fredag den 13. september 2019

En blandet buket


Det er desværre uundgåeligt, men sommerblomsternes sæson går på hæld. Jeg sår aldrig ret mange forskellige sommerblomster, for bedene er godt fyldt op med andre planter, men nogle må der til, mest fordi jeg synes, de er rare at have til sensommerens buketter.


Skal jeg fremhæve mine favoritter blandt årets sommerblomster, må løvemund, Antirrhinum majus 'Potomac crimson' toppe listen. Den er blomsterrig, har lange, stive stilke og er meget holdbar i buketter. Løvemund har en meget lang sæson.

 
Morgenfruer er ikke til at undvære. De bliver let lidt ranglede og lægger sig hen ad jorden og væver sig ind imellem naboplanterne. Det kan være både en fordel og en ulempe. Jeg synes, det ser naturligt ud. Jeg er ikke så begejstret for de orange farver, så i år har jeg sået de lysegule Calendula officinalis 'Snow Princess'
 
 
Lathyrus bliver også sået hvert år. I år har jeg sået 'Royal Blue' og 'Black Night'. Sidstnævnte har gjort det rigtig godt, og jeg er begejstret for farven.
 
 
Dusksalvie, Salvia horminum 'Blue Monday' må også med på listen over de bedste. Den er nem og holdbar, og så har den en ualmindelig dejlig blå farve. Jeg har læst, at blomsterne kan tørres. Det har jeg nu ikke prøvet, da jeg er mest til friske blomster. 
 
 
Endelig vil jeg fremhæve frøkenhat, Zinnia 'Benary's Giant Bright Pink'. Den er uovertruffen i buketter.
 
 
Det var lidt om de bedste af sommerblomsterne. Men der er jo også stauderne. Her vil jeg gerne fremhæve de mest seje. Når de bliver udvalgt som de sejeste, er det, fordi de har blomstret uafbrudt lige fra foråret, og det ser ikke ud, som om de har tænkt sig at stoppe foreløbig. De har alle tre det til fælles, at de på ingen måde er "plejekrævende", de blomstrer bare på livet løs. Og hvis man ikke begrænser deres vækst får man hurtigt flere og flere og flere.
 
Gul lærkespore, Corydalis lutea.
 
 
Prydjordbær, Fragaria 'Pink'.
 
 
Storkenæb, Geranium oxonianum 'Rose Clair'
 
 
Og så er der jo endelig de stauder, der hører august-september til. Her må jeg fremhæve høstanemoner. De har en elegant vækst, og deres blomster er så fine.
 
 
Jeg kan allerbedst lide den hvide, Anemone japonica 'Honorine Jobert'.
 
 
Admiraler i hundredvis har fløjet rundt i haven. De skal nok snart af sted sydpå. De har udvalgt sig sankthansurt som deres favorit.
 
 

 



20 kommentarer:

  1. Hej Elna

    Sikken et imponerende billede af alle admiralerne på Sankthansurten!
    Salvia er en fantastisk slægt - flot sag du viser.

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Salvia skal have 5 stjerner og pil op. Man bliver så glad, når man ser alle de smukke sommerfugle.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Vilken vacker bukett! Och vi tänker lika. Jag sår en del sommarblommor mest för att kunna plocka sensommarbuketter :) Salvian har jag inte tänkt på men den ska jag testa nästa säsong tror jag. Zinnia och lejongap är helt otroliga :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige netop i sensommeren får jeg lyst til at lave store farvestrålende buketter, og så er det jo dejligt at have blomster at plukke af.
      Ja Zinnia og løvemund er dejlige, og de er smukke sammen.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja det var en blandet buket og et oplysende indlæg, hvis man har lyst at prøve selv.
    Løvemund såede jeg et af de første år, jeg havde have, der kommer troligt nye i blandede farver rundt omkring i haven, det er fint.
    God weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Løvemund kan man ikke få for mange af, så det er fint, de sår sig selv. I milde vintre kan de også overvintre.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Den fine buket viser rigtigt, hvad sommerblomsterne gør så godt. Jeg er misundelig på din flotte sankthansurt. På vores lerjord bliver de alt for kraftige og falder fra hinanden midt i planten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er tit træt af vores sandjord, men der er jo også fordele... Hvis jeg er for rundhåndet med gødning, kan det ske, de vælter. Så hvis jeg husker det, går jeg helt uden om sankthansurt, når jeg strør gødning.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det lyder som nogle rigtig gode anbefalinger - i hvert fald er det en dejlig buket du har kreeret. Lige nu har jeg stolte kavalerer i kolonihaven. De er også ret driftsikre.
    Fantastisk billede af admiraler ved tag-selv-bordet!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Stolte kavalerer er skønne. Det blæser så meget her på vestkysten, at det er nødvendigt at binde dem op, og det blev jeg lidt træt af. Derfor har jeg ikke sået dem i år, men jeg har savnet dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna! Nå kjente jeg at jeg savnet de fargerike sommerblomstene, det blir ikke så mange når jeg ikke sår dem selv. Håper jeg rekker over det til neste vår :-)) Løvemunn er en favoritt her også! Ønsker deg en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tager lidt tid at så og at få sommerblomsterne godt fra start, og du har jo så mange andre interesser, så jeg forstår godt, hvis du springer over. Jeg tror aldrig, jeg har hørt om nogen, der ikke holder af løvemund.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Superduper oversigt :-)
    Flot admiralsfoto.
    Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej Elna!

    Jag sår aldrig några sommarblommor mer men din bukett är så vacker!

    Och bilden på kärleksörten med alla amiraler är jättefin, här ser jag bara några enstaka amiraler och jag hoppas vindarna har tagit dem med sig till sydligare trakter, här överlever de inte.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, at admiralerne ofte tager ud i nærheden af kysten og samles, inden de flyver sydover. Så det er nok derfor, vi har haft så mange i haven.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Vakre farger av blomster. Det er deilig å ta med seg minner av farger. Jeg er ikke flink nok til å lage buketter. Når jeg gjør det, blir jeg fornøyd. Seinsommerblomstring er vakkert.
    Er litt bekymret for "vårt" tre i Botanisk hage. Nå lener det seg veldig mot bakken, men nye greiner skyter oppover. Skiltet med at det er forbudt å klatre i det, er borte. Håper ikke det betyr at de har gitt det opp. Det er spesielt å nærme seg dette treet.
    Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt ked af at høre, at du er bekymret for “vores” træ. Men mon ikke det er et sejt træ, der vil kæmpe for at overleve. Jeg håber, jeg får træet at se igen, men lige nu har jeg ingen planer om et tage til Oslo på ferie.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna.
    Jeg er ikke så flink til å plukke inn blomster fra hagen, men dine buketter inspirerer.
    Jeg tenker på hver høst at det er viktig å samle på fargene før den mørke årstiden:-)
    De løvemunnene du har, har jeg faktisk ikke sett andre steder. De er virkelig elegante.
    Inspirerende å se bildene fra hagen din nå, og jeg lærer mye av å lese innleggene dine.
    Flott bilde av admiralene
    Her ble alle pelargoniaene som skal overvintre inne tatt inn i helgen, resten ble kastet.
    Jeg er på en bestemor-runde i en drøy uke, og regnet med frost i løpet av den tiden, så det ble litt tidligere enn vanlig.
    Ha det riktig godt/Eirin

    SvarSlet
  11. Om sommeren plukker jeg heller ikke ret mange buketter, for da er vi mest i haven. Men ellers kan jeg godt lide at pynte op med blomster indenfor. Tak! Løvemundene kan jeg også godt lide, de har sådan en dejlig dyb farve.
    Det må være et stort arbejde at få alle potterne ind, men det er godt, I har indendørs opbevaringsmuligheder.
    Du må hygge dig med børnebørnene!

    Hilsen Elna

    SvarSlet