fredag den 21. april 2023

En god krukkeplante - Origanum vulgare Aureum

Lige nu står en af havens krukkeplanter med spæde skud i en lysende gulgrøn farve. Det drejer sig om Origanum vulgare Aureum. 

Stauden blev købt sidste sommer og plantet i en krukke. Krukken står i gårdhaven, hvor vi opholder os mange timer, og vi nyder dens fine løv.

Krukken har stået ude hele vinteren, og den har ikke være dækket. Vi har ingen hård vinter haft, men vi har haft enkelte frostdøgn og temmelig meget nattefrost. Det til trods har planten klaret sig godt. De visne blade blev klippet af i marts, og hurtigt derefter, kom de nye skud.

Planten er nem at stiklingeformere. Jeg har haft små potter med stiklinger stående i garagen vinteren over, og nu er planterne klar til udplantning. De skal plantes mellem nogle dahliaer.

Origanum vulgare Aureum er købt hos Staudemarken, og ifølge deres beskrivelse bliver den ca. 40 cm høj. Den blomstrer i juni-august, og den tiltrækker bier og sommerfugle. Den trives i både sol og halvskygge. Planten er effektiv som bunddække evt. i stenbed samt god som krukkeplante. Og så kan den spises.

Billedet nedenfor er taget i slutningen af august. Her ses de yndige små blomster, der nærmest er sart lyserøde.

Som naboplanter står krukker med japansk skovgræs, Hakonechloa macra 'Aureola' og pletter i luften, Muehlenbeckia complexa. De tre planter danner en lille krukkegruppe, der klæder hinanden med deres forskellige blade og vækstformer. Krukkeplanter behøver ikke altid at have prangende blomster.

Og så til noget helt andet. Til slut vil jeg vise en lille billedserie fra vores daglige morgentur, der går forbi byens park. Det er lige nu så smukt med blomstrende lærkesporer, anemoner og vorterod.







19 kommentarer:

  1. Så fin oreganoen er, den skal jeg prøve å huske og se etter. Det er så deilig med sol :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi elsker solen, og i dag har vi haft over 20 g. Det er vist meget godt i april.
      Jeg kendte ikke oreganoen med de gule blade, før jeg så den i en plantehandel. Men den er blevet et godt bekendtskab.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja skoven er så skøn lige nu. Vi gik osse en anemonetur i søndags. Dejligt.
    Det er dejligt med sol, men blæsten har været ret udtørrende på overfladen, så jeg håber faktisk på lidt regn i næste uge. Selvom der nok er nogen der piver over det. hihi.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er med at nyde anemonerne, mens de er der, for anemonetiden er kort.
      Jeg piver aldrig over regn, og det vil passe mig særdeles godt med en regnvejrsdag eller to i næste uge, her er jorden også tør i overfladen.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Sikken en dejlig morgentur, det er også mit foretrukne gå tidspunkt. Det lyder som spændende planter, måske skal jeg prøve oreganoen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. En morgentur er en dejlig start på dagen, og lige nu er der så meget smukt at kikke på.
      Jeg plantede min oreganum i en krukke, for jeg ved ikke, hvor meget den breder sig. Men jeg har lavet stiklinger, og dem vil jeg plante sammen med nogle dahlia. Breder oreganumplanterne sig for meget, kan jeg jo altid grave dem op til efteråret, når jeg graver dahliaknoldene op.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ja, din gule oregano er så fin, og en sånn har jeg aldri sett her.
    Så vakkert det er med lerkesporer og anemoner.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte heller ikke den gule oregano, før jeg tilfældig så den i en plantehandel. Jeg tror, den er hårdfør, når den kan overvintre ude i en potte.
      Der er så smukt i skovbunden på denne årstid. Det er med at nyde det, så længe det varer.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja! til oregano, og navnlig den gule som ikke bliver så høj. Jeg har den mange steder, både i kolonien og hjemme, og den sår sig selv villigt - også. Et virkeligt smukt og robust bunddække eller som hos dig i en krukke. Flot sammen med de andre bladplanter. - Og så smager den altså også godt i salat f.eks. Den smager af mere end den almindelige.
    Apropos krukkeplanter, så har jeg fået 4 af dine salviestiklinger igennem vinteren og de skal netop stå i en stor krukke ved vores indgang, så hvis det lykkes bliver det det første man ser af vores have:-)
    Og så til den skønne park, hvor alt er lige som det skal være nu. Anemoner, lærkespore og vorterod, kan det blive bedre? Tak for de dejlige billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke så bange for de planter, der villigt sår sig. De er som regel også nemme at rykke op, mens de er små. Jeg må vist hellere prøve at smage på den.
      Godt du havde held med salviestiklingerne. Jeg har haft nogle i garagen i vinter, som jeg skal have plantet ud.
      Jeg ville have lagt en kommentar på din blog i går, men det ville ikke lykkes. Nogle gange driller elektronikken mig. Det lyder spændende med alt det, du har sået. Det kan blive et helt blomsterhav til sommer. 'Rose Clair' er en god kantplante, jeg har også brugt den som kantplante i et bed.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Jeg siger tak for forsøget! Teknikken er heller ikke altid med mig, men så længe vi forsøger... Jeg håber jo på et blomsterhav, men lad os nu se. Foreløbig er ét felt spiret, men der er jo tid endnu.
      Ulla

      Slet
  6. Hei Elna! Jeg lengter etter blomsterteppene. Det er vår. Hvitveisen er i gang her. Det er deilig å tenke på at nå er det i gang. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og nu må tiden godt gå lidt langsom.
      Hav en god søndag!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna!
    Vilken fantastisk syn med alla vitsippor. Måste ta mig till skogen så jag får se det här också.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Når anemonerne blomstrer, skal man tage en tur i skoven og nyde de smukke blomstertæpper. Snart vil træerne springe ud, og bladene vil danne skygge i skovbunden, og så er det slut med anemonerne.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Så härliga vårbilder du bjuder på! Kryddväxter ska jag odla i mängder i år!
    Vårkram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti! Friske krydderurter er lige det, der skal til for at gøre maden ekstra lækker.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Jeg er også meget forfalden til gulgrønt løv. Det lyder som en rigtig god ide at bruge oreganoen som bunddække under dahlier. Sikke flotte billeder fra skoven. Der er ikke noget mere skønt end et tæppe af anemoner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, det er en god ide at bruge oreganoen som bunddække. Breder den sig for voldsomt, kan jeg jo grave den op, når jeg graver dahliaknoldene op.
      Desværre er anemonetiden så kort, så det er lige nu, vi skal nyde dem.

      Hilsen Elna

      Slet