fredag den 1. maj 2020

Kom, maj, du søde, milde!


Her ved majs begyndelse står haven lysegrøn og frisk. Vi fik 39 mm regn i april. Til sammenligning fik vi i april sidste år kun 19 mm.

Frølingerne har fået lov at komme på besøg i haven, så de kan blive afhærdet inden de flytter ud permanent.


De har følgeskab af pelargonierne.


Men krukkerne, de skal plantes over i, er optaget af sidste års pelargonier, der har stået på terrassen hele vinteren. De er i det store og hele kommet godt igennem vinteren, og jeg nænner næsten ikke at smide dem ud, så jeg tror, jeg planter dem ud i haven på et beskyttet sted.


Hyacinternes blomster vokser sig desværre ofte for store og tunge. Her er det 'City of Haarlem', der har lagt sig fladt hen ad jorden.


Forårshaven er præget af blomstrende buske. En af favoritterne er Troldel, Fothergilla.


I et langt, smalt bed langs indkørslen vokser prydjordbær som bunddække. Planten har sin hovedblomstring nu, hvor den er fyldt med lyserøde blomster. Prydjordbær er vist den plante, jeg kender, som har den længste blomstringsperiode, og hvis vinteren er mild, kan den blomstre uden ophør året rundt.


Jeg har taget chancen og plantet de forspirede georginer ud i haven, så nu må frosten holde sig væk.


De fleste af stauderne står nu med nye friske blade. Jeg kan ikke lade være med at beundre kamferbalsam, Tanacetum balsamita. De lange, spidse blade vokser lodret op fra jorden.


Buksbomkuglerne har fine lysegrønne skud. I baggrunden ses et par perlebuske.


Perlebuskene, Exochorda racemosa, er smukkest før knopperne springer ud.


Frugttræernes blomstring er for mig indbegrebet af forår. Og lige nu glædes jeg over vores gamle knudrede æbletræ.


Kom, maj, du søde, milde! Forventningerne er store.

26 kommentarer:

  1. Så mye fint som blomstrer hos deg nå. Ja, hyacinter blir ofte litt for tunge, og velter over på siden. Det er litt synd, for de er jo så vakre. Flott blomstring i ditt epletre også. Her lå det snø på bakken i dag tidlig, og det er ikke hyggelig når det har blitt mai :(
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. I maj vil vi nyde frugttræernes blomstring, og nej, vi vil ikke have hverken sne eller frost.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna!
    Så fint det ser ut hos dig. Hyacinterna är riktigt fina, en vacker färg. Mina dahlior står i växthuset i krukor, skall flyttas ut när de vuxit till sig, men med det kalla vädret dröjer det ett tag. Nu får vi hoppas på lite värme.
    Ha en skön helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke et drivhus og tog derfor chancen og plantede dahliaerne ud i haven. Her må vejret også godt blive lidt lunere, til gengæld har vi de sidste dage fået regn, og det var tiltrængt.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. 39 mm ha, vi har fået 8 mm, sikken en forskel. Men vi klarer os. Du har ret i, at perlebusken er flottest før udspring, det er nogle store perlebuske du har, jeg beskærer min efter blomstring hvert år, måske er det derfor. Jeg har kun en georgin, den er plantet ud, vi må se, om den kommer op.
    God weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for regnen, og i dag har vi fået mere. Mine perlebuske er gamle og lidt ranglede, og så får de vist ikke helt så meget sol, som de kunne ønske sig. Jeg burde nok også beskære dem lidt mere. Din dahlia skal nok komme, de er vist ret sejlivede.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Flot regnvåd have - når varmen kommer eksploderer det hele:)

    Ha en dejlig maj!

    SvarSlet
    Svar
    1. Maj er min favoritmåned - det hele er så grønt, og, som du skriver, lige pludselig eksploderer det hele.
      Du må også nyde maj!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hei Elna!
    Kjempef pelargonine vårbilder fra hagen din. Det er så godt å tenke på hva vi har til gode. Tenk at du har pelargonia ute om vinteren. Nå håper jeg snart vi får frostfrie netter. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er første år, jeg har overvintret pelargonier, men vinteren har været mild. Da jeg klippede dem ned i starten af april, blomstrede de. Ja nu må frosten gerne holde sig væk.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det er en stor og flot troldel, du viser. Vores er meget mere spinkel, så jeg spekulerer på, om det er en dværgvariant, eller om den simpelthen vokser langsomt. Her nyder vi også frugttræerne blomstring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke, at jeres troldel er en dværgvariant. Troldel vokser meget langsomt. Vi har haft vores i mange år, og den er kun omkring 1 m i højden, men noget mere i bredden. Troldel er vist en surbundsplante, men vores får ingen “særbehandling”, den vokser som alt andet i vores have i sandjord.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna. Maj er den skønneste måned hele året, men også den travleste, synes jeg. Alt er lysegrønt, bøgehækken springer ud og bøgetræerne er netop sprunget ud. Nu hvor vi har fået regn, kan man næsten se planterne vokse. Det er da fantastisk at prydjordbær kan blomstre hele åre - det vil jeg skrive mig bag øret. Dine dahliaer er længere fremme end mine, men jeg var også lidt sent ude med forspiringen. Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg giver dig ret i, at maj er en travl måned. Men i år har det været så mildt, at jeg er startet tidligt med forårsarbejdet, og nu er det dejligt at have et forspring. Jeg er blevet glad for prydjordbær. De sender lange udløbere ud, så man skal vælge placeringen med omhu. Udløberne er dog nemme at hugge over med en kantspade.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Underbara bilder och nog är ljuvliga maj välkommen alltid! Sååå efterlängtad och kär...
    Vårkram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja maj skal nydes i fulde drag. Og det behøver ikke at være alt for varmt, for så går det bare for hurtigt med udspring og blomstring.
      Hav en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Du har mange planter som jeg ikke kender, men så bliver jeg da lidt klogere af at læse din blog. Troldel er meget dekorativ!
    Jeg glæder mig også over alt der grønnes nu efter regnen. Det er en fornøjelse, og det er frugttræerne sandelig også. Æblernes blomstring er og bliver det bedste af alt, selvom der er hård konkurrence fra pære, kirsebær osv. Sikken en skøn overflod!

    Hav en dejlig søndag!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk ikke, at jeg har ret mange planter, som du ikke kender. Vi har kun få sjældenheder i haven, og jeg er på ingen måde plantesamler. Jeg køber stort set kun planter, som kan trives i sandjord, og som kan tåle den vestjyske blæst, som ofte fører salt med fra Vesterhavet. Jeg kan godt lide planter, som vokser vildt i den danske natur, jeg synes, de passer godt i en dansk have, men jeg er ikke konsekvent, jeg kan fx godt lide bambus.
      Ja, maj har så meget skønt at byde på.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Det ser så sprødt og lækkert og friskt ud i din have.
    Jeg er særligt imponeret over din prydjordbær, for den har jeg også, men den er slet ikke i blomst endnu.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Prydjordbærrene vokser langs vores flisebelagte indkørsel, og så vokser de i sandjord, begge dele er sikkert medvirkende til, at de har en lun vokseplads.
      Det er friskt og grønt i haven lige nu, dels har vi fået en del regn, dels har vi taget en runde med havevanderen.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Det är så vackert med de nya ljusgröna bladen och skotten tillsammans med vita blommor :) Jag tycker också om City of Haarlem och i veckan satte jag ut lökarna jag haft i kruka. Nu hoppas jag de framöver när de kommer tillbaka ska få glesare blomställningar som de kan bära. Så har andra jag satt ut gjort och jag tycker de är vackrare så :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det plejer at gå sådan med hyacinter, at blomsterne bliver spinklere jo længere tid, man har haft dem i haven. Så mon ikke også det går sådan med ‘City og Haarlem’. Og det gør ikke noget, jeg kan næsten bedst lide, når blomsterne ikke er for fyldige.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Du har fått en väldigt fin start på våren. Så grönt och skönt. Hoppas du klarar din dahlior (georginer) från frost och sniglar nu.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre fra dig igen, Helene. Vi har ikke haft frost de seneste uger, så georginerne har klaret det godt. Jeg tager nok chancen en af de nærmeste dage og planter sommerblomsterne ud.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  13. Hei Elna.
    Overvintring av Pelargonia utendørs, hadde nok ikke gått her. Morsomt at du har fått til det:-)
    Jeg var ikke klar over at prydjordbærplantene blomstret så lenge, holder den ugresset nede?
    Jeg elsker de lys grønne fargene i mai, og de gangene vi tar en tur på fjellet et par tre uker senere, får vi oppleve det en gang til!
    Håper nattefrosten uteblir, og at det går bra med Dahliaene:-)
    Nyt mai/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også første år, at jeg har overvintret pelargonier ude. Men jeg tror ikke, vi har haft et eneste frostdøgn hele vinteren, og det er meget specielt.
      I den milde vinter tror jeg, at vi har haft blomster i prydjordbærrene hver dag. Når de har vokset det samme sted i nogle år og er godt etablerede, synes jeg, de holder ukrudtet væk.
      Åh, hvor må det være dejligt at gå på fjeldet og nyde forårsblomsterne.
      Hilsen Elna

      Slet