fredag den 12. januar 2024

Møllehaven i Højer

Der er så smukt ude i det sønderjyske marsklandskab. Det flade land med en horisont, der ser ud, som var den trukket efter en lineal, fårene der græsser, og de store flokke af trækfugle i luften gør et stort indtryk, og man føler sig så lille, når man står midt i det. Når vi har været en tur i Tyskland er hjemturen ofte gået vestover ud i marsken. 

Byen Højer ligger i Tøndermarsken i læ af det fremskudte dige. Højers vartegn er en gammel hollændermølle fra 1857. Den er bygget på det højeste sted i byen og kan ses viden om i det flade landskab.

Ved siden af møllen ligger møllerhuset, der var bolig for mølleren. I dag er der museum i møllen, og i møllerhuset er der indrettet en hyggelig cafe. Møllerhusets have er offentlig tilgængelig, og den ser i store træk ud, som den gjorde ved 1900-tallets begyndelse. 

Det er en hyggelig have med store træer, græsplæner og buksbomomkransede bede.


I nogle år var vedligeholdelsen ikke helt i top, men ved hjælp fra fonde er haven nu restaureret, og den fremstår smuk og velholdt.

For at gøre haven så autentisk som muligt er der en bestemmelse om, at haven kun må indeholde planter, der er yngre end 1910. 

I bedene er der både grøntsager og blomster, så der har været både til middagsmaden og til stuens vaser hos møllerfamilien.

Det store træ, der er med til at give haven karakter, er en blodhassel, Corylus Maxima Purpurea. Havehuset til højre i billedet er nyopført, men her var tidligere et gammelt forfaldent havehus, som ikke stod til at redde. I havehuset kan man sidde og nyde en kop kaffe.

Buksbom og bregner udgør i al enkelhed en smuk beplantning langs den hvide mur.


Billederne er fra juni, hvor mange af stauderne blomstrede.



Et stendige og en række træer adskiller haven fra parkeringspladsen. 


På diget får timian lov til at brede sig mellem stenene.


Det var dejligt at besøge den gamle have og se, at den igen er velholdt. Møllerhuset er også renoveret og er blevet til en fin cafe.


16 kommentarer:

  1. I er så flittige til at tage ud, det er godt at have lidt billeder i arkivet til en kedelig januardag.
    Det er en fin have, I har været i, og så er det dejligt at se sommerbilleder nu.
    Jeg blev overrasket over den røde hassel, den er stor og flot, ja det ligner en rødbøg.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var et skilt ved haslen, hvorpå der stod både det danske og det latinske navn. Desuden stod, at den var dyrket på Moesgaard i 1850. Hvordan det skal forstås ved jeg ikke, men Moesgaard er en herregård, og måske har de haft et gartneri, som mange herregårde har haft. Jeg kan forestille mig, at Moesgård har sået frø i 1850, og at det er en af disse frøplanter, der er kommet til Højer.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Deilige bilder på en kald januardag. Steinmuren var flott med de lilla timian som blomstret der. Jeg er enig med Lisbeth i at det ligner på en blodbøk, Fagus purpurea. Men det er helt sikkert riktig at det er en Corylus som har fått vokse seg så stor og flott. Imponerende tre! Vakkert bed med bregner også. Det gjør seg så godt med mange av en enkelt plante.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forelskede mig også i den lille timian. Mon ikke det er den, der hedder smalbladet timian. Bregner er dejlige planter, som man ser alt for sjældent. Mange vil sikkert hellere købe blomstrende planter.
      Med hensyn til den røde hassel, henviser jeg til mit svar til Lisbeth.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Vilken vacker trädgård, det ser mycket trivsamt ut. Fint hus och väderkvarn. Fina bilder från trädgården, muren med timjan , vackra Iris och grönt och fint med ormbunkarna.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en dejlig have, som man får lyst til at sætte sig i.
      Den krybende timian er så smuk, og den har en dejlig duft. Som barn plukkede jeg timian, der voksede vildt, og jeg gik og duftede til dem.
      Bregner og buksbom er flotte sammen.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Svar
    1. Engang var der mange af den slags vindmøller, men de fleste er desværre revet ned.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Smukke billeder fra Højer. Fra to mostre, som slog sig ned i Sønderjylland omkring 1940, har jeg fået indtryk af, at Højer er en central by I området.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender ikke så meget til Højer, men det er interessant at høre, at dine mostre har opfattet byen som central i området. Når jeg har gået i byen, har jeg altid tænkt, at der var noget storslået over den. Højer har været stationsby, og stationsbyer har som regel større huse, bredere gader og flottere belægninger end landsbyerne. Ved genforeningsafstemningen var der et stort tysk flertal i Højer, det kan måske også have præget byen.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det var et dejligt gensyn med møllen og møllerhaven i Højer. Vi var der for 2-3 år siden og nød et godt måltid i havehuset under den store blodhassel, vandrede på diget med den store udsigt og klatrede rundt i møllen hvorfra man kunne se viden om. Det var også en god sommerdag, og den fine have var værd at kigge nærmere på.
    Jeg er fra Amager som også er flad som en pandekage, så jeg fandt ikke det flade land så fremmed. Jeg var meget imponeret over den viden og teknik der styrer vandets bevægelser i kanaler og sluser. Tænker vi vil komme til at lære noget af sønderjyderne de kommende år, hvis vi også vil holde næsen oven vande:-)
    Tak for gode billeder Elna!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig tænkt på at sammenligne Amager med marsken, jeg kender ikke Amager så godt, som jeg kender marsken, men du har selvfølgelig ret. Jeg tror også, vi skal tænke meget mere på at bygge diger, sluser og grave kanaler, mange flere steder i landet. Vejret kan vi ikke påvirke, men vi må gøre en indsats for at begrænse skaderne. Jeg blev så glad over at se, hvor fin haven var blevet. Den har ikke været groet til i ukrudt, men den har trængt til en renovering. Det må også være dejligt for de, der passer den, at den er blevet så flot.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Ja marsklandskabet er noget for sig. Smukke billeder fra møllehaven. Dejligt at der er nogen som påtager sig at bevare gamle haver som de blev skabt oprindeligt. Det kan vi andre nyde os over.

    SvarSlet
  8. Vi kan kun være glade for alle de frivillige, der påtager sig at holde de åbne haver rundt om i landet. Men jeg tror, de selv får meget ud af det. Man slapper så dejligt af ved havearbejde, og det giver dem også noget socialt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Wow, så flott timianmur. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også betaget af diget med alle timian. Jeg har aldrig haft timian i haven, men jeg tror, jeg vil købe et par planter til foråret.
      Du må også have en hyggelig aften.

      Hilsen Elna

      Slet