fredag den 18. marts 2022

Martshaven

På trods af mange solrige dage med temperaturer på 10-11 grader, sker der ikke ret meget i martshaven. Måske skyldes det, at nattemperaturerne er for lave. En del morgener er der rim på byens tage og på græsset. Knopperne på buske og træer nærmest står i stampe. Slyngrosen på billedet har dog begyndt at åbne knopperne.

Stauderne lader også vente på sig. Nogle af dem viser ingen tegn på liv. Men det kommer nok. Måske er det bare mig, der er for utålmodig. Geranier kan man altid regne med, og her er der grønne blade.

Løgplanterne er ikke til at stoppe. Nogle morgener har de lagt sig ned, men når solens stråler rammer dem, rejser de sig igen. Påskeliljerne trækker efter solen og vender ryggen til fotografen.

Vintergækker og erantis siger tak for i år, men krokusserne er på det højeste lige nu.


Et nyt træ er kommet til i haven. Det er en nordmannsgran, Abies nordmanniana. Den er plantet ved læmuren på samme sted, som vores gamle nordmannsgran voksede. Vores gamle gran blev for stor til pladsen, så vi fældede den til jul, og den kom ind i stuen og blev vores juletræ. 


Vi har udtyndet nogle gamle buske, og de fleste af grenene er blevet kørt på genbrugsstationen, men et par kvasbunker er blevet lagt ved hegnet, så de forhåbentlig kan være til glæde for dyrelivet i haven.


Kurven med runde sten er blevet fyldt i vinterens løb. Når jeg går på en strand med mange sten, har jeg for vane at samle nogle af de mest runde. Stenene bliver brugt forskellige steder i haven. Sidste år lavede vi en lille gang med fliser og runde sten, og den blev ikke lavet færdig, da vi manglede sten. Nu er der vist så mange sten, at den kan færdiggøres.


Rabarberens blade er små kunstværker, når de folder sig ud.


Februar blev våd, der kom 141 mm regn. Marts har indtil nu været meget tør, men i går kom der et par byger, så scillaerne fik støvet vasket af.


Til slut vil jeg vise et par billeder fra søndagsturen. Billederne er fra Nymindegab, hvor der er et meget smukt landskab med klitheder. På denne årstid er det de dæmpede, støvede farver i grålige og brunlige toner, der dominerer.


I baggrunden ses klitterne ved Vesterhavet.




18 kommentarer:

  1. Ja, våren kommer nok for fullt hos deg nå, men det med utålmodighet kjenner jeg veldig godt til selv 😊
    Det ser likevel ut som våren er godt i gang hos deg.
    De runde stener er så vakre, og du er heldig som kan hente så mange du vil av de. Så vakre bilder du viser fra Vesterhavet.
    Ha det godt!
    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Utålmodighed er vist en smitsom virus, der rammer haveejere i det tidligere forår.
      Jeg kan finde runde sten mange steder, men ikke ved Vesterhavet. Vesterhavssten er flade, så de ligger ikke så godt.
      Du må også have det godt.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det overrasker mig, at du skriver, der ikke sker ret meget, I har da lunere temperaturer hos jer helt ude vest på. Du har da også blomstrende påskeliljer, endda en ordentlig flok, jeg har kun nogle få i blomst endnu. Jeg tror, at det er træer og buske, du mener, da er mine nok lidt længere fremme. Mine crocus er ved at falde mange steder i haven. Scilla er ikke rigtig begyndt at blomstre endnu. Sjovt så forskelligt det hele er fra egn til egn.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mest træer og buske, jeg tænker på. Men du har ret, der er stor forskel fra egn til egn. Da du viste den første påskeklokke i blomst, var mine påskeklokker knap synlige. jeg har til gengæld haft påskeliljer i blomst i en måned.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg kan godt følge dig i, at der ikke sker så meget, for ganske vist sker der noget, når man kigger efter, men jeg synes også, det tager laaang tid. Jeg har også givet nattefrosten skylden. Jeg kan glæde dig med, at dine skillaer er meget længere fremme end mine.
    Og dit påskeliljebed ser superflot ud - der er mange, og de er også tidlige, synes jeg :-)
    Vesterhavets farver en en 'sjov' kontrast til din haves farver.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heller ikke alle mine scillaer, der er sprunget ud endnu. Der er forskel fra sort til sort, men jeg har ikke rigtig styr på navnene. Scillaer har det jo med at så sig selv og dukke op de mest forunderlige steder.
      Jeg holder så meget af de støvede farver, der er i klitlandskabet på denne årstid. Man tænker måske ikke så meget over det, men klitterne er meget forskellige i farve igennem et år. Og ja, mine krokus er langt mere farvestrålende.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ohja, fine sten. jeg har osse en mani for sten, til familiens moro.
    Havetålmodighed er vist ikke det vi er særlig gode til på denne årstid. Og før i tiden kunne jeg sætte en pind i jorden og vente tålmodigt flere år på det blev til et træ. Det er meeget svært nu. Jeg er nok blevet for gammel til at kunne vente alt for mange år for at se resultater. hæ
    Det er osse kun nogle få skilla, eller dem der ligner der blomstrer nu. Men der er masser på spring. Og nu kommer der krokus, de store hoveder, men alle umulige steder hvor jeg ihvertfald ikke har plantet. Midt på stien feks. Mus der har flyttet løg eller myrer der har flyttet frø??
    Endnu et havemysterium.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar



    1. Lad bare familien more sig. Det er altså spændende at finde fine sten.
      Min tålmodighed rækker knap nok til at så toårige sommerblomster, der først blomstrer det andet år. Så jeg forstår godt, du ikke kan vente på, at en pind bliver til et træ.
      Myrer er jo flittige. Jeg tror, de flytter mange frø. Men frø kan vel også blæse i vinden. Jeg ved ikke, om mus flytter rundt med løg.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja, her sker der heller ikke meget i marts, og vores påskeliljer er end ikke åbnet endnu, men du har haft varmere vejr (om dagen i hvert fald) end vi. Foråret er altid koldt her ved de østlige kyster, men der er bittesmå nye blade på Geranierne.
    Fint er det med de mange sten du samler. Det giver nok lange arme på traveturene, men lønner sig når der kan komme noget godt ud af dem hjemme i haven. Også smart at lave sit eget juletræ! Rabarber er som knyttede næver når de bryder sig vej frem i lyset. Lige imponerende hver gang.
    Her fik vi en halv mm regn, så det var lige nok til at plette alle ruder og bilen med Saharas sand, men der er såmænd stadig meget væde i jorden efter vores 2 oversvømmelser i februar.
    Dejlige landskaber ved Nymindegab!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har stort set hele marts haft vind fra sydlige og østlige retninger, og det giver varme dage hos os. Modsat vestenvinden, der kommer med havgus.
      Engang købte vi hvert år i december et juletræ, som vi satte i haven med lys på. Men så fandt vi ud af, at det var billigere at købe et træ på rod, og plante det i haven og sætte lys på. Det gik i fem år, så blev det for stort, og vi fældede det til sidste jul. Nu er vi så startet forfra.
      Det er så ærgerligt med de små byger, som gør mere skade end gavn.
      Jeg elsker landskabet ved Nymindegab. Der er et stort militært øvelsesområde, hvor der ikke må bygges sommerhuse, så der er en smuk uberørt natur.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det är så vackert med klitter i nedtonade färger. Du har fina lökväxter i trädgården och jag skulle gärna ha blommande påskliljor redan nu. Satte ett antal gula sorter i höstas som jag ser fram emot. Det verkar som växterna väntar på dels varmare nätter och dels ett fint vårregn - sen tar nog allt fart :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også meget af klithedernes støvede farvetoner. Man ser ikke disse farver andre steder i naturen.
      Det bliver spændende for dig at følge de forskellige påskeliljesorter, efterhånden som de springer ud.
      Regn mangler vi ikke her endnu, men vi venter på lunere nætter.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna!
    Det ser helt fantastiskt ut med alla vackra vårblommor. Krokus, scilla och påskliljor dem får jag vänta på ännu ett tag. Den riktiga värmen har inte kommit till oss ännu. Nätterna är kalla, men idag skall vi ha en solig fin dag. Det ser jag fram emot.
    Trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Når I får det lidt lunere, vil der lige pludselig ske en hel masse i din have. Jeg håber, I fik en solfyldt weekend. Det gjorde vi, men i dag har det blæst en del.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Ja jeg bliver også utålmodig ved denne tid. På den anden side vil det være skrækkeligt, hvis det hele springer ud på en gang! Dine påskeliljer er så fine. Jeg har kun knopper men her i Midtjylland er der også rim i græsset næsten hver morgen. Desværre er det kun blevet til 1 mm regn i marts så det er meget tørt i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret. Det er godt, når foråret kommer ganske langsomt.
      Marts har indtil nu været meget tør, og der er vist ikke udsigt til en hel masse regn. Vi har fået 8 mm, så det rækker jo ikke langt, men jorden er fortsat lidt fugtig efter de 141 mm, vi fik i februar.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Ja nog är på våren på gång! Ljuset är varmare, det är blåsippor och fågelkvitter...underbart.
    Bästa vårkramen från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu man skal huske at nyde...

      Hilsen Elna

      Slet