fredag den 4. februar 2022

Besøg på Gavnø

Jeg vil fortsætte min lille billedserie fra sidste sommers havebesøg. I dag går turen til Gavnø Slotspark ved Næstved.

Parken ved Gavnø Slot er en landskabspræget have med store træer og mange flotte blomsterbede. I maj holdes tulipanfestival, i juli står rosenhaven i fuldt flor, og i august holdes liljefestival. Vi besøgte parken i juli, og vi var selvfølgelig meget betagede af alle de smukke roser.



Mit kendskab til roser er ret begrænset, men jeg vil vise et lille udpluk, og så kan man jo nyde billederne. Heldigvis var roserne forsynet med navn.

Rosenholm, slyngrose


Isabella Rosellini, storblomstret rose


Boogie Woogie, slyngrose


Kronborg, buketrose


Ashram, storblomstret rose


Ledreborg, buketrose


Courage, storblomstret rose


Elysee, buketrose


Twice in a blue moon, storblomstret rose


Aya Renaissance


Selvfølgelig er der også en rose der hedder 'Gavnø', men rosenhaven er stor, og jeg fandt den desværre ikke.

Der var andet end roser at kikke på. Også hortensiaerne stod i fuldt flor. Så kan det næsten ikke blive mere lyserødt.



Det fine hus blev bygget som legehus, i dag er der dukkeudstilling derinde.

 
Til slut vil jeg vise et billede af slottet. Der er adgang til slottet, og her kan bl.a. ses en kæmpestor malerisamling. I bedene foran slottet står lange rækker af liljer. Når de springer ud til liljefestivalen i august, må duften være helt berusende. 




22 kommentarer:

  1. Så flott en rosehage, og så mange roser! Danmark har virkelig et klima som passer til roser. Bedet foran lekehuset er utrolig flott.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har de fleste vintre kun ganske lidt frost, så roser kommer som regel godt igennem den danske vinter. I min have er jorden en tør sandjord, og det er jo ikke lige det, roserne holder mest af.
      Det lyserøde bed og det smukke legehus må være enhver lille piges drøm.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Vakkert! Rosenholm er bare så flott. Dessverre er den ikke hardfør nok til å klare seg her. Jeg har vært på Gavnø slott for mange år siden, på en familieferie til Næstved. Et praktfullt og inspirerende sted.

    Irene/Villroses hage

    SvarSlet
    Svar
    1. De lange pergolaer med Rosenholm i fuldt flor var et smukt syn. Det er en skam, den ikke kan klare klimaet hos dig. Gavnø Slot er et spændende sted at besøge, og så ligger det så smukt på en lille ø.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Sjovt at se parken midt på sommeren i rosernes 'højtid'. Jeg har kun været der i tulipansæsonen, hvor også de japanske kirsebær blomstrer og alting er lysegrønt, men juli kan sandelig også noget, selvom jeg absolut ikke er rosen-menneske. De klatrende roser er nok dem jeg synes bedst om, men dine billeder er meget fine og kan nok give inspiration hos kendere:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig set tulipanblomstringen på Gavnø, men jeg forestiller mig, det må være et flot syn. Det var sjovt at se roserne i fuldt flor. Men der er så mange flotte store træer i parken, og så ligger Gavnø så smuk med vand omkring, så jeg tror, at Gavnø altid er et besøg værd. Mange af rosensorterne kender jeg ikke, men min viden om roser er meget begrænset.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Beautiful to see the roses
    Have a wonderful weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Marijke.
      You must also have a good day.

      Greetings from Elna

      Slet
  5. Det er smart af lave tre x planteudstillinger. Jeg fraflyttede Næstved i 1974, og dengang var intet af det opfundet. Senere besøgte jeg tulipanudstillingen, men der er kommet mere til, kan jeg se, og det er åbenbart en righoldig rosensamling, de har. Pergolaen med klatreroser er charmerende. Det samme er de lyserøde hortensiabede - som kager ;-)
    Tak for endnu en god udflugtside.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, de har en fin rosensamling, men jeg kender ikke så mange roser. Mange af navnene havde jeg aldrig hørt om. Pergolaen faldt jeg også for, den var imponerende. Det blev lidt sukkersødt med alle de lyserøde hortensiaer, men de passede jo meget fint til det yndige legehus. Det må være enhver lille piges drøm.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Vilken fantastisk pergola i första bilden, den lockar verkligen till en promenad genom och ögat kan inte stanna. Annars har jag som du ett begränsat intresse av rosor. De kräver mycket av odlaren.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Pergolaen er rent ud sagt fantastisk, og så var vi heldige at se den, da blomstringen var på det højeste. Ja roser er krævende, især hvis man ikke har den rigtige jordbund.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna! Roser er ofte overveldende vakre. Her er de det. Jeg får dem ikke til, dessverre. Hortensiene er utrolig flotte. Dere har mange vakre hager. Som Carina sier, pergolaen er fantastisk. Den minnner meg om en jeg så i Kew gardens. God helg! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nød også de smukke roser. I min have vil de ikke gro, så jeg har kun nogle få roser. Pergolaen faldt jeg også for.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Dejlige billeder, jeg nød selvfølgelig især roserne, flotte billeder du har taget.
    Det første billede tog mig med storm, tak for turen og de fine billeder.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte på dig, da jeg lavede mit indlæg. Det er jo ikke så tit, der er rosenbilleder på min blog. Jeg er glad for, du nød turen.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Flotte roser, spesielt buene. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Rosenbuerne var et flot syn, og så var vi heldige at se dem, lige da blomstringen var på det højeste.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hej Elna!
    Så fint det är. Rosengången med de vackra rosorna är helt fantastisk.
    Ha en fin söndag /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en flot park, og midt i parken ligger slottet, som også er så smuk og velholdt.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Jeg har kun besøgte Gavnø i tulipantiden, men nu kan jeg godt se, at et besøg midt på sommeren skal planlægges. Smukke billeder af alle herligheder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke set Gavnø i tulipantiden, men det må også være et flot syn.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet