fredag den 16. september 2022

Sensommer


Æbler lyser rødt på træernes grene, 
høsten går ind. 
Går igennem skoven ganske alene,
stille i sind.

Gyldne farver og sensommerbrise
fylder hjertet med vemodig musik,
går og nynner en sensommervise
fjernt fra byens larmende trafik.

Kirsten og Finn Jørgensens dejlige sang, som bærer titlen "Sensommervise", bliver sunget til mange arrangementer i denne tid. Og har man været med til at synge den, er det svært at få den iørefaldende melodi ud af hovedet, man kan blive ved med at gå og nynne den.

Vi har kun tre slags frugtbuske/-træer i haven. Vores gamle æbletræ, som er af sorten 'Rød Ananas', har båret mange kilo frugt i år, og vi nyder de saftige, aromatiske æbler.

Vinen med navnet 'Lilla', der vokser på læmuren i gårdhaven har også modne frugter. 

Figentræet, 'Precose de Dalmatie', bærer godt. Vi plejer at kunne dele fignerne med fugle, mus og hvem der ellers lever i haven, men i år har vi ingen figner fået. De bliver desværre spist, inden jeg når at plukke dem. Jeg ved ikke, hvem synderne er, men jeg er temmelig utilfreds.

Rønnebærrene må være en stor delikatesse for solsortene. De har holdt fest i flere dage, og det var svært at finde en klase, der ikke var spist af.

I den tørketålende have er det også tydeligt at se, at sommeren går over i efteråret. Farverne skifter og blomsterne afløses så småt af frøstande.


Næste billede går tættere på brudeslørene, der svæver så lette på deres tynde stilke. Bagved ses russisk mandstro.

Salvie 'Amistad' har vokset sig stor, næsten 2 m i højden. Den blomstrer på livet løs, og har gjort det i mange uger. Men den plejer heller ikke at lade sig påvirke af efterårets komme.

Høstasters må vel kunne kaldes månedens staude i september. Her er en lav høstasters med ukendt navn. Den har fint løv og yndige blålilla blomster. Den er god langs flisekanter.

Hvis jeg skal udnævne en blomst til at være hele sensommerens blomst, må det blive den hvide høstanemone, 'Honorine Jobert'. 

Den starter blomstringen i begyndelsen af august og forsætter til langt ind i efteråret. Den har nogle meget elegante hvide blomster på lange stilke, og den kræver ingen opbinding. Den bliver omkring en meter høj. Planten har klaret sig godt igennem den tørre sommer. Den trives i både sol og halvskygge.

Hortensiaerne skifter farver. De startede som hvide, blev svagt lyseblå, og nu varierer farven mellem rødlilla og blålilla med et grønligt skær.

Til slut vises en lille fejltagelse. Da jeg i foråret plantede mine pelargoniestiklinger i potter, satte jeg to stiklinger i hver potte. I en af potterne kom jeg til at plante to stiklinger i forskellig farve. 



16 kommentarer:

  1. Så mye som blomstrer hos deg nå, høstanemonene har vært ekstra fine her i år. Synd med fikenfruktene dine, håper du finner ut av det. Ha en fin dag, hilse Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har det også været et godt år for høstanemonerne. Det forbavser mig, at de har tålt tørken så godt.
      Der er rigtig mange figner på træet endnu. Jeg er spændt på, om de kan nå at modne, og om der i givet fald bliver levnet nogle til mig ;-)
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja det er en dejlig sang, som bider sig fast og man kan blive ved med at nynne den. Dine fugle er ikke velopdragne ;) jeg har som sagt fået alle mine figner, selvom de sidder højt oppe. Jeg bruger en rive, så går det. De sidste er taget af fluerne, men resten har jeg fået. Rønnebærrene bliver heller ikke rørt, før de alligevel er ved at falde ned. Den hvide høstanemone vil ikke være hos mig, det er jeg ked af.
    Hilsen isbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange smukke efterårssange, men lige netop denne sang bider sig fast.
      Hvordan opdrager man en fugl? Vores rønnebær er næsten spist, jeg har ellers snakket med fuglene om, at de skal gemme nogle til vinter.
      Jeg synes, du skal give den hvide høstanemone en ny chance til foråret. Høstanemoner er lidt langsomme startere, men når først de har fundet sig til rette, er de meget stabile.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Fugler er ikke veloppdragne nei. Synd med dine fiken. Jeg har for første gang kjøpt fiken som står i en stor potte i drivhuset. Den er full av grønne kart, men jeg tviler på at de blir modne. Flotte druer hos deg.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg mente bestemt, at jeg skrev et svar til dig i går, men det er ikke kommet frem, så nu prøver jeg igen.
      Hvordan opdrager man "sine" fugle? Jeg synes ikke, det er let. Jeg elsker jo solsorten, når den synger for mig om foråret, så jeg bliver ikke rigtig sur på den, når den spiser mine frugter og bær. Når du har din figen i drivhuset, beholder den sikkert frugterne på i vinter, og så kan de modne til næste år.
      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ærgerligt at fignerne er så populære! Det er første år jeg har høstasters i haven, og jeg er blevet meget glad for dem. Elegant er lige ordet for dine høstanemoner. De er så smukke. En lille fejltagelse måske men ih hvor ser det fint ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Høstasters er en fin sensommerblomst, og der er så mange forskellige at vælge imellem.
      Det er lidt ærgerligt, at den ene pelargonie er lyserød, havde den været hvid, var det jo blevet dannebrogsfarvet, og så kunne jeg have sat flag i potten til fødselsdage ;-)

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jeg har osse gået og kikket efter mine høstasters. Jeg savner det det sædvanlige efterårsfarverorgie. Tørken har godtnok været hård. De fleste asters kommer, men senere og i mindre omfang end sædvanlig. Ja det er det rigtige udtryk for høstanemoner, elegante. Jeg har prøvet flere gange at plante nogle, men de er jo noget drilske at få i gang.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er farveorgiet også savnet. Vi har jo haft både sol og varme, så vi må give tørken skylden. Georginer og sommerblomster har skuffet.
      Jeg har læst, at høstanemoner skal plantes om foråret, men det har du sikkert prøvet.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Rød ananas var mit favoritæble, da jeg var barn, og den dag i dag på den her tid af året kan jeg godt tage mig selv i at savne muligheden for at gå om til træet og udsøge det allerflotteste æble; men vi har det desværre ikke længere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker at sætte tænderne i et rødt ananas æble. Jeg elsker også duften, der spreder sig, hvis man har en skål med rød ananas stående på bordet. Desværre har butikkerne ikke mange danske sommeræbler, men de er jo heller ikke så holdbare.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Åh ja, langt fra byens larmende trafik... man begynder at nynne med det samme! Der er så mange billeder - også i sproget - som egner sig til gode efterårssange, og mine yndlingssange handler om høsten. Men det er jo også godt at kunne høste lidt selv! Flotte æbler, druer og-øh figner eller hva'? Mærkeligt der ikke kan blive nogle til dig.
    Men ellers er der stadig gode farver på planterne i haven, også dem der er gået i frø. Dit tørre hjørne ser dejligt ud i brændte farver, og salvien er jo helt pragtfuld! Håber jeg kan få dem op i den størrelse til næste år. Her gik det alt for hurtigt med den hvide asters med de små blomster, men jeg håber stadig på den blålilla. Dine små kant-asters er vældig søde og høstanemonen er så fin. Jeg har aldrig haft held med den hvide, men de lyserøde trives godt og spreder sig. Jeg tror de har et vældigt rodnet, og så skygger de jo selv så godt for fordampning og ukrudt. Det er en genial staude, og elegant er lige ordet!
    Gyldne farver og sensommerbrise... Jeg nynner videre:)

    Mange hilsner fra Ulal

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja efterårssangene er de bedste af årstidssangene. Bliv du bare ved med at nynne.
      Det hjælper altid på det tørkeramte, når man fotograferer lidt på afstand ;-) Men nu har vi fået regn. I morges var der 18 mm i regnmåleren, så jeg føler mig helt lykkelig.
      Asters blomstrer i grunden ikke ret længe. Jeg har somme tider købt til mine krukker, men det er en kort fornøjelse. Jeg tror, de bliver drevet for hurtigt frem, for nogle gange skuffer de, og det er som om knopperne ikke springer ud.
      Jeg ved ikke, om den lyserøde er mere villig end den hvide. Når først den hvide er etableret, breder den sig også. Jeg synes, den hvide blomstrer i en længere periode end den lyserøde.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna!
    Hösten är fin med alla vackra färger, du har mycket fint i din trädgård. Har inte sett min höstaster blomma ännu, vackra rönnbär. Anemonen är fin, har försökt få den att trivas, har några plantor nu men de blommar inte. Hortensian är vacker, skiftar i fina färger. Tråkigt att du inte får ha dina fikon ifred, man vill gärna smaka på det man odlar.
    Önskar dig en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heller ikke alle mine høstasters, der er sprunget ud endnu. Men det er jo godt at have flere blomster i vente.
      Jeg forstår ikke, hvorfor dine høstanemoner ikke blomstrer. Mine vokser i sol, men de burde også kunne blomstre i halvskygge. Hvis høstanemoner er min favoritblomst i sensommerhaven, må hortensiaen være min favoritbusk. Jeg holder også af blomsternes farveskift, det er næsten som om de blomstrer flere gange.
      Også en dejlig weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet