fredag den 14. oktober 2022

Oktobersol

Oktober kan være en dejlig måned med smukke høstfarver og lunt vejr. Sådan har det indtil nu været i år. Vi har haft mange dejlige solskinsdage.


Når oktobersolen skinner, er det med at få udetøjet på og komme ud i haven. Selvom det er efterår, har solen så meget magt, at man bliver varm i hele kroppen, og der skal ikke arbejdes ret meget, før jakken kommer af. 


Farverne bliver så intense og lysende i den lave oktobersol. Hele farvepaletten er repræsenteret. Dusksalvien lyser blåt,


bispehuen har fundet den røde farve frem,


og bregnerne fremviser en næsten vårgrøn farve.


Når høstastersen åbner sine blomster, kommer hundredvis af små gule prikker til syne.


Hortensiaen er smukkest, når den får himlen som baggrund.


Bænken frister til, at man skal stoppe op og tage sig en kaffepause.


Nu er det sæson for de store orangefarvede græskar. Nogle af dem skaber frygt, når de optræder efter mørkets frembrud med store lysende øjne og en vred mund. Det eksemplar, vi har her i haven, er bare helt sig selv.


I næste uge holder alle landets skolebørn og mange vokse efterårsferie. Så jeg vil slutte med at ønske en rigtig dejlig ferie!



22 kommentarer:

  1. Du har så mye fint som blomstrer nå. Dusksalvien hadde en nydelig farge. Ja, oktober kan være fin, og vi har kun hatt en frostnatt. Før i tiden hadde vi allerede hatt det første snøfallet rundt denne tiden. Din asters er så flotte, og det er dine hortensia også.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit! Det er dejligt, så længe der er blomster i haven.
      Vi bor så tæt på havet, så vi har endnu ikke haft nattefrost, men nogle steder inde i Jylland, havde de den første frostnat allerede i september.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna!
    Du har soliga fina höstbilder. Vacker färg på salvian. Idag har vi haft grått och trist väder.
    Hoppas helgen blir solig och fin.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke så meget blåt i haven på denne årstid, men salvien blomstrer endnu med dejlige blå blomster.
      Jeg ønsker dig en smuk solskinsweekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja det lader til vi får nogle fine efterårsfarver. Dejligt. Og flere "sommer" blomster syntes at de liige skal blomstre en ekstra gang, nu det har regnet lidt. Dejlig der er farver i haven igen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Da tørken ramte, var jeg bange for, at bladene bare ville visne uden at skifte farve. Men planterne er kommet sig forbavsende godt efter tørken, og nu begynder efteråret at gløde.
      Jeg tror, der er flere blomster i oktober i år, som der plejer at være, men det skyldes sikkert også regnen, der kom i september.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hei Elna! Det er så fint når den lave oktobersola skinner gjennom plantene i nesten øyenhøyde. Steinsettinga foran benken liker jeg så godt. Her har frosten tatt alle dahliane. Det er nesten godt, så slipper jeg å vente på den mer.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg går ved stranden, samler jeg altid runde sten, som jeg tager med hjem og lægger i haven. Det er så spændende både at samle stenene og at finde steder at lægge dem.
      Jeg er glad for dahliaerne, de liver op med deres stærke farver. Men efter den første frostnat er festen slut. Jeg håber, det varer lidt endnu.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Dejlige høstfarver i oktober, det holder jeg meget af, det er vi vist mange, der gør.
    Dusksalvien er så flot, den har jeg ikke.
    God weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved, du er glad for oktober. Vi gik en stille morgentur forbi parken. De nedfaldne bog knasede under skoene og blade i smukke efterårsfarver dalede lige så stille ned fra træerne og lagde sig på stien. Oktober kan være så smuk.
      Dusksalvien må du finde en plads til i din nye have, for den er så fin.
      I må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Så vacker Fothergillan är i höstskrud. Det är en av egenskaperna jag gillar hos släktet. Visst är det vackert med höstljuset i trädgården och alla färger vi får nu. Tycker om den strikta gräsmattan med sina tydliga kanter mot perenner som börjar bli höstsladdriga vid sidan om.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Fothergilla er vist havens mest farvestrålende busk om efteråret. Jeg nyder den hver dag fra køkkenvinduet.
      Jeg kan godt lide skarpe græskanter. De strammer op, navnlig på denne årstid, hvor der godt kan blive lidt rodet i bedene.
      Du må have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Øj sikke flotte billeder du har taget. De gløder!! Ja utrolig lunt og lækkert oktobervejr vi har haft. Jeg skulle også bare ud og få beskidte fingre selv om det er begrænset efterhånden med opgaver. Jeg vidste ikke at dusksalvien kunne fortsætte så sent på året. Så smuk! Meget fin plet I har lavet ved bænken. Jeg tænkte på Misse Møhge: Den drager! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt at komme ud i haven og få sig rørt, og man kan som regel finde nogle små opgaver året rundt. Foråret er som regel en travl tid, så det der kan gøres i vinterhalvåret letter forårsarbejdet.
      Hvis man klipper dusksalvien ned efter den første blomstring, kan der komme en ekstra blomstring, ligesom der kan med staudesalvien.
      Tænk at Misse Møhge skulle "optræde" på havesysler ;-)

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Magiska bilder...ja hösten är verkligen vacker!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti! Oktober har vist sig fra sin bedste side i år.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Ja, det var noen fine bilder i oktoberlyset. Det er fantastisk når en er ute og det blir så varmt at en begynner å skreller av jakka, har hatt et par sånne dager her også i det siste. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Når man ved, hvor træls oktobervejret kan være, føles de sidste dages gode vejr næsten som en foræring.
      Du må have en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Det er rigtigt, at farverne er ekstra intense, når det er oktobersolen, der skinner på dem, og endnu mere intense bliver de, når regnen har fugtet dem, som det er sket i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Jeg har været på efterårsferie og får derfor først svaret dig nu. Vi har jo fortsat lune solskinsdage, så farverne i haven er stadig intense og glødende.
      God søndag!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Det er møgirriterende! Jeg havde skrevet en kommentar til dig i går, men den er forsvundet.
    Jeg roste dine flotte billeder af planter i et skønt lys som du fanger så godt, og glædede mig over dine asters og salvie, bispehuer og bregner - og over det 'fredsommelige' græskar:-)
    Billedet af den smalle græsplæne med bunddække og buske tager nu prisen, da det er sådan et fint have-rum med gode kontraster der skaber en god helhed.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Jeg har været på efterårsferie og får derfor først svaret dig nu.
      Det er virkelig træls, når kommentarer forsvinder :<( Jeg har prøvet det før, både når jeg har fået kommentarer, og når jeg har skrevet kommentarer hos andre havebloggere. Jeg ved ikke, hvad der sker.
      Vejret er jo fortsat godt, og solen skinner, så der er endnu blomster og glødende farver i haven.
      Buske, bunddække og græs - så bliver det ikke nemmere. Og jeg kan jo godt lide, når der er ro på i nogle af bedene.
      God søndag!

      Hilsen Elna

      Slet