fredag den 25. maj 2018

I egetræets skygge

Som unge og forholdsvis nybagte haveejere fik vi et egetræ foræret. Egetræer bliver jo store, så det gjaldt om at finde den helt rigtige placering. Det endte med, at vi plantede træet lige midt på græsplænen vest for vores hus. Det er en placering, vi aldrig har fortrudt.


Vi elsker vores egetræ. Det giver læ for vestenvinden, og det skygger på varme dage. Utallige måltider er spist i træets skygge, mangen en slapper er taget på græsset under træet, og vores børn har leget i dets krone. I dag er det børnebørnene, der tager sig en gyngetur under egetræet.


Egetræet er i dag så stort, at jeg ikke kan nå om dets stamme. De siger noget om træets alder og grokraft - og nok også noget om min alder! Engang var det lige ved at gå galt. Egetræet begyndte at gå ud i toppen. Vi var bekymrede og fagfolk blev tilkaldt. Vi fik at vide, at det havde noget med træets højde at gøre. Det havde vokset sig højere end træerne i nabolaget, og derfor manglede det læ for vestenvinden. Træet er en rødeg, Quercus rubra, og rødeg er ikke så hårdfør som almindelig eg. Vi fik de visne grene savet af. Træet blev noget mindre, og det fik en lidt sjov facon, men det overlevede, og vi holder fortsat meget af vores egetræ.


Lige nu har vi de varmeste majdage, vi nogensinde har haft. Det er alt for varmt at sidde i solen, men i egetræets skygge er varmen til at holde ud, og de fleste af dagens måltider bliver indtaget her.


Mange af havens buske og træer står i blomst i denne tid. Japansk snebolle, Viburnum plicatum 'Watanabe' er en af favoritterne. Den har sin hovedblomstring nu, men den bliver ved at blomstre til langt ind i efteråret.



Og så er det jo syrentid. Bare en enkelt syrenbusk kan fylde en hel have med duft. Her er det Syringa vulgaris 'Ludwig Späth'.


Kamæleonbusken, Actinidia, er i blomst. Blomsterne er små og sidder lidt gemte imellem de store blade. Men de hvide blomster er yndige på en stilfærdig måde.


Bladene lægger man derimod mærke til. De er i gang med at skifte farve.


Også rønnetræerne blomstrer. Her er det Sorbus 'Dodong', der viser en af sine store smukke blomster.


Flere af havens stauder er i blomst. Jeg har udvalgt 2, som hører til mine favoritter. Det er sommeranemone, Anemone sylvestris


og katteurt, Nepeta faassenii 'Walker's Low'. Disse 2 har det tilfælles, at de ser så "naturlige" ud i deres vækstform. De væver sig lidt ud og ind imellem naboplanterne.


Til slut vil jeg vise en af havens krukker. Hosta er en smuk og fortrinlig krukkevækst. Den dækker jorden, den skal ikke vandes ret ofte, og så kan den overvintre i krukken.

12 kommentarer:

  1. Så flott eiketre du har! De er veldig fine. De blir veldig store med tiden, men det er jo et supert tre som kaster mye skygge. Så deilig det må være å sitte under det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare så dejligt med et stort træ midt på græsplænen.
      Hav en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Ja, i disse dage søger vi nok alle skyggen midt på dagen, 27 grader er for meget og i solen er det jo endnu værre!
    Dejlige blomstrende buske du har, og træ! Dodong må jeg se at få købt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Dodong er et smukt træ både i løvspring, i blomst, med modne bær og med efterårsløv. Og så giver det mad til fuglene. Jeg kan bestemt anbefale dig træet.
      Hav en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Deilig å ha et eiketre å sitte under, spesielt i denne varmen. 27-29 grader er faktisk for varmt til å få gjort så mye i hagen. Dodongen er flott nå! Takk for runden i hagen:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, det er lidt for varmt midt på dagen, men jeg nyder de lange lyse aftner. Vi får det desværre snart for tørt, hvis ikke der kommer regn. Dodongen har nogle meget store blomster i år.
      I må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Jeg kan godt forstå I er glade for jeres egetræ. En have med gamle træer med historie har stor betydning og giver sjæl til en have. Jeg har også en kamæleonbusk i haven, som efter mange år ser ud til at lykke si år, og vores Dodong har bare så mange fortrin på alle årstider:) Jeg holder også meget af katteurt - og det gør vores kat også:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt se, at naboens katte også er glade for vores katteurt. Men de er også glade for kamæleonbusken, når den springer ud om foråret. Da ligger de under den og ruller sig og virker helt euforiske. Jeg mener at have læst engang, at kamæleonbusken tiltrækker katte.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det var nok en dejlig historie om et egetræ, og samtidig en familiehistorie. Alle tiders gave I fik dengang i startede haven.
    Viburnum og syren er dejlige nu. Jeg må se at skaffe mig nogle forskellige Viburnum!
    - Og skovanemonen er jeg også ret begejstret for. Den dukkede op under en busk her i haven, og nu flytter jeg den ud i lyset hvor vi kan nyde den.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Virburnum ‘Watanabe’ går man aldrig fejl af. Den er hårdfør. Jeg er især imponeret over den lange blomstringstid. Så vidt jeg husker, har jeg set blomster på den i november.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!

    Vilken underbar hyllning till det vackra trädet! Att ni själva planterat det gör historien ännu bättre. Jag gillar ju också träd och känner en stor respekt för dessa giganter och deras historia.


    Njut av skuggan under den vackra eken!


    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi har jo før skrevet sammen om træer og træernes historie. Jeg er så glad for, at vi gav det en chance, da grenene begyndte at gå ud. Nu ser det igen livskraftig ud.
      I det varme vejr, vi har haft næsten hele maj, sidder vi stort set hver dag i træets skygge.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet