fredag den 5. januar 2024

Virkelighedsflugt og lidt om min kalender

Godt nytår! Jeg håber, det nye haveår må blive fyldt med gode oplevelser, vi kan dele med hinanden på haveblogs, til havefestivalen og når der ellers holdes åbne haver.

Så blev det 2024, og vi starter forfra på havekalenderen, hvad enten det er en papirkalender, eller det er en elektronisk. Min havekalender er elektronisk. Jeg foretrækker en elektronisk kalender, for så er det nemt at rette og skrive til, og der er plads nok, hvis man vil skrive vejledninger eller henvisninger til bøger og hjemmesider. Havde jeg ingen kalender haft, ville jeg nok huske det meste alligevel. Man lægger jo mærke til, hvad der trænger til at blive gjort, når man går sine daglige haverunder. Men noget af det arbejde, der skal udføres i haven, er det rart at blive mindet om og måske læse en lille vejledning til.

Her er et par eksempler på, hvad jeg har skrevet i min havekalender.



Jeg skriver op i kalenderen måned for måned, hvor meget nedbør vi får. F.eks. fik vi i december 95 mm, og i hele 2023 981 mm.

Og så til det andet emne. Hvorfor nu skrive om virkelighedsflugt? Fordi jeg gider altså ikke skrive mere om møgvejr og om kedelige vejrrekorder. Jeg vil meget hellere drømme mig tilbage til dejlige sommerdage. I lighed med tidligere år har jeg en del billeder fra sommerens havebesøg i mit billedarkiv. Det er billeder, som jeg ikke tidligere har vist på bloggen. Jeg vil i løbet af de næste uger fortælle om haverne og vise billeder fra dem.

Den første have, jeg vil vise, er staudehaverne i Mindeparken i Herning. Parken er en kommunal park, og den blev anlagt i 1947-51. Det var havearkitekt Georg Boye, der stod for udformningen. Parken er anlagt til minde om den tyske besættelse og i glæde over friheden, og som nabo til Mindeparken ligger Fredens Kirke. Kirken fik sit navn, fordi en kreds af initiativtagere netop den 4. maj om aftenen (befrielsesaftenen) holdt møde om bygning af en ny kirke.

Staudehaverne er anlagt på en stor plæne. De består af 6 6-kantede haverum, der hver især er omkranset af hække. Hækkene er så høje, at man ikke kan kikke over dem, så hvert af de 6 rum udgør en lille fredfyldt oase.


De 6 haverum har hver deres tema. Jeg besøgte haven i juni, så det var naturligvis højsommerhaven, der tiltrak sig mest opmærksomhed.


De stramtklippede hække og buksbomkuglerne giver en fin kontrast til løvefodens lidt uregerlige vækst. Der er også fint, at man har sat dagliljens smalle, spidse blade sammen med hostaens og løvefodens store og runde blade.


Der er tænkt på svalende skygge.


Der er fri adgang til Mindeparken, og der er mange steder i parken, hvor man kan slå sig ned med madkurven, så jeg kan varmt anbefale stedet til en lille udflugt.


20 kommentarer:

  1. Nej, det er næsten ikke til at holde ud at tale mere om vejret, men så er det jo godt du har gemt nogle skønne billeder til vintertiden. Mindeparken ser virkelig godt ud, og jeg må forbi ved lejlighed. Dine billeder er så fine at man føler sig hensat til sommerens varme summen i det flotte lys! Tak for denne gode oplysning om endnu en have jeg aldrig har hørt om. Det glæder mit havehjerte at der stadig kan findes midler i et kommunalt budget til den slags vild luksus:-)

    Hilsner og tak fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyset var flot. Billederne blev taget en lun sommeraften omkring sankthans, netop sådan en aften man kan drømme om. Vi hører ofte om berømte udenlandske havearkitekter, men vi har i Danmark også haft/har mange dygtige havearkitekter. Jeg har kun set haverne to gange, men begge gange har de været velholdte, og ja det er glædeligt, at man bruger penge på at vedligeholde dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Rigtig god idé I er også flinke til at tage rundt, du tager altid gode billeder, som du deler med os, når vi har mest brug for dem. Jeg skriver også op i kalenderen, hvor meget nedbør vi får, det var nemt gjort i sommer, i december var der mere arbejde ved det. Måske skal jeg prøve en elektronisk kalender, det er en god idé.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rart at have gemt nogle billeder til januar-februar, hvor der ikke er så meget at vise fra haven. Det er lidt sjovt at sammenligne nedbørsmængder fra år til år. Jeg synes, det er nemt at bruge en elektronisk kalender. Det tror jeg også, du kan blive glad for. Du har jo registreret dine roser i pc'en, så du er jo sådan set allerede i gang.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg er over gjennomsnittet interessert i været, og skriver mye om det, men her er det også ye vær å skrive om 😊
    Flotte bilder fra Mindeparken i Herning.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Billederne er taget lige før solnedgang på en junidag, så der var et godt lys til fotografering.
      Det er interessant at kunne sammenligne vejret med, hvordan det har været de foregående år.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hei! Jeg gleder meg massivt til våren. Til våren skal jeg prøve en sammenplanting med Geranium ´Patricia´ og steppesalvie, kanskje også med marikåpe. Lime og fiolett er fint sammen. Den måten du lager hageplaner, er lurt, men så flink er jeg ikke . Jeg bruker ofte å lage skisser/tegninger. Planene blir nok en god del mer rotete.
    Godt nytt hageår! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver en flot sammenplantning. Jeg tror løvefod (marikåpe) til passe godt sammen med de to andre planter. Jeg glæder mig til at se billeder af bedet til sommer.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Hei! Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har blitt anonym. Har prøvd i store deler av kvelden å finne det ut. Irriterende! Anne

      Slet
    3. Pludselig sker der ændringer, som man ikke har bedt om. Det er irriterende. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig.

      Slet
  5. Alle skriver om vejret , ingen gør noget ved det....det var en stående kommentar fra en moster der boede i byen og ikke tænkte over vejrforhold. Bortset fra de ustyrlige mængder af regn, så er selve sneen vel ikke mere end de snevintre i 80ne og 90ne da ungerne var små. Vi er bare ude af træning. Og myndighederne har sparet for meget på vinterbugetterne. De troede vel ikke på rigtig vinter mere.
    Dejlige billeder, jo der er noget at glæde sig til om nogle ganske få måneder.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, hvem havde troet, vi fik vintervejr i år. Men du har ret, engang hørte snestorm januar til. Jeg synes, regnen er det værste, det må ikke være sjovt at få vand ind i sit hus. Vi har kun fået et lille bitte drys sne, og regn har vi ikke fået, men jeg er ved at blive vanvittig af blæsevejr.
      På billederne er det midsommer, men inden vi når dertil, får vi forhåbentlig et dejligt forår.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Veldig smart kalender! Noen riktig inspirerende bilder du har funnet fram.
    /Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for min kalender. Det er hurtigt og nemt at skrive i en elektronisk kalender, og den skifter jo automatisk fra dag til dag og fra år til år.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Flotte billeder fra Mindeparken. Lækkert at du fortæller om den, fordi den har jeg aldrig hørt om. Nu kommer den på listen over haveture, som jeg drømmer om til sommer. Virkelighedsflugt!! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er da glad for, at mit indlæg har inspireret dig til en havetur. Prøv at google "De geometriske haver", måske får du også lyst til at se dem, når du kommer til Herning.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna!
    Tack för fantastiskt fina bilder från en fin trädgård. Jag tänker varje år att jag skall skriva upp hur mycket regn vi fått och hur varmt det har varit. Jag minns det ett tag och sedan har jag glömt bort det. Men det skulle vara trevligt att kunna gå tillbaka och hitta informationen. Idag har vi -24 och det är riktigt kallt.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg synes, det er lidt sjovt at følge med i, hvordan vejret udvikler sig fra år til år.
      Hilsen Elna

      Slet
  9. Jeg har ingen hagekalender, det er kanskje derfor ting ikke helt blir som jeg har tenkt. Kanskje det er det jeg skal starte med nå som det er et nytt hageår på trappene...

    SvarSlet
  10. Tak for din kommentar. Det vil jo være et godt tidspunkt, hvis du vil have dig en kalender. Jeg er blevet afhængig af min.

    Hilsen Elna

    SvarSlet