fredag den 11. marts 2022

Salvia 'Amistad'

Forrige sommer besøgte jeg Liberia-haven i Gjern. Udover at være en meget smuk have, er det også en have med et stort plantesalg. Indtægterne ved plantesalget går til at hjælpe forældreløse børn i Liberia - deraf havens navn.

Da jeg gik og kikkede interesseret på alle de mange spændende planter, der var til salg, kom ejeren af haven og viste mig en Salvia 'Amistad'. Jeg kendte ikke planten, men da hun fortalte, at den skulle opbevares frostfrit om vinteren, havde den ikke min interesse. Jeg har simpelthen ikke ret meget plads til opbevaring af frostfølsomme planter. Men da ejeren begyndte at fortælle om alle plantens gode egenskaber, overgav jeg mig og købte et enkelt eksemplar. Jeg kunne jo bare betragte den som en sommerblomst.

Men jeg blev så glad for min 'Amistad', at jeg har holdt liv i den gennem stiklinger. Sidste efterår tog jeg en stikling, som har stået i køkkenvinduet lige siden, jeg plantede den. Det er den, der ses på billedet herunder.


Planten har sendt lange skud op, og jeg har tre gange i løbet af vinteren og foråret klippet skuddene af og plantet dem i potter. Nu har jeg en hel samling små planter, som venter på, jorden bliver lun, så de kan plantes ud i haven.


Men hvad er det så, der gør denne plante så fantastisk? For det første er den smuk. Den blomstrer hele sommeren og indtil frosten kommer. Den har nogle meget flotte mørklilla blomsterklaser på næsten sorte stængler. Den trives i sol, men tåler også lidt skygge. Og så har 'Amistad' to egenskaber, som er meget værdsat i vores have. Den kræver ingen opbinding, selvom den vokser vindudsat, og den er tørketålende. Billedet herunder er fotograferet midt i november, efter en periode med blæst og regn.


Efter denne lovprisning af smukke 'Amistad' vil jeg vise en lille serie billeder fra haven.






Vi har været i København i nogle dage, så nu glæder jeg mig til at læse haveblogs i weekenden. Der er helt sikkert mange gode indlæg med dejlige forårsbilleder 😊😊


22 kommentarer:

  1. Så flott den Salvien er! Jeg har blitt mer og mer glad i salvie som staude i hagen. Så fin blomstring det er hos deg nå :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver også mere og mere glad for salvier. Den hvide ‘Schneehügel’ er en anden af mine favoritter.
      Tak! Når solen skinner, er det taknemmeligt at tage billeder af havens krokus.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Du sælger den sandelig godt. Det er lige før jeg hopper på vognen. Dog tænker jeg med gru på sidste års salvier, som jeg købte, og som i følge litteraturen ikke bliver spist af snegle. Det vidste mine snegle ikke, så de åd rub og stub for at sige det lige ud. Havde du ingen problemer med det?
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, mine snegle må være mere kræsne end dine. Jeg kan ikke huske, at jeg har set salvier blive spist af snegle.
      Men jeg ved ikke, hvordan man opdrager snegle til at blive kræsne.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Hmmmm.... jeg må overveje at prøve igen. Opdragelse kan være svær :-)

      Slet
    3. Held og lykke med eksperimentet!

      Slet
  3. Jeg har ønsket mig S. Amistad i et par år, men mente ikke at jeg kunne opbevare den frostfrit. Så glad jeg blev, da du skrev, at en stikling kunne overleve i køkkenvinduet. Nu står den øverst på indkøbssedlen! Tak for god info og fine forårsblomster i solskin. Så smiler vi!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må ønske os nogle flere køkkenvinduer ;)
      Når solen smiler til os, smiler vi igen, og det gør alle de dejlige krokus også.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Koselig vårstemning i hagen din, og salvien er kjempefin, jeg har den på min liste, har sett og hørt om den mange ganger i Monty Dons hageserie, men jeg har aldri hørt at han har sagt at den ikke tåler kuldegrader, når det er så enkelt med stiklinger gjør det kanskje ingenting. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Den 'Amistad' jeg havde i haven sidste sommer, dækkede jeg før jul med blade og grangrene, i håb om, at den vil komme igen. Jeg kan ikke se liv i den, men det kan jeg vist heller ikke forvente endnu.
      Du må også have en hyggelig aften!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Oj den er lækker. Jeg har osse undgået den pga. dens frostfølsomhed. Men den blomsterfarve sammen med stænglernes farve, uhmm. Men hvis du siger den er til at lave stiklinger af? så er den så absolut et emmne. Men salvier er nu ikke såå glade for vores jord i al almindelighed, så hva tør jeg.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Salvier er glade for vores tørre sandjord, de er nok knap så glade for lerjord. Vi har flere forskellige salvier i haven, og de er alle nemme at lave stiklinger af. Den hvide 'Schneehügel' har jeg lavet mange nye planter af.
      Jeg har flere steder læst, at 'Amistad' er god som krukkeplante, så du kan jo evt. forsøge at plante den i en krukke.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna
    Jeg glemte helt at kigge ind til dig i går, men jeg er glad for, at jeg gjorde det her til morgen. Det er godt nok en spændende plante, du præsenterer i dette indlæg, mon ikke der er flere end mig, der vil anskaffe sig sådan en.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har i hvert fald reklameret for planten. I har jo et ret mildt klima på Samsø, så det kan være, du kan få den til at overvintre i haven.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Ljuvliga bilder av vårlökar från trädgården :) Salvian ser fantastisk ut och den skulle jag gärna hitta en planta av.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Solskinsbilleder af krokus er altid et hit :)
      Salvien må du prøve at få fat på. Du vil helt sikkert blive glad for den.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna. Jeg kan skrive under på både, at Liberiahaven er et besøg værd, og at Amistad er en fin fin salvie, selvom den ikke er helt frostsikker. Nogle år overlever den, andre år må jeg købe en ny. Liberiahaven har også en del forskellige solbærsalvier, som jeg efterhånden har fået en svaghed for, selvom de helt sikkert ikke kan overvintre ude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er meget imponeret over det store plantesalg, der er i Liberiahaven. Jeg er spændt på, om min 'Amistad' har overvintret i haven, jeg har ikke pakket den ud endnu. Men nu har ja da i det mindste nogle stiklinger. Jeg havde en solbærsalvie, der overvintrede i haven i et par år, men sidste vinter frøs den desværre ud. Det er svært at have plads nok i vindueskarmene ;)

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hej Elna!
    Helt fantastiska bilder från din trädgård, man blir glad av alla fina färgglada blommor. Snöklockorna är så fina, har inte haft tur med dem, men får nog göra ett nytt försök.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lige nu, vi kan glæde os over de små forårsblomster - og de er smukkest, når solen skinner på dem.
      Du må have en god søndag.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Den er meget fin den Salvie - virker spinkel, men med kønne blade og blomsterstanden i en flot farve. Dejligt du nu har fundet en måde at bringe den gennem vinteren. Jeg har også set den hos Monty Don, men jeg tror det engelske klima er mildere end vores. Havde dog en ananassalvie et par år, men den blomstrede så sent at den egentlig ikke kunne nå det:)
    Lige for tiden kan jeg ikke få nok af de farvestærke krokus, som suger solen til sig - og i går fik jeg plantet de første hornvioler i krukker. Så er det forår, og det føles skønt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, det engelske klima er lunere end det danske. Vores ananassalvie stod så flot forrige efterår med store knopper. Men så fik vi nattefrost, og knopperne nåede ikke at springe ud. Næste forår var der desværre ikke liv i planten.
      Hornvioler kan man ikke få for mange af. Jeg elsker dem. Heldigvis koster de ikke en formue.

      Hilsen Elna

      Slet