fredag den 25. februar 2022

Februarhaven

Lidt tung om hjertet gik jeg i haven i eftermiddag. Jeg kunne ikke få gårsdagens gruopvækkende begivenheder ud af hovedet. Det føles så uvirkelig, at befolkningen i et andet europæisk land lever i stor fare og bliver opfordret til at holde sig inde. Hvor er jeg taknemmelig for, at jeg frit kan gå ud i min have og kikke efter forårstegn.

Haveredskaberne kom frem, og da jeg lå på mine knæ og klippede stauder ned og små grønne spirer kom til syne under de visne blade, trådte de triste tanker i baggrunden. En undersøgelse har bevist, at haven har en helbredende virkning på krop og sjæl. 


Fuglene sang så smukt, og et par musvitter holdt fest ved foderbrættet. Krokusser og påskeliljer åbnede sig i solskinnet.


Som jeg lå der på mine knæ, kunne jeg iagttage, at ukrudtet også er godt på vej. Der var masser af små grønne kimblade. Man skal passe på, når man luger, for det kan være vanskeligt at skelne ukrudtet fra selvsåede "haveplanter". Jeg vil gerne have flere erantis i haven, og jeg satser på, at de små spirer, er selvsåede erantis.


Vinterjasminen begyndte blomstringen i december, først nu er den ved at takke af. Godt gået!


Krokusserne åbnede sig i solskinnet, og nogle små buketter kom med ind.



Krokusblomsterne er rene kunstværker med de fine tegninger på kronbladene.


Stiklinger sørger for forår i vindueskarmen.


Da coronapandemien lukkede Danmark ned, søgte jeg tilflugt i haven. I dag var haven også et tilflugtssted. Hvor er det dejligt at have et sted, hvor man kan gå hen og for en tid glemme det, der sker omkring en.

20 kommentarer:

  1. Det er så riktig det du sier, for det er nesten ikke til å tro at det er sant det som nå skjer. Hagen er en god trøst å ha når vonde ting skjer. Hagearbeide og holde på med planter har garantert god innvirkning på oss på flere måter. Det er flotte stiklinger du har nå. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må også have en god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Jag känner som du - det är en overklig situation. Och nu är det en lyx att vara fri att gå och göra som vi vill. Det sätter livet i perspektiv. Men att ha en trädgård och pyssla med trädgårdsjobb är en lisa för själen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Så sant det du skriver, har inte kunnat lämna tankarna från det som sker i Ukraina. Vi har den stora förmånen att röra oss fritt och trädgården är en bra hjälp. Så otroligt fint med alla vårblommor hos dig.
    Ha en skön weekend! Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må også have en god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hvor har du ret. Flere ord behøves ikke.
    God haveweekend. Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må også have en god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja det er triste tider, men godt vi har vores haver, så vi kan glemme alt det triste for en stund. Det er så livgivende at se det hele begynder forfra. Lad os håbe at der snart bliver ro i verden igen, forhåbentlig er det ikke kun ønskedrømme.
    Haven kalder - god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja haven har virkelig kaldt i denne weekend. Solen skinner, fuglene synger, og krokusserne har foldet sig ud. Jeg håber, du har en god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Så mye fint du har i hagen nå, jeg kjøpte meg faktisk en vinterjasmin i høst, men den er foreløpig pitteliten. Ja, det som skjer i Ukraina er forferdelig, helt uforståelig at sånt kan skje i disse tider. Godt at vi har hagene våre, ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Vinterjasminen vil sikkert hurtigt vokse sig stor. Jeg håber, du nyder weekenden. Vi har det dejligste solskinsvejr, mon ikke også solen rammer dig :)

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Ja, heldigvis for vores haver. De er næsten det eneste der kan trænge de uhyggelige tanker i baggrunden. Dejlige krokus buketter,, de får mig til at tænke på Halfdan Rasmussens digt om helte. Han vil osse hellere så kruspersille i sin have, end at slå løs på pæne folk. Jeg elsker det digt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det digt elsker jeg også.
      Håber solen skinner hos dig i dag, her er vejret simpelthen perfekt.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Nej, man fatter ikke rigtig hvad der sker i Europa lige nu, for hvad skal det dog gøre godt for? Haven er et tilflugtssted når hovedet er ved at koge over, og det behøver man såmænd ikke videnskabeligt bevis for, men forstår du nyder din skønne forårshave i det flotte vejr! Dejlige billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej krig er fuldstændig meningsløs.
      Det er vel nok en smuk solskinsweekend, lige hvad vi trænger til. Håber du har nydt dagen.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Livet går videre. Det er bare ufatteligt, at krig stadigvæk trods uhyrlige eksempler ses som en løsning af dem, der har magten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Krigen er startet af en fuldstændig utilregnelig og magtbegærlig mand, der ser krigen som en mulighed for at sprede frygt og for at øge sit territorium.
      Men livet går jo videre, og i dag skinner solen.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Selv om jeg må si at Corona ikke rystet meg så mye...
    enn Putins makttørst, slåss og dreper sine egne tidligere landsmenn. Man har følelsen av at denne mannens galskap er i stand til alt. Det har vi hatt i menneskehetens historie. Jeg vil gjerne hjelpe, la de gode vinne... for alltid. Naturen viser oss hvordan våren er. Her hos oss blomstrer de første vårblomstene, spesielt snøklokker og de herlig delikate krokusene... og solen skinner sitt vakreste smil. Bli klemt av Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ufatteligt, at et menneske kan være så grusom. Mine tanker går til Ukrainerne, der lige nu lever i stor frygt, samtidig med de ser deres land blive bombet.
      Det er godt, vi har vårblomsterne, vi kan glæde os over.

      Hilsen Elna

      Slet