fredag den 17. maj 2019

Smukke blade

Hos nogle stauder varer blomstringen kun kort, og derfor er det af stor kvalitet, hvis stauderne har smukke blade, som man kan glædes over resten af sæsonen. På min fototur rundt i majhaven fangede kameraet en række stauder, hvor bladene er noget særligt på grund af farve, facon eller struktur.

Storkenæb, Geranium renardii:


Fjervalmue, Macleaya cordata:


Den næste blev købt i en åben have, og jeg har ikke navnet på den. Jeg har ikke set den i blomst endnu, men det kan være, en af jer kan give mig navnet på baggrund af billedet af bladene.


Løvefod, Alchemilla mollis - nej, vi har ikke fået regn, det er havevanderen der har efterladt dråber på bladene.


Bronzeblad, Rodgersia podophylla:


Klasekortlæbe, Teucrium scorodonia 'Crispum'


Fyldt blodurt, Sanguinaria canadensis multiplex:


Hosta - desværre kan jeg ikke huske navnene på havens hostaer.


Selvom smukke blade absolut er en stor kvalitet, må jeg vel ikke helt glemme blomsterne. Det er syrentid, og hvad er skønnere end syrenblomster mod en blå himmel?


Eller små ydmyge ranunkelblomster?


Flere af havens storkenæb er i blomst. Her er det ovennævnte Geranium renardii. Det er ikke kun bladene, der er smukke, blomsterne er også fine, men i modsætning til bladene, har man kun glæde af blomsterne i kort tid.


Geranium sanguineum var. striatum har de yndigste sartrosa blomster. Blomstringsperioden er lang. Og så er planten meget tørketålende, hvilket gør den til en af havens favoritter.


Hav en god bededag - og god 17. maj til mine norske læsere!

20 kommentarer:

  1. Hej Elna!

    Är helt överens med dig om bladens betydelse i en trädgård. Jag har aldrig haft fokus på enbart blommor, de finns så kort tid så det måste finnas ett vackert bladverk som förskönar efter att blomningen är över. Och det finns ju att välja på, både i former och färger.

    Hosta är alltid problematisk att identifiera i efterhand men när jag såg din bild så tänkte jag omedelbart på Hosta fortunei var. Albopicta. Du som ser den i verkligheten har nog en bättre blick om det kan stämma.

    Trevlig helg Elna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for forslaget. Jeg har googlet Albopicta, og det er bestemt et godt bud. I nærheden af, hvor jeg bor, ligger der en hostahave, hvor der vokser over 1200 forskellige hostaer, og alle har navneskilte. Når jeg besøger haven, synes jeg, at nogle af hostaerne ligner hinanden så meget, at jeg ikke kan se forskel på dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Mit gæt er Deinanthe bifida (evt "Pink Kii") Jeg er begejstret over dens bladværk!
    Ja det er flotte blade du viser, men blomsterne er nu også lækre!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit bud! Jeg kender ikke Deinante bifida, men når jeg googler den, synes jeg ikke helt, den på bladene ligner min plante. Der står om D. b., at den ynder en fugtig og humusrig jord. Det får den ikke her, men den ser ud til at trives. Jeg tror nok mere på Ritas forslag om, at det kan være kæmpedøvnælde, Lamium orvala.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg elsker også de forskellige bladformer og farver her om foråret.
    Prøv at Google Kæmpedøvnælde... jeg synes bladene ligner dem jeg har... har den både i hvid og rød.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit forslag. Jeg har googlet kæmpedøvnælde, og jeg tror, det er den. Jeg synes bladene ligner meget. Jeg kan bare ikke forstå, at min ikke har blomstret her i foråret.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Selvom vi har mest fokus på blomsterne, er haven jo i bund og grund grøn omend i utallige nuancer af grønt, og man skal lige fokusere en ekstra gang for at få øje på alle de spændende bladformer. Jeg er på Ritas side angående den navnløse staude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er spændende at se et bed, hvor der er tænkt meget på sammensætningen af bladene. Det kan se utrolig smukt ud, når det lykkes.
      Jeg tror også, at Rita har det rigtige bud. Desværre har planten ikke blomstret i foråret.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna. Smukke bladformer, du viser:9 Ja, blade er mindst ligeså vigtige, som blomster, og de kan give en variation til et bed og gøre det interessant. Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig - og så holder bladene længere end blomsterne.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Så många vackra blad :) Jag känner igen de namnlösa bladen men kan inte pressa fram ett namn just nu. Men roligt att se Teucrium eftersom jag såg just den sorten för första gången igår. Syrener är ljuvliga både att se och dofta på.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Rita mener, den navnløse staude hedder kæmpedøvnælde, Lamium orvala. Teucrium har nogle meget smukke og specielle blade, der har en “flæsekant” i randen.
      Syrener er smukke, når de blomstrer. Vi er på weekendtur til Sydfyn i denne weekend, og her bruges syrener som levende hegn langs markerne. Det ser smukt ud.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Så vakre blader du viser! Det er en god erstatning for kort blomstring. Geranium er jo av de som likevel kan blomstre lenge.
    Takk for din hilsning. Ha en god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis en staude har smukke blade, og blomsterne tilmed er holdbare, er der jo meget vundet. Der findes mange dejlige Geranium.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna!
    Blader er veldig spennende. Det er ofte det jeg går for. Ikke minst det er de som varer lengst, som regel da.
    God natt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vi helt enige om.
      Hav det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hej Elna
    Fin serie med fokus på bladene :-)
    Min have er mere grøn end blomstrende, så jeg går også meget op i bladformer og -farver.
    Den lille Striatum har jeg også. Dels i en balje hvilket er godt. Dels har jeg haft den i kanten af et hævet bed. Det var for tørt. Det er ellers en virkelig god plante.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Striatum er en af mine favoritter, når det gælder storkenæb. Jeg synes, den er tørketålende, men sidste sommer blev det for tørt for den - ligesom det blev for alt andet. Det lyder som en rigtig god ide at plante den i en balje.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Fina bilder på blad. Håller med om det har stor betydelse i en trädgård, att bladen är fina över lång säsong. Och så mycket spännande man ser när man förstorar upp dem lite genom bilder.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, somme tider bemærker man noget på et billede, som man ikke lige havde lagt mærke til i virkeligheden.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet