fredag den 11. februar 2022

Mens vi venter på foråret

Jeg starter med et par billeder fra Vesterhavet. I februar har der virkelig været skum på bølgetoppene. Først havde vi storm med vindstød af orkanstyrke, og da bølgerne endelig havde lagt sig, drev et nyt blæsevejr ind fra vest, denne gang heldigvis knap så kraftigt. Bagefter måtte vi selvfølgelig ud og kikke på stranden og klitterne, men vi kunne heldigvis konstatere, at der ikke var sket de store skader.


Stormen og den salte luft, der driver ind fra Vesterhavet, har selvfølgelig også sat sit præg på haven. Sådan ser bambusserne ud i vindsiden,


og sådan ser de ud i læsiden.


Vi er i gang med at beskære og udtynde nogle af havens buske. Desuden har jeg været i gang med kantskæreren. I løbet af en havesæson kan bunddækkeplanterne vokse temmelig langt ud over flisekanterne. Det ser jo meget frodigt ud, når kanterne er skjult af planter, men i løbet af et år kommer planterne til at skjule lidt for meget af fliserne, så hver vinter plejer jeg at gå en tur med kantskæreren. Her er det vinterglans, der er blevet beskåret.


Jeg har efterhånden anskaffet mig en del staudeholdere. Nogle lader jeg sidde i jorden vinteren over, fordi jeg ved, de skal bruges samme sted næste år. Mens andre, der bruges ved georginer og sommerblomster, tager jeg op. De har ligget og rodet forskellige steder, men nu har min mand gravet en solid stolpe i jorden. Han har skruet kroge og et rendejern på stolpen, så nu er der orden i staudeholderne.



Uanset årstiden er der altid noget smukt at kikke på i haven. Det kan være svampene på den gamle træstub eller egetræets bevoksede stamme.

 

De sidste dage har solen skinnet gavmildt, og dagens længde er tiltaget så meget, at det virkelig kan mærkes. Når vi går vores morgentur, synger fuglene. Foråret er lige om hjørnet.





26 kommentarer:

  1. Deilige vårbilder fra hagen din. Det har vært mye vind her også i vinter, og det er vi slett ikke vant til.
    Dine snøklokker og eranthis ser så fine ut nå. Våren er nok rett rundt hjørnet ja :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, I normalt ikke har så meget blæst. Vi har desværre meget blæst fra havet, og blæsten fører salt med sig. Det kan give skader på de stedsegrønne planter.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Herlig med vårbilder, her er det fremdeles mye snø, så jeg må nok smøre meg med tålmodighet før jeg kan kikke etter blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan sikkert være svært at styre tålmodigheden, hvis man har haft sneen liggende i lang tid. Men mon ikke blomsterne står på spring under sneen, så den dag, den sidste sne er smeltet, titter de første blomster frem.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Der er mange ting, der kan fascinere på denne årstid, men især havet i oprør, kan vi ikke få nok af, selvom det kan være ret koldt at gå rundt derude. Både træstammer og svampe fascinerer. Men jeg blev nu også ret optaget af den fine staudeholderstolpe, sådan en må vi vist have.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Et oprørt hav er et storslået syn. Blæser det rigtig meget, slår bølgerne helt op til klitfoden, og så kan vi selvfølgelig ikke gå der.
      Staudeholderstolpen er praktisk. Det skal være hurtigt og nemt at "binde" stauder op, ellers smøler jeg med at få det gjort. Og får man det ikke gjort i tide, bliver det grimt.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Flot hav, når man som mig er indlandsboer, så er man ekstra betaget af havet. Vores campingture da ungerne var børn, var altid til et ved havet.
    Den staudeholderstolpe er smart. Og dine staudeholdere osse. Mine er klippet ud af diverse grønne net, effektive men ikke så nemme at opbevare pænt og praktisk.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har altid boet tæt på havet, og jeg har altid elsket havet. Jeg kan godt lide at komme der en varm sommerdag, men jeg holder mest af havet, når der er uvejrsskyer, og man bliver blæst godt igennem.
      Net lyder som en fin løsning til støtte af planterne. Mine staudeholdere er købt hos Zinkbakken. Der er ikke net, kun en rund ring, men man kan sætte opbindingssnor fast på kryds og tværs på ringen, hvis planterne har brug for ekstra støtte.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna !
    Fantastiska vårbilder, vi har också haft sol och ett härligt väder. Lite kallt men solen uppväger det. Dina vårblommor är riktigt söta. Det känns som att dagarna är längre och våren är här.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har haft mange solskinsdage i februar, men i dag er det gråt og blæsende. De små erantis og vintergækker er altid kærkomne, når de begynder blomstringen. Så ved man, at foråret er nær.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna

    Dejlige billeder - både fra det mægtige hav og fra haven!
    Det er en flot årstid:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder meget af februar, og jeg har aldrig forstået de mennesker, der gerne vil springe februar over. Det er så opmuntrende med lyset, der kommer tilbage.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Underbar bild med snödroppar och vintergäck. Och visst har blåsten satt sina spår även om jag gissar att den kanske var lite lugnare här. Trädsvampen har vi här också och den är ett konstverk i sig själv.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Vestenvinden kan være barsk. Men det værste er næsten den salte luft, der kommer ind fra havet. Ja man kan godt kalde træsvampene for små kunstværker. De har et meget fint mønster.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. God idé med sådan en 'stumtjener' til opbindings-materiellet! Det kan nemt blive lidt rodet med den slags. Vesterhavets nærhed kan sandelig ses på bambussen, men jeg går ud fra den er vant til det, og måske bliver den simpelthen holdt i skak af den barske vind. Ellers ser det jo meget fint og forårsagtigt ud i haven, så der er nok noget på vej:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Stumtjener, det var et godt navn, det vil jeg til at kalde den :)
      Bambussen har prøvet det før, så den klarer det nok igen, men kønt ser det ikke ud. Det hjælper til foråret, når den smider de gamle blade.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Ja vi venter forår med længsel men vi nyder dine flotte billeder fra haven selv her midt februar. Det pynter så flot med din opbevaring af staudeholdere. Det er blevet til kunst! Træstub/-stamme ser godt ud - godt du går tæt på med kameraet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney! Jeg lader din kommentar om staudeholderen gå videre til min mand.
      Når man fotograferer i haven og går tæt på, opdager man ofte detaljer, som man ellers ikke havde lagt mærke til.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Det er så flott med sanddyner og hav. Her går takkete berg rett ned i havet, men om vi kjører en halvtimes tid sørover kommer lange sandstrender her også, primært på vestsiden av Karmøy som ligger utenfor/sør for Haugesund. Jeg drømmer nå om oppholdsvær så jeg kan gå ut i hagen. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg giver dig ret i, at det er flot med hvidt sand og klitter. Men det er også flot med en klippekyst. I Danmark er det kun på Bornholm, vi har klipper.
      Vi har haft nogle flotte solskinsdage i denne uge, men i dag er det gråt og blæsende. Jeg håber, det har været havevejr hos dig. Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. LJUVLIGA bilder! Februari är ju inte min favoritmånad men den rullar på...snart värmer solen och allt spirar!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti! I februar glæder jeg mig over, at lyset vender tilbage. Og så bliver jeg glad, når jeg ser vintergækkerne og erantisserne, der stråler som små sole. Og så kan man gå og glæde sig til foråret. Jeg har lært at holde af februar :)

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Hvor er de sjove, dine bambus. De illustrerer årets blæst på bedste vis.
    Stolpen til staudeholderne vil jeg vise til min mand. Det er vel nok smart. Vi døjer især med at få plads til de runde tingester.
    De små forårsløg i skarp forårssol er vidunderlige.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Bambus er heldigvis hårdføre, så de kommer igen, men lige nu er de et trist syn.
      Et rendejern, som man bruger til tagrender, er fin til at hænge de runde tingester på.
      De små forårsløg - eller skal vi kalde dem vinterløg - gør sig godt i solskin. Det er nogle af havens mest populære blomster.

      Hilsen Elna

      Slet
  13. Hei elna! Å se snøklokker i den litt lave februarsola er himla flott. Våren nærmer seg, mye mer hos deg enn hos meg. Det er veldig fascinerende å se bildene dine fra kysten. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Og så er februarsolen allerede ved at have så meget magt, at den luner så dejligt.
      Jeg holder meget af at fotografere ved havet, for farverne skifter hele tiden, ikke to dage er ens.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet