fredag den 25. marts 2022

Nattefrost og varme dage


        Lysfyldt morgen, til marven kold, 
        med rim på tage og træer!
        En fuglestemmes vellyd fornemmes.
        Eja, den første stær!
        (Johannes V. Jensen) 

Verset har passet på de fleste dage i marts. Nattefrost og solskinsdage er, hvad vi har haft stort set hver dag. Stæren er kommet. Vi har den ikke i haven, men jeg har set den.

Forårsblomsterne afløser hinanden. Her er det balkananemoner, Anemone blanda, og guldstjerner, Gagea lutea. 



Hyacinternes blomster bliver mindre tætte, og efter min mening kønnere, når de har vokset i haven i nogle år.


Det er noget værre rod! Når man har en gammel have med mange løgplanter, er det svært at holde orden. Nogle løgplanter sår sig selv og dukker op på steder, hvor der aldrig er lagt løg, andre bliver flyttet med, når stauder og bunddækkeplanter bliver flyttet til et nyt sted. Jeg gider ikke rydde op, men lader stå til. Når solen skinner, ser det i grunden meget festligt ud.




Buske og træer lader fortsat vente på sig. Kamæleonbusken, Actinidia kolomikta, der vokser ved en lun sydmur, er så småt begyndt at folde bladene ud.


Pæonernes røde skud strækker sig mod lyset.


Jeg plejer at følge reglen om, at roser og lavendel kan klippes ned, når forsythiaen blomstrer. Vi har ingen forsythia i haven, men jeg har set den blomstre i mange haver, så jeg må vist hellere komme ud med saksen.

Tobakspibeplanten er klippet helt ned, det bliver den hvert forår. Alligevel når dens ranker at blive flere meter lange i løbet af en sommer, og de snor sig rundt om hulstenene.


I stuen er der rift om vinduespladserne.


 På lune dage får stiklingerne lov at komme ud på havebordet.


 

22 kommentarer:

  1. Så vakkert det blomstrer i hagen din akkurat nå, Elna! Beskrivelsen passer godt her også med varme dager, men med iskalde netter. Våren lar vente på seg her, men stæren er observert her også. Det vil jo bli varmere på sikt, men i neste uke er det meldt om ned mot - 6 grader om natten. Alle dine stiklinger ser veldig godt ut der de står i frisk luft. Alt trives bedre i lyset som er ute enn inne. Peonskuddene ser også så kraftige ut, de er er allerede i god vekst.
    Ha det godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er underligt at tænke på, at du har sne endnu. Her havde vi lidt sne ved juletid. Men i 2022 har vi overhovedet ingen sne haft.
      Stiklingerne bliver let lidt ranglede, når de står indenfor. Men så længe vi har lidt nattefrost, må jeg jo endelig huske at bære dem ind til aften.
      Du må også have det godt, Marit.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Dit blandede blomsterbed er vel nok smukt. Jeg glæder mig til, at mit store bed med forårsløg bliver lige så blandet. Der forsvandt desværre en masse løg i forbindelse med en omplantning af det hele, så nu arbejder jeg ihærdigt på at få indkøbt løg og genetableret, så alt blander sig.
    Det må være et værre mas at klippe tobakspibeplanten ned fra alle hulstenene, men hvor er det dog en smuk løsning.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er absolut ingen stil over mit bed med forårsløg, men på denne årstid trænger man til farver, så jeg kan også selv godt lide det.
      Det er såmænd ret hyggeligt at stå og vikle tobakspibeplanten ud.
      Jeg har tænkt på dig de sidste dage, for jeg kan huske, du havde købt et "stativ" til kogler. Men du havde det problem, at koglerne ville lukke sig sammen, og så kunne de falde ud af stativet. Jeg har siden jul haft en krukke stående fyldt med kogler. Koglerne lukkede sig selvfølgelig også sammen. Men i det tørre og varme vejr er de begyndt at folde sig ud, så nu kan de ikke være i krukken, men popper op af den.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Ha, hvor er det morsomt med din koglekrukke - som popkorn. (Der er stort set ingen kogler tilbage i mit stativ efter vinteren.)

      Slet
    3. Så må du have sået nogle frø i stativet. Men det kan være, der kommer selvsåede gran- og fyrretræer :)

      Slet
  3. Jeg nikker genkendende til meget af det, du skriver om. Jeg lader også løgene brede sig ligesom de vil, selvfølgelig kan det være irriterende, når de kommer ukurante steder, men i det store hele er det flot, så må vi tage rodet med bagefter. Mine anemone blanda tager en pause i år, vi har gravet for meget i bedet, jeg håber, de kommer igen næste år. Guldstjernerne er over alt, det må vi leve med, jeg overkommer ikke at fjerne dem, heldigvis forsvinder de snart igen. Det blæser en del, men det er lunt og godt, vi har nået 13 grader igen i dag.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går tit galt med løgene, hvis man graver for meget i bedene. Nogle gange står jeg med en masse små løg, når jeg har flyttet rundt på nogle planter. De løg, der hurtigt visner væk, gør jeg heller ikke et stort nummer ud af at fjerne.
      Vi har også nyt det dejlige vejr. Man kan næsten ikke tage sig sammen til at gå ind og gøre rent :(

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ih hvor er det en fornøjelse at se alle dine forårsblomster! Det giver smil! Jeg har ellers ikke hyacint i haven, fordi de er lidt voldsomme og jeg har set dem vælte. Men dine er fine. Hvis du har ret i, at de efter nogle år bliver mindre tæt, vil jeg måske prøve. Jeg har heller ikke pæoner, men de flotte røde forårsskud frister.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er min erfaring, at hyacinter bliver mindre tætte med årene. Pæoner kan jeg på det varmeste anbefale. De er tørketålende og ikke krævende med jordbunden. Blomstringen varer ikke så lang tid, men blomsterne er til gengæld meget smukke. Alt efter smag kan man jo vælge planter med enkelte eller dobbelte blomster. Og som du skriver, er de røde forårsskud fristende. Bladene er for øvrigt også smukke om efteråret. Køber du pæoner, må du ikke plante dem for dybt, for så vil de ikke blomstre.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!
    Det ser helt fantastiskt ut med alla vackra vårblommor. Så fint. Pionen och flera perenner har redan vuxit sig stora hos dig. Här är det fortfarande lite hårt i jorden, väntar med att städa.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marika! Det er sikkert klogt at vente med forårsarbejdet, til frosten går af jorden. Vi er jo trods alt også kun i den første forårsmåned. Vi går en dejlig tid i møde.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Din långa rabatt med vårlökar är så fin :) Jag har samma problem som du men en röra av lökar. Fast det är också charmigt. Jag försökte länge hålla krokusarna i färgade grupper men sen tror jag att de muterar eller fröar i gruppen och så dyker det ändå upp en avvikande även när jag inte grävt. Så långt dina sticklingar har kommit! Har inte ens fått sått särskilt många frön ännu.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har valgt ikke at se på roderiet med løgene som et problem. Som du skriver, ser det jo i grunden ganske charmerende ud.
      Stiklingerne vokser godt. Det er lidt nemmere at tage stiklinger som at så. Jeg har kun sået ganske få frø, for planterne bliver altid så lange og ranglede for mig.
      Hav en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Eja, hvor skønt! - her er stærene også ankommet og indtog fuglebrættet til gråspurvenes store fortrydelse, men var dog hurtigt væk igen. Og alle de små herlige forårsblomster ser så dejlige ud hos dig! Forstår godt du bare læner dig tilbage og nyder det store 'kaos' i dit bed, for det er et spørgsmål om man selv ville have kunnet arrangere det bedre ved store ændringer, og masser af arbejde. Tænker de små kulørte har bedst af at være i fred.
    Ja, buskene venter lidt endnu, men når man kigger godt efter er der mange knopper der viser små grønne tegn. Måske er det meget godt om de venter endnu en uge af hensyn til vejret. M.h.t. hyazinter er jeg enig med dig. I fri dressur er de knap så 'vulgære' og man nyder bedre blomsterne, når de ikke er maset sammen som i en potte.
    I ser ud til at være godt med og jeg er helt imponeret over 'klatrestativet' til tobakspibeplanten!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil hellere læne mig tilbage og dovne, for jeg tror lige præcis, det vil være et stort stykke arbejde at ryde op i roderiet. Om nogle uger er de jo også væk igen.
      Vi er trods alt kun i den første forårsmåned, så jeg skal vist bare styre min tålmodighed, for nye spæde blade har ikke godt af frost.
      Det var oprindelig planen, at tobakspibeplanten, skulle slynge sig om et nedløbsrør, men den havde brug for mere plads, og så indtog den hulstene.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Det er da ikke rod, sikke noget at kalde det skønne glade forår, hihi.... Her kommer der altid erentis, vintergækker og eller schilla med når der bliver flyttet noget. Krokus har musene holdt ned. Meen der er begyndt at komme krokus i gangene og græsset, og katten er begyndt at holde musene ned, så nu kommer der forhåbentlig mange i bedene igen.
    Ja hyacinter er smukkest når de er lidt "tynde" i toppen. Men det syntes jeg de oftest er i haven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret er i hvert fald skønt, så langt er vi enige :)
      Jeg var ikke klar over, at mus holder af krokus. Men det er godt, at du har en kat med et veludviklet jagtinstinkt.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Wow, du har mange krokus, det er så fint å se. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
  10. Ja, det er blevet til en del krokus i årenes løb. De er flottest, når solen skinner på dem.
    Du må også have en hyggelig aften.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  11. Hei Elna! Det blomstrer fantastisk hos deg. Jeg er så glad i tepper med krokus. Det som er godt å vite, er at det ikke er så lenge til her også. Nå er det meldt om flere minusgrader om natta mange netter framover. Lengter etter mer varme. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Nattefrosten vil heller ikke helt slippe sit tag her. Det er spændende, hvordan aprilvejret bliver. Vi kan godt bruge noget regn.
      Du må have en god aften!

      Hilsen Elna

      Slet