fredag den 1. november 2019

Besøg af havearkitekten

Oktober gik, og november kom. Oktober har været en våd fornøjelse, hele 170 mm nedbør blev det til, og så kan selv sandjord godt blive tung og våd. Landmændene kører rundt på larvefødder og tager kartofler op. Temperaturen har været under nul et par morgener, så georginerne ser bedrøvede ud, og knoldene skal tages op.

Den store rødeg, der står midt på græsplænen, er så småt begyndt at smide bladene. Inden længe er græsplænen dækket af de store blade, og vi må i gang med løvriven.


Troldnøddens blade lyser i både gule, orange og grønne farver.


Nogle af hostaerne er for længst gået under jorden, mens andre står skinnende gule,


og andre igen ser ud, som om de helt vil fornægte efteråret. Her er det 'June', som ikke vil overgive sig.


Blomster er det ved at være småt med, men den lyslilla høstasters, Aster novae-angliae 'Kylie' er meget holdbar.


Og så til havearkitektens besøg. I den vestlige del af haven, er der forskellige beplantninger, der trænger til fornyelse. Vi ville gerne have professionel hjælp til at trække de rigtige streger og til at finde nogle hårdføre planter, så vi sendte bud efter havearkitekt Laila Sølager. Hun har besøgt os før, og vi har altid været glade for hendes ideer og planteforslag, og så er hun god til at give praktiske råd.


Vi havde en spændende formiddag sammen med Laila. Vi fik tingene snakket godt igennem, og der kom både tegning og planteliste ud af det. Jeg tror det bliver virkelig godt.


Vi gik straks i gang med at realisere planen. Det kommer vist til at tage et stykke tid, inden vi når i mål, men det gør jo ikke noget, det er godt også i vinterhalvåret at have noget at komme i haven efter.


Vi havde tidligere på året ryddet et stykke jord på 4 x 5 m. Det er jo skønt med bar jord i haven, det giver nye muligheder, men vi kunne bare ikke rigtig finde ud af komme i gang med at plante det til. Laila foreslog en lille flisesti, og som det ses, er den allerede lavet. I bedet er plantet et par clematis, en hvid spirea og en smalbladet søjletørst, Rhamnus frangula Fine Line. Den ses på billedet herunder, men da den har tabt de fleste blade, ser den ikke ud af så meget.


Hvad der mere skal plantes i bedet vender jeg tilbage til. Laila havde desuden mange andre gode ideer til den vestlige del af haven, dem vender jeg også tilbage til i et senere indlæg.

På sofabordet ligger lige nu en gammel havebog. Der udkommer mange nye og meget flotte havebøger, men mange af de gamle fortjener nu også at blive taget frem og læst igen. Anne Justs bog "Et år i min have" har jeg læst mange gange, og hver gang med lige stor glæde.


Anne skrev godt, og hendes begejstring for haven er så smittende. Hun forstod at glædes over alt det, der gror derude.


24 kommentarer:

  1. Det er nemlig rart at have gøremål i haven i løbet af vinteren. Det kan jeg også godt lide :-) Jeres nye område skal nok blive flot! Fortsat god arbejdslyst med det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid spændende, når der skal anlægges nyt. Hvis vi får en vinter som sidste år, kan man jo arbejde i haven de fleste dage, og jeg kan godt lide at komme ud og få mig rørt. Tak!
      Jeg læser med hos dig, men jeg har opgivet at kommentere, for det vil ikke rigtig lykkes for mig, at få min kommentar udgivet.
      Hav en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Så spennende da! Jeg har aldri brukt hagearkitekt før, men jeg ser helt klart fordelen av å ha en plan.
    Nå synes forskjellen på klima her og hos deg veldig tydelig. Her er alle hosta visnet ned, men så fikk vi også frost og snø 6.oktober. Din asters var helt nydelig. Vi så nettopp et helt nytt tv program med Ghita Nørby som reiser rundt, og da besøkte hun Haven i Hune. Den boken skulle jeg nok hatt :)
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er sjovt selv at finde på og at plante nyt, men nogle gange kan jeg godt køre lidt fast, og så er det godt at få hjælp af en dygtig fagperson. Jeg synes hostaen ‘June’ udmærker sig ved at være meget holdbar. Skal man have hostaer i krukker, må den være god. Jeg så også udsendelsen, hvor Ghita Nørby var i Hune. Jeg ville gerne have set lidt mere af haven.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Spændende med besøg af havearkitekten og mulighed for nyplantninger, det kan vi lide. Min tørst har bladene endnu, den er ikke søjleformet, men smalbladet det er en busk vi er glade for. Også her holder June længe på farverne, sjovt der er sådan en forskel på de forskellige hostaer. Til gengæld har min troldnød næsten smidt alle blade.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er altid spændende med nyplantninger. Vi havde engang et meget smukt lille træ med smalle blade. Vi kaldte det korsved. Jeg tror, det var det samme træ som en tørst, men jeg er ikke sikker. Sidste år købte vi 5 hostaer af sorten ‘June’. De har gjort det godt, og de er overhovedet ikke mærket af efteråret.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Sjovt nok kan havearkitekterne komme op med fine ideer, som vi aldrig selv var kommet på:-) Hvad blade angår, så nyder jeg i grunden synet af dem på græsset og i bedene; men det skyldes uden tvivl, at vi kun er halvvejs i løvfaldet. Når man skal til at fjerne dem, er det en helt anden sag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Laila Sølager har tidligere hjulpet os, og jeg må sige, at vi er blevet utrolig glade for hendes ideer og plantevalg.
      Jeg synes også, efterårsløvet er smukt, når det har lagt sig på jorden, og jeg har heller ikke så meget imod at skulle ud med løvriven. I bedene lader jeg de fleste af bladene ligge, men nogle steder lægger der sig et meget tykt lag på bunddækkeplanterne, og så fjerner jeg nogle af dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jeg glæder mig til at se alle planerne ført ud i livet. Hvor er det spændende.
    Rhamnus frangula Fine Line vil jeg se nærmere på :-)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, det er spændende.
      Anne Marie fra Lønbæk Planteskole holdt et foredrag i vores havekreds i sidste uge, og hun havde taget nogle forskellige planter med til salg. Jeg faldt for søjletørsten (Rhamnus). Anne Marie talte varmt for den - smuk og hårdfør - det var lige sagen.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Sød høst asters, de lyser godt i øjeblikket, astersne.
    Spændende med et helt nyt bed. Så kan fantasien og drømmene rigtig få fart på.
    den hosta June kendte jeg ikke, flot den stadig er standhaftig. Det er kun de storbladet gammeldaws der holder stand hos mig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Den omtalte høstasters er nemlig rigtig sød. Den bliver meget høj, så den skal bindes op.
      Nye bede er altid spændende😀.
      ‘June’ var også ukendt for mig, indtil jeg sidste år fik den anbefalet i hostahaven. Jeg købte nogle stykker, og de har bestemt ikke skuffet.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna

    Superspændende med nye planer - og godt med lidt inspiration og planer.
    Selv har jeg måske lidt svært med at holde mig til en plan - en det imponerer mig når det lykkes for andre!
    Flere ældre havebøger har vel egentlig karakter af klassikere?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvom man har en plan, er det vel tilladt at lave lidt om. Det kommer jeg også altid til.
      Mange af de gamle havebøger er rigtig gode. Jeg synes, der er en tendens i nogle af de nye havebøger til, at der er lidt for mange store billeder, på bekostning af teksten.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Ibland är det verkligen skönt med ett utomstående öga och nya idéer. Skissen ser trevlig ut.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nogle gange kan man godt køre lidt fast... Havearkitekten fik ideer, som vi aldrig selv kunne have fået. Hun kunne også give gode råd til, hvilke ældre planter, vi kan beskære, og hvilke det bliver bedst at grave op og erstatte med nye.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Barkstigar eller stigar med liknande material är sköna - de är tysta och mjuka. Det känns snabbt som man kommit i skogen istället. Det är nog bra att få in nya ögon som ser saker på ett annat sätt. Och ännu bättre att göra det innan man sätter igång. Jag beundrar alla er som har platta trädgårdar och hur ni får planerat dem så vackra. Jag kan inte tänka då...

    Det här blir spännande att följa! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt med professionel hjælp, når der skal slås nye streger, men også når man har brug for faglig viden. Og ja - man gør det lettest for sig selv og sparer mange ærgrelser, hvis man starter med den faglige bistand.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hej Elna!

    Ja så är det, man ser att någonting behöver förnyas men inte alltid att idéerna infinner sig. Intressant tycker jag att få en utomståendes synpunkter för det är alltid lätt att själv fastna i samma gamla mönster.

    Rhamnus frangula `Fine Line´ har jag haft i många år och den tillhör mina absoluta favoriter i trädgården, har planterat tre stycken av den vackra växten.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt, at du har gode erfaringer med ‘Fine Line’. Nu har vores tabt bladene, så der er ikke så meget pynt ved den, men jeg glæder mig til den springer ud til foråret.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Så spændende med arkitektbesøg og nye haveplaner! Glæder mig til at følge med i de nye plantninger de kommende år. Det er sejt af jer at tage fat på en større renovering af jeres dejlige have, men det skal nok blive rigtig godt.
    Dejlige billeder fra haven!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, det er spændende, og vi gik straks i gang med at realisere planen. Vi har lige bestilt et hjemmeservicefirma, som har en minigraver. De skal komme og grave nogle gamle buske og træer op. Når det er sket, skal vi i gang med at plante...

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Det er dejligt med inspiration udefra og det lyder som om I fik et rigtig godt udbytte af Lailas besøg og det ses også, for I er godt nok hurtigt igang. Jeg har købt samme tørstetræ i år og sjovt nok står det med alle blade grønne endnu... eller lad mig sige så vidt jeg husker;-)
    Der er mange af de gamle havebøger som er rigtig gode - i sin tid var der mere tekst og færre billeder og teksten kan man blive rigtig klog af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har købt vores tørst i Lønbæk Planteskole, som ligger på et af de kolde steder i Danmark. I planteskolen havde de allerede haft 6 graders frost, da vi købte træet, så måske er det derfor, det allerede har tabt bladene.
      Ja netop, man kan blive klog af at læse havebøger. Flotte billeder kan inspirere, men jeg synes, at billederne fylder lidt for meget i mange af de nye havebøger.

      Hilsen Elna

      Slet