fredag den 20. september 2019

Endelig lagde blæsten sig

Pyha, det har blæst meget de sidste dage! Smågrene er blæst af træerne, flere stauder har lagt sig ned, og krukker er væltet. Men i går blev vejret mere medgørligt, planterne stod stille og lod sig fotografere, og septembers himmel var blå med hvide skyer.


Bambusserne, hvis stængler næsten havde bøjet sig helt ned til jorden under blæsevejret, havde rejst sig. Det er en fantastisk elasticitet, bambusstænglerne har.


Her er bambusserne vist fra den anden side. Så ser man, at de har en mission som rumdelere.


Lige linjer og kugler. Begge dele har fået en opstrammer.


Hortensiaen er nu nået til det stadie, hvor den begynder at rødme.


Æblerne modner. Cd-skiverne er hængt op for at holde fuglene væk.


Kristtornens bær er røde og fine. Der er ingen cd-skiver, for her er fuglene velkomne.


I gårdhaven er der som regel læ for vinden, og her nydes septembersolen.


Flere stauder står med dekorative frøstande. Montbretia, Crocosmia 'Lucifer'.


Russisk mandstro, Eryngium planum.


Græsserne, Miscanthus sinensis 'Kleine Silberspinne', har vokset sig store i sommerens løb, og de er smukke, når solens stråler rammer. For at de ikke helt skal tage magten, er det nødvendigt at dele dem med få års mellemrum, og det er noget af et stykke arbejde.


Hvad sker der lige her? Jeg holder ikke så meget af gule blomster, og ikke desto mindre er der ved at være en lille samling af gule blomster i et hjørne af haven. Det startede med nogle løvehaler, så kom bleggul kløver til, og i foråret kom jeg til at købe et par månestråler på et plantemarked. Så var grunden ligesom lagt til en samling planter med lysegule blomster. Men forleden fik jeg af min gode "haveveninde" foræret både gul skønhedsøje og gyldenris, og så holdt de gule blomster for alvor deres indtog i bedet.


Jeg ved ikke helt, hvor det ender, og lige nu roder det, men jeg prøver, om jeg kan komme til at holde af den gule farve.


14 kommentarer:

  1. Jeg synes også at de gule blomster er vanskelige å plassere. De lysegule liker jeg veldig godt. Månestråle er så fin på sensommeren. Flotte bær på dine kristtorn. Jeg kjøpte to planter av de i går, og er spent på om mine vil få røde bær med tiden.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Månestrålen lyser så fint op i denne tid. Den kan jeg også godt lide. De sart lysegule farver har jeg ikke noget imod. Det ser flot ud, når kristtornen står med røde bær, men her i haven holder de ikke til jul, fuglene ribber dem forinden.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Jeg har haft det helt på samme måde som du med den gule farve. Og også fået et mere nuanceret syn. Men gul er dog ikke en farve jeg sådan går målrettet efter.
    Det ser nu godt ud hos dig, og æblet får man da lyst til at sætte tænderne i :)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, hvad der er med gult, men jeg tror, vi er mange, der har det lidt svært med denne farve. Æblet er en Elstar, så i sidste halvdel af oktober er det nok sprødt og saftigt og modent til at sætte tænderne i.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg synes ikke, jeg har lagt mærke til bambus hos dig før, det rigtig fint ud, og det er gode rumdelere. Jeg har svært ved at få månestråle til at trives, men de kommer da heldigvis troligt igen hvert år, men de måtte gerne brede sig lidt mere. Sådan har jeg det med røde farver, jeg har heller ikke så meget gult, undtagen i roserne.
    God weekend
    hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har haft bambus i haven altid. Men for en del år siden blomstrede de og måtte graves op. Det var et større projekt, for vi havde mange. Men vi kunne ikke undvære bambus, så vi plantede nogle nye, men ikke så mange, som vi havde før. Jeg er spændt på, om mine månestråler vil brede sig. De står i halvskygge, og jorden er ret tør, men de er blevet vandet sommeren igennem.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Jeg kan stort set lide alle farver. Det kommer mest an på det samlede indtryk. Varm gul med varm gul er smukt og med gulbrogede blade i fx hosta. Eller sammen med sensommerens brændte farver.
    Ellers er jeg nu nok også mest forelsket i den kølige måneskinsgule. Det bliver spændende at se, hvordan det udvikler sig hos dig.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Den måneskinsgule har jeg det ok med. Men kan man sætte måneskinsgult sammen med en varm gul? Det kan jeg ikke rigtig finde ud af. Jeg synes også selv, det er spændende at se, hvordan det udvikler sig.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Du skal nu nok komme til at holde af de gule farver også.
    Der har været en tendens til alle de støvede farver og tone-i-tone i mange år, men de skrappe farver er jo blandt andet det vi elsker i efteråret, når skoven står i brand. Og tænk på en grøftekant med rejnfan og cikorie f.eks. Faktisk er gult og violet fantastisk flot sammen (komplementærfarver såmænd).
    Sammensætningen er nok det vigtigste, og løvefod har en fin effekt stort set overalt. Havde engang et bed med staudesalvie og løvefod, og det var helt fantastisk i juni måned.

    Dejlige bambus! Kan godt forstå I planter læ hos jer. Her var vinden også enerverende, men nok ikke så kraftig som hos dig - trods alt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for en inspirerende kommentar! Jeg er ikke helt overbevist endnu, men det tror jeg, jeg bliver.
      Bambusser er gode som lægivere, og så synes jeg, de er dekorative.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna.
    Det ser riktig frodig ut i hagen deres nå, og fint å se strukturen i hagen, og at bambusen fungerer som romdeler:-) Falt også for det frodige gresset, vakkert!
    Vi har alltid hatt noe gult i hagen. Kransvakkerøye blomstrer hele sommeren , og er plassert enten mellom grønne planter, eller sammen med rødbrune liljer.
    Sliter litt med å få lagt oss til som følger av bloggen din etter at G+ ble borte..
    Nyt høstdagene/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg kan godt forestille mig, at gule blomster vil passe fint ind mellem grønne planter. Ulla foreslår i sin kommentar, at man kan blande gul og violet. Det kan jo komme an på en prøve...
      Jeg håber, det lykkes at få Havesysler på bloglisten🙂.
      I må også nyde efterårsdagene. Vi har det skønneste vejr, og det passer så fint, for jeg er ved at male havemøblerne.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna!
    Det blir så fint når linjer og kuler blir strammet opp. Man blir så fornøyd når det er gjort.
    Bambus er fint. De er fine romdelere også om vinteren.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder meget af vores bambus, og en af grundene er netop, at de er fine om vinteren. Her hvor jeg bor, blæser det meget, og bambus er også fine til at give læ.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet