fredag den 15. januar 2021

Egeskovs haver

Haven passer stort set sig selv i disse kolde og blæsende januardage, så der er ikke meget at skrive om. I stedet har jeg valgt at fortælle om et af sidste sommers havebesøg.

Turen gik til fynske Kværndrup, nærmere bestemt til Egeskovs haver. De fleste gange vil man sikkert betegne anlæggene ved slotte og herregårde som parker, men ved Egeskov giver det god mening at bruge betegnelsen haver, for slottet ligger omgivet af flere haverum med hver deres særpræg.

Først et par billeder af slottet og avlsbygningerne. Egeskov Slot er bygget midt i en lille sø på et fundament af egepæle.



Haveanlæggene omkring bygningerne er helt enestående for danske slots- og herregårdshaver, fordi der er gjort meget ud af de enkelte haver, og de er krævende, hvad angår vedligeholdelse. De er skabt gennem flere hundrede år af dygtige havearkitekter. Af haver kan nævnes staudehaven, urtegården, renæssancehaven, vandhaven, rosenhaven, den hvide have og mange flere. De følgende billeder er smagsprøver hentet fra nogle af haverne, en gennemgang af de enkelte haverum vil føre for vidt, og indlægget vil blive alt for langt.

Der er bede holdt i varme farver,


og der er bede med kontraster i farver og bladformer.


I nogle bede væver planterne sig ind mellem hinanden,


mens der i andre bede er store områder med kun en slags planter.


Jeg var meget betaget af de smukke plantesammensætninger.




Selvom det var indretningen af de forskellige haver og plantesammensætningerne, der optog mig mest, kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at stoppe op ved nogle af de mange spændende planter:

Ærenpris, Veronica 'Atomic Silver Pink Ray'


Hønsebenstræ, Thujopsis dolobrata 'Nana'


Purpursolhat, Echinacea purpurrea 'Fiery Meadow Mama'


De høje klippede hække er noget af det, Egeskov er mest kendt for. De ældste af hækkene er 300 år gamle. Der er i alt 7 km klippede hække. De højeste er 8 m høje, så det er noget af et projekt, når hækkene skal klippes.


Lag på lag på lag


Der nyanlægges hvert år. Den hvide have er et af de nyeste anlægsarbejder. Rosenbuen ser dog ud til at have nogle år på bagen.



Det er dejligt at se så velholdte haver, og det er dejligt at se, at haverne fortsat udvikles. Men frem for alt er det godt, at man samtidig bevarer og værner om de gamle hække og de smukke gamle træer.


Jeg vil slutte i rosenhaven med at vise et par smukke rosenknopper.

Austinrosen 'Lady og Megginch


Poulsenrosen 'Amber Cover'




24 kommentarer:

  1. Tusen takk for de vakre bilder fra Egeskov slott. Jeg måtte google hvor det ligger,for dit fikk jeg lyst til å reise med en gang... ;)
    Hageanlegget ser veldig fint ut, og det er også så fint å se slottet som ligger ute i vannet.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan anbefale dig at se Egeskov, når du kommer til Danmark. Det er ikke bare haveanlæggene, men også slottet og de gamle avlsbygninger, man kan se, og det er bestemt også spændende. Kommer du til Egeskov, er du ikke så langt fra Medicinhaverne i Tranekær, og dette sted kan jeg også anbefale.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. hei Elna!
    Dette var det veldig morsomt å se. Fantastiske bilder av vakre hager. Her kan man snakke om hagekunst i klipping. God helg! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke, du finder så flotte klippede hække andre steder i Danmark. Egeskov er måske det flotteste haveanlæg, vi har. Hvis det overgås, må det være af anlægget ved Fredensborg Slot i Nordsjælland.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Dejlige billeder fra Egeskov. Jeg må tilstå, at jeg ikke har været der siden min ungdom på Fyn. Min bror og svigerinde bor ellers lige i nærheden, men det er begrænset, hvad man når på endags ture, når man skal herovre fra. Desuden besøger vi dem oftest til jul, der er nok ikke så meget at se på. Men af dine billeder kan jeg se, at det er oplevelsen værd.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan du ikke få en overnatning hos din bror og svigerinde til sommer, så kan I sammen se Egeskov? Der er rigtig meget at se, også inde på slottet samt i udstillingerne i avlsbygningerne. I kan godt afsætte en hel dag til besøget.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Tak for turen!
    7 km hæk, det er bare med at gå igang - mon ikke de har special-værktøj?
    Godt at se at det hele er så velholdt!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var hyggeligt, du tog turen med.
      Forrige gang jeg var på Egeskov, var de i gang med at klippe hækkene, og ja de bruger specialværktøj. Det er ikke helt let, at klippe en 8 meter høj hæk.
      Haverne er utrolig velholdte. Navnlig køkkenhaven er meget flot.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Å jag gillar bilden med slottet - det ser ju ut att växa upp ur sjön. Och det är mind boggeling att tänka att det står på ekpålar. Vilken kunskap man hade och tilltro till tekniker. Och även jag vill gärna se de fantastiska trädgårdarna.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Slottet har stået på egepælene siden 1554, så det er godt bygget. Jeg kan kun anbefale dig at tage til Fyn og se slottet og haverne omkring det.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Ja, man burde nok tage tilbage til Egeskov en dag. Jeg har kun været der én gang i en pivkold påske, så det kunne nok arrangeres en smule bedre næste gang. Tænker man kan bruge en hel dag der, hvis årstiden er lidt mere fremskreden.
    De gamle hække var noget af det bedste - og helt imponerende de er holdt så flotte gennem alle disse år. Tak for inspiration!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du både vil se haveanlæggene, slottet og udstillingerne i avlsbygningerne skal du regne med at bruge en hel dag. Vil du kun se haverne, kan du evt. ved samme lejlighed se Medicinhaverne i Tranekær. De er også et besøg værd.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Ja, det er rigtigt og Medicinhaverne så jeg også for et par år siden, men de har sikkert også udviklet sig. Der er altid en grund til at komme tilbage - til haver i hvert fald:)

      Ulla

      Slet
    3. Jeg så Medicinhaverne sidste sommer. Det var første gang, jeg var der, så jeg har ikke noget at sammenligne med. Men jeg tror, de hele tiden er i gang med nye anlæg. Om ikke andet ændrer de bestående haver sig jo i takt med, at planterne vokser til.
      Lige et ekstra tips: Helle Troelsens have i Troense på Tåsinge kan varmt anbefales.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Jeg tilslutter mig de andre kommentarer. Når covidsituationen er under kontrol til sommer, kunne Egeskov passe godt ind i en miniferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fyn er fin! Vi holdt en uges ferie på Sydfyn sidste sommer, og der er nok at se på.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Tak for rundturen:) Jeg holder også meget af Egeskov, men selvom vi bor lige i nærheden, nåede vi kun et besøg sidste år. Jeg var også meget betaget af deres staudebede, som var så meget flottere end sidste gang, jeg besøgte stedet.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var helt sikkert også staudebedene, jeg var mest optaget af. De imponerer jo alene i kraft af deres størrelse, men der er også skabt nogle meget smukke plantesammensætninger.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Jeg var der sidst for 20-25 år siden og husker slet ikke de forskellige haverum, men dem må jeg da (gen)se. Tusind tak for dejlige billeder og inspiration.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det er så mange år siden, du sidst har været på Egeskov, vil du næsten ikke kunne genkende haverne. Der er skabt så mange spændende haverum i løbet de seneste år, og de har fortsat nyheder på tegnebrættet.
      Dejligt at mit indlæg kunne inspirere dig.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hej Elna!
    Helt fantastiskt, vilken vacker trädgård. Slottet är fint och korsvirkeshuset, rosenbågen, rabatterna. Häckarna, växterna, så fint. Tack för turen.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, du nød turen. Jeg synes også, det er et fint haveanlæg, og så er både bygningerne og haverne så utrolig velholdte. Ellers ser man jo desværre nogle gange, at gamle slotte og deres omgivelser forfalder, fordi der ikke er penge til vedligeholdelse.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Riktig Godt Nytt År!
    Nydelige bilder, vi besøkte Egeskov slott for noen år siden, det var en opplevelse...
    Lengter til sommer nå når jeg ser dine bilder.

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Jeg tror, vi alle længes efter sommer på denne årstid, og mon ikke vi længes ekstra meget i år, hvor vi lever i coronaens skygge.

      Hilsen Elna

      Slet