fredag den 18. maj 2018

Plantemarked, "lånetræer" og lilla blomster

Denne overskrift kan vist kaldes for en blandet landhandel, men det er, hvad jeg har på hjerte lige nu.

Først til plantemarkedet. Vores lokalafdeling af Haveselskabet har holdt plantemarked, og jeg troppede selvfølgelig op, ikke som sælger, men som køber. Der var mange rigtig fine stande. På sådan et plantemarked kan man gøre spændende fund, eller man kan købe de lidt mere almindelige planter til billige penge. Og så er det hyggeligt at være på plantemarked. Der bliver udvekslet mange bemærkninger og gode råd havefolk imellem. På billedet er det Marianne, der viser sin stand frem.



Hvis der er bestyrelsesmedlemmer fra havekredsene, der læser med på min blog, vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige jer tak for det store arbejde, I gør for at lave spændende arrangementer for os medlemmer. Jeg har været medlem af Haveselskabet i mange år, og jeg har haft utallige gode oplevelser i havekredsen og lært mange dejlige havemennesker at kende.

Så til det andet emne: "lånetræer". Når man kun har en parcelhushave, er det jo ret begrænset, hvor mange træer, man kan få plads til. Men træer er nu engang med til at give en have karakter, og så må man jo heller ikke glemme lævirkningen. Så det er dejligt, når naboerne også har træer i haverne. De giver karakter og læ til hele kvarteret. Det blomstrende æbletræ på billedet står i vores have, mens træerne bagved vokser i naboens, det er dem, jeg kalder "lånetræer".


En anden af naboerne beriger lige nu vores udsigt med dette blomstrende træ.


Og så må jeg ikke glemme "vores" vejtræer. Det er en daglig glæde, at vi alle på vejen for mange år siden kunne blive enige om at plante vejtræer.


Det blev vist til mange ord. Jeg må hellere slutte med nogle billeder. I dag vil jeg vise lilla blomster:

Geranium


Allium


Syren

23 kommentarer:

  1. Lånetrær var et nytt uttrykk for meg, men jeg forstår godt hva du mener. Det er jo godt å ha trær rundt seg uansett. Flotte veitrær dere har! Jeg er også glad i plantemarkeder, men her i Norge er det dessverre lite av det. Mye fint i lilla hos deg.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. “Lånetræer” er vist et ord, jeg selv har opfundet, så jeg er glad for, at du forstår, hvad jeg mener. Plantemarkeder bliver mere og mere almindelige i Danmark. Nogle er store, og folk kommer langvejs fra, for at besøge dem. Andre er små og lokale. Jeg håber, at plantemarkeder også vil brede sig i Norge, for det er spændende at gå på plantemarked.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Herligt at I kunne blive enige om vejtræer. Sikken en Allé hvor er den flot, og fine syrender.
    God pinse
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er jo ikke en selvfølge, at en flok naboer kan blive enige. Vi er glade for vejtræerne.
      Du må også have en god pinse!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Lånetræer er et rigtig godt ord. Jeg har bare altid sagt, at når man designer en have, så kan man lige så godt kan låne fra omgivelserne - men nu vil jeg kalde det lånetræer. Virkelig flot vejalle.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo dejligt, når man bor i et kvarter, hvor omgivelserne har noget godt at låne ud. I “mit” kvarter, er der heldigvis plantet mange træer. I boligområder, hvor der kun er plantet få træer, synes jeg der virker bart, der mangler noget grønt i højden.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Skønt med et nyt ord-lånetræer, hvor blev jeg nysgerrig efter hvad det var:-) Det ser smukt ud på jeres vej- alle. Hmm syntes jeg siger hvad alle andre har sagt, ikke sært;-)
    Jeg er først for nylig blevet medlem af haveselskabet, og sikke en verden der åbner sig af plantemarkeder. Og det er dejlige blade!
    Ha en god pinse
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Min mor meldte mig ind i haveselskabet, da jeg var 22, og vi var i gang med at bygge hus. Det har jeg været hende meget taknemmelig for. Jeg synes virkelig, haveselskabet giver mig mange gode oplevelser.
      Du må også have en god pinse!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Så fint at dere har blitt enige om veitrær. Det er blitt riktig flott!
    Lånetrær var et morsomt ord. Naboen vår har et stort kirsebærtre og noen syriner rett bak noe av våre busker og trær. Det gjør faktisk at hagen vår virker større enn den er...
    Alltid hyggelig med plantemarkeder:-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik for nogen tid siden et par nye naboer, og de har fortalt, at første gang deres familie og venner besøgte dem, var de meget imponerede over vejtræerne, de synes træerne gør vejen så hyggelig.
      Syrener og et kirsebærtræ er skønne træer at have i nabolaget.
      God pinse!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna

    Enigheden dengang har i glæde af hver dag nu!
    Jeg er helt enig med dig om roserne til lokalafdelingerne af haveselskabet - frivilligt og ulønnet lægges der mange timer for markeder og andre arrangementer:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at nogle vil gøre et stykke arbejde, som vi andre har glæde af.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Det er sikkert rigtigt at du har opfundet ordet lånetræer, men i havearkitekturen taler man også om det lånte landskab, så du er selvfølgelig inde på noget af det helt rigtige. I vores ret nye have lånte vi en række gamle æbletræer i naboens have sidste år, men nu har han fældet dem. Det er svagheden ved det lånte. Vi har ikke magt over naboens indfald.
    Ellers også dejlige billeder fra din have og plantemarkedet.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Naboen kunne da også godt have spurgt jer først😏. Det kan være, træerne ikke gav ordentlig frugt. Du må håbe, naboen planter noget nyt, som du kan glædes over.
      Selvom jeg ikke er plantesamler, elsker jeg at tage på plantemarked, havefolk er altid så hyggelige at snakke med.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hvor ser det godt ud med vejtræerne på jeres vej. Vi var også til plantemarked forrige weekend, som var arrangeret af et lokale Haveselskab, og vi var der som som sælgere for første gang - men det bliver ikke sidste:) Smukke billeder, du viser:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak!
      Det lyder da godt, at I har fået mod på at komme igen. Jeg forestiller mig, at I får mange gode havesnakke i løbet af sådan et marked. Og alle os, der bare kommer for at købe, vil jo gerne have et stort udbud😄.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Så vackert med olika lila, violetta, blommor på slutet :) Visst är det oerhört värdefullt med olika trädgårdssällskap - ovärderligt faktiskt. Hoppas ni får en fortsatt fin pingst!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. I det tidlige forår var der ikke ret mange lilla blomster i haven, men nu er der en del, og derfor fik jeg lyst til at vise nogle af dem.
      Du må også have en god pinse!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hvor er det flot med de røde vejtræer. Træer er et must i haven og det er herligt at kunne glæde sig over naboens træer :-)
    Hvor er det skønt med en god havekreds.

    SvarSlet
    Svar
    1. Træer er et must - både i haverne og ude i landskabet. Et nyt boligområde, hvor træerne ikke er vokset op endnu, virker så tomt og bart.
      Vi har så mange gode arrangementer i vores lokale havekreds, desuden er medlemsbladet Haven også et godt blad, så jeg kunne slet ikke undvære mit medlemsskab af Haveselskabet.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Lånetrær var et nytt og herlig ord. Takk for det. Vår hage ligger i tykkeste granskogen, så det har tatt litt tid for meg å bli glad i trær:) Tenk så mye vakkert som finnes i lilla.
    Nyt dagene Elna.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Der må være læ for blæsten i jeres have, men jeg kan godt forstå, hvis grantræerne virker lidt dystre.
      Du må også have dejlige majdage!

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents thanks for sharing.
    หนังใหม่

    SvarSlet