fredag den 9. september 2022

Dahliasæson

Jeg var lidt i tvivl, om jeg skulle kalde mit indlæg dahliasæson eller georginesæson. Dahlia er det latinske navn og georgine det danske navn. Iflg. Den Danske Ordbog er det den svenske botaniker Andreas Dahl (1751-1789), der har lagt navn til Dahlia, mens navnet georgine kommer fra den russiske botaniker Johann Georgi (1729-1802). Efterhånden tror jeg, de fleste danskere bruger navnet Dahlia, og betragter det som plantens danske navn.

På vores rejse med Haveselskabet til Holland i slutningen af august, gjorde vi holdt ved Dahliahaven i Altona. I haven vokser 11.000 dahliaplanter fordelt på mere end 600 forskellige slags. August-september må vel betegnes som højsæson for blomstringen, og det var et betagende syn at se alle de store farvestrålende blomster. De store træer og de lange klippede hække, der omslutter haven medvirker til at skabe ro midt i farveorgiet.

Her var blomster i alle farver, den ene smukkere end den anden.


Det er ikke så ofte, man ser græsser brugt som kantplanter, men her havde man kantet nogle meget lange bede med græsser, og det så rigtig fint ud med de lette græsser sammen med Dahliaernes tunge blomsterhoveder.

Ind imellem dahliabedene var der anlagt bede med forskellige sensommerblomstrende stauder og græsser.



Engang brød jeg mig ikke så meget om Dahliaer. Jeg syntes, blomsterne var for prangende med store hoveder og skrappe farver. I dag kan jeg slet ikke undvære Dahliaer i haven. Det er sjovt som ens smag kan ændre sig. 

De følgende billeder er fra vores egen have. Desværre har dahliablomstringen ikke været så god i år på grund af tørken. Blomsterne når ikke at folde sig helt ud, før de visner.

Thomas A. Edison har store blomster i en dyb lilla farve. Den er lidt for dominerende i et staudebed, men er til gengæld fin, hvis den står alene.


'Karma Serana' er smuk i den hvide have sammen med høstanemoner og græsser.


Denne lille mørkerøde Dahlia har jeg ikke navnet på. Det er en foræring fra en gammel haveveninde, som har den fra sine forældres have. Hun siger, at man i familien kalder den 'oldemors georgine'. Det er da meget sjovt, og jeg passer godt på den. Den begyndte blomstringen allerede i juni, og den har haft et væld af små mørkerøde blomster, men nu er den ved at have afsluttet blomstringen for i år.


'Noordwijk's Glorie' har ikke tålt tørken. Den er ikke nær så blomsterrig, som den plejer at være, og blomsterne visner meget hurtigt.


Den lille røde pompondahlia er til gengæld ganske upåvirket af tørken, den blomstrer på livet løs.


Jeg havde forsøgt mig med en lilla pompondahlia, men den spiste sneglene. Det er ikke alt, der lykkes, men det er vel med til at gøre et haveår spændende. Vi kan håbe på et mildt efterår, så Dahliaerne kan berige haven med blomster i nogle uger endnu.



19 kommentarer:

  1. Ja, det er fantastiske blomster hvad enten man kalder dem dahlia eller georgine, men i år synes jeg det har været mere blade end blomster her. Den lille røde georgine-sag døber du nok ikke om, men det er sjovt at arve planter med en historie. Det er flotte blomster du viser, både fra Altona og hjemmefra, men jeg ville nok løbe sur i de store forhold! Det er dog fint de har kantet bedene med bølgende græsser, der samler indtrykket sammen med hækkene.
    Håber du får noget regn der kan give en flot slutspurt i haven!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har mange planter med en historie, og nu har jeg også en, der hedder Ulla. Jeg holder meget af mine 'historiske' planter, og jeg tænker ofte på giverne.
      Dahliahaven i Altona var et broget skue, men det så flot ud. I en privathave ville de nok virke lidt for voldsomt med alle de stærke farver blandet sammen. Jeg ved ikke, om der er løgplanter i bedene om foråret, ellers er det jo mest en sensommerhave.
      Vi er heldige at have fået 19 mm regn i september.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Jeg tror jeg vil kalde den nye salvie for Elna, for den vil altid minde mig om en dejlig eftermiddag i jeres smukke have:)
      Tænk engang - hele 19 mm. Ak-ja, det forslår jo som en skrædder...

      Slet
  2. Hej Elna!
    Vackra dahlior, både från resan i Holland och från din trädgård. Jag var inte så förtjust i dem förr, men så småningom ändrar man sig och nu är jag mycket förtjust i utbudet, då de finns i alla färger och former. Gräskanten ser riktigt fin ut, men så är den också jämn och fin.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, hvorfor man ændrer smag, men det gør vi vist alle. Enten vi vil være ved det eller ej, lader vi os nok påvirke af moden.
      Græskanten var rigtig fin, og den var i god vækst.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. 11.000 dahlia! Det er flotte bilder du viser fra hagen der. Det må ha vært et imponerende syn å se alle de dahlia på en gang. Her brukes begge navn om hverandre. Mange eldre kaller de for georginer, men nå brukes mest dahlia. Ja, smaken endrer seg, og godt er det. Før likte jeg ikke solbrud, men nå synes jeg de er så fine! 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtig flot at se så mange blomstrende dahliaer. Men havde man så farvestrålende bede i sin egen have, ville man nok blive træt af dem. I min barndom sagde man altid georginer, men i dag siger de fleste vist dahliaer.
      Det er sjovt, du nævner solbrud. Engang kunne jeg ikke lide dem, men nu har jeg nogle stykker i haven, og jeg synes, de er smukke.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ja du har mange flotte dahlia, og det er en fin tur, I har været på. Jeg havde dahlia i den første tid af mit haveliv, men så blev jeg træt af dem. Alt det med at grave op og opbevare er vi blevet trætte af. Så vil jeg hellere have roserne, mange af dem dufter dejligt, det gør dahliaerne ikke, men flotte er de.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke så meget imod at grave mine dahliaer op, det tager såmænd ikke så lang tid, men problemet er, at jeg mangler et sted, hvor jeg kan opbevare knoldene om vinteren.
      Du lykkes med dine roser, og jeg synes ikke, der er noget skønnere end en smuk, velduftende rose.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Kært barn har mange navne. Lige meget hvilket navn er de så smukke. Især er den fine gamle mørkerøde fin. Jeg har en svaghed for de enkle. Men pompon er osse dejlige. Desværre er jeg altid uheldig med at overvintre dem, enten rådner de eller tørre ud, eller mus- andre fnadderdyr spiser dem. Og hvis de overvintrer og jeg fryder mig over de fine skud, så kommer de slimede ædemaskiner.... I år har jeg ingen haft, og jeg savner dem især når jeg ser så dejlige billeder af dem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Fnadderdyr og ædemaskiner ;-( Uha, Uha!
      Det er ikke altid man har medvind på sin jordlod, men heldigvis er der da altid noget, der lykkes. Jeg kan godt forstå, du savner dine dahliaer. Hvis jeg var dig, ville jeg købe nogle få knolde og betragte dem som sommerblomster - altså lade dem gå til om vinteren. Knoldene er trods alt ikke væsentligt dyrere end sommerblomster. Men sneglene er det vist bedst at hugge hovedet af.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det er nogle flotte eksemplarer du har i haven. Efterhånden er der kommet flere sarte farver i mellem alle de skrappe farver, men store iøjnefaldende blomster det har de. Mine dahlier står i krukker, så de får det vand de har brug for. De var nok ikke blevet til noget i haven i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dahliaer er gode i krukker. I en tør sommer får man jo som regel sine krukkeplanter passet med vand, hvilket nærmest er umuligt med resten af haven. Sneglene er også lidt lettere at spotte i krukkeplanterne.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna! Jeg elsker dahlia. For med hadde det vært himmelsk å komme dit. På dine bilder synes det ikke at de merker tørken..Gress som kantplante likte jeg veldig godt. Jeg er så glad for at man skifter mening. Det gjør hagearbeid så mye mer spennende. God helg! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, at græs er fin som kantplante - og som bunddækkeplante. Du har fuldstændig ret i, at det gør havearbejdet mere spændende, når man ændrer mening. Det giver nye muligheder.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Tack för fina tips på sorter. Jag ar Thomas... men flera av de andra var väldigt fina. Gräsen som kantplantering var fint och en tanke jag sparar för framtiden.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Carina! Græsser brugt som kantplanter vil jeg også huske på. Det er sjovt, at det er i en dahliahave, man får den ide.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Det er en fin plante, jeg ser det er stor forskjell på om en bruker det ene eller andre navnet. I år har jeg ikke, har for mye snegler, men da blir det fint å se andres bilder. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
  10. Jeg synes, georgine er et smukkere navn end Dahlia. Det er ærgerligt, at sneglene er så glade for georginer. De georginer, jeg har forspiret inde og først plantet ud som forholdsvis store planter, har klaret sig godt og har modstået snegleangreb.

    Hilsen Elna

    SvarSlet