vi i en gammel vise. Om et par dage er det pinse, og træerne har fået det grønne sommerløv. En undtagelse er dog egetræerne, der springer sent ud og endnu står med lyse gulgrønne blade. Med billedet af vores nyudsprungne rødeg vil jeg ønske jer alle er god pinse.




14 kommentarer:

  1. Så mye fint du har i blomst nå! Ja, mai er en fantastisk måned, og du har virkelig mye variert som blomstrer nå. Den Geranium med lys rosa blomsterer veldig søt!
    God pinse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Den lyserøde Geranium er en rigtig lille darling. Og så blomstrer den over lang tid.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Flot åretegning i Geranium renardii kunne den blå være: "Philippe Vapelle"? Begge er superflotte!
    Digitalis og humlebier er tilpasset hinanden på flotteste vis.

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde selv tænkt, om det kunne være ‘Philippe Vapelle’, men var i tvivl. Hvis det er dit bud, så tror jeg, det er P. V. Jeg har købt den på et plantemarked, men der fulgte ikke navneskilt med.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna.
    Maj måned er så skøn i haven. Jeg sidder og nyder alle dine billeder, og når jeg om lidt går ud i min egen have igen, bliver jeg mødt af en masse syrener i blomst. Det er til at blive helt lykkelig af :-)
    God pinse til dig!
    De bedste hilsner fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er heldig at have en masse syrener, jeg har kun 3. Sidste år var vi til Sydfynske syrendage, og det var så smukt med de lange rækker af blomstrende syrener langs markskellene. Lige nu står hvidtjørnen så smuk og om lidt er det hyldene, der blomstrer. Så selv om maj snart er slut, er der heldigvis fortsat meget at glædes over.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Det är så fint hos dig. Tittade till mina syrener, men det ser ut som att det inte blir några blommor. Har en torr rabatt, där jag upptäckt att geranium trivs bra, köpte två nya av den söta rosa som du visar. Hoppas att den trivs där, den är riktigt fin. Digitalis är en favorit, dina har kommit långt. Jag får nog vänta ett tag till på blomning.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, den lille rosa geranium vil trives på din rabat, selvom jorden er tør. Vi kan godt blive enige om, at Digitalis er en favorit. Den vil jeg slet ikke kunne undvære i haven.
      Hav det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Flotte majbilleder. Man får af en eller anden grund en god rumfornemmelse af at kigge på dine billeder, som om der er masser af plads i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Vores have er en parcelhushave på 1400 m2, så den er jo ikke så stor, men for os har den en passende størrelse. Den er overkommelig at holde og stor nok til, at der kan indrettes gode siddepladser. Jeg kunne ønske mig, at den havde ligget frit med udkik til marker i stedet for at være omgivet af nabohuse, men jeg ville jo på den anden side ikke undvære mine gode naboer.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Jeg har også sådan nogle små buske, som du viser. Desværre er her ikke plads til syrener. Det er ellers en berusende duft med barndomsminder i, og den du viser har en skøn farve.
    Fine storkenæb, du viser.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er meget begejstret for storkenæb. Deres vækstform virker så naturlig, blomsterne er fine og ikke så store og dominerende, og de fås i mange skønne farver. Og så er mange af dem tørketålende, hvilket næsten er en betingelse for at bliver lukket ind i haven.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Ludvig Späth - vacker och jag tror det är den som står här, ett skott jag tog för evigheter sen i min morfars trädgård. Visst är det en underbar doft att följas av när man går runt i trädgården :)

    Vackra geranium jag borde odla fler än jag gör. Deutzia skaffade jag en rosavit-aktig för ett par somrar sen och den har blivit en favorit. Din kritvita var ljuvlig och jag tänker att jag behöver en sådan.

    Ha en fortsatt fin pingst! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid spændende, når planter har en historie, og hvis den stammer fra din morfars have, er den da ekstra værdifuld. Jeg tror bestemt, du behøver en lille hvid deutzia 😀.
      Du må også have en god pinse!

      Hilsen Elna

      Slet