fredag den 14. august 2020

Medicinhaverne i Tranekær

På vores sommerferie, som i år gik til Svendborg og omegn, besøgte vi Medicinhaverne i Tranekær. Nu er der måske allerede nogle, der står af, fordi de ikke gider se billeder af endeløse rækker med forskellige planter forsynet med grimme navneskilte. Men hold endelig ved, for godt nok er her navneskilte, men planterne står ikke på rækker som i mange botaniske haver, her er virkelig gjort noget ud af grundplanen.
 
 
Først lige et par faktaoplysninger: Medicinhaverne i Tranekær er en botanisk have for medicinske planter. Medicinhaverne består af 5 temahaver, en 6. temahave er tegnet, men endnu ikke anlagt. Temahaverne er alle runde, og hver have er på 800 m2. Imellem temahaverne er anlagt et arboret med 100 træarter med medicinsk betydning. Ca. 50 frivillige arbejder i haverne.
 
 
Tidligere havekonsulent Jann Poulsen er manden bag tegningerne til medicinhaverne. Han har lavet et fremragende stykke arbejde. Haverne er anlagt på en stor mark med klippet græs. Hver have, der er på størrelse med en pæn stor parcelhushave, er anlagt som en selvstændig have med hække, stier, terrasser, pergolaer, vandpartier og mange andre fine detaljer. Haverne er forbundet med stier.
 
 
Planterne er forsynet med et skilt med navn samt en beskrivelse af plantens medicinske betydning. Blandt de mange, mange planter har jeg udvalgt nogle få. De er ikke valgt ud fra deres medicinske betydning, men udelukkende fordi jeg fandt dem smukke og spændende.
 
Polejmynte, Mentha pulegium.
 
 
Isop, Hyssopus officinale.
 
 
Glat lakrids, Glycyrrhiza glabra. 
 
 
Apotekerrose, Rosa officinalis.
 
 
Cypresurt, Santolina chamaecyparisssus.
 
 
Blandt arboretets træer har jeg valgt
 
Virginsk ambratræ, Liquidambar styraciflua.
 
 
Balsamædelgran, Abies balsamea
 
 
Jeg håber, at ovenstående lille smagsprøve kan inspirere til at lægge vejen forbi Medicinhaverne i Tranekær på Langeland. Der venter en stor oplevelse, og alle de frivillige fortjener, at rigtig mange får kendskab til de fine og velholdte haver. Haverne har en god og informativ hjemmeside.
 
 
 

18 kommentarer:

  1. Det lyder som en spændende have, jeg kommer desværre ikke på de kanter, men jeg er rigtig glad for, at du har været der og taget billeder, så vi også kunne se haven.
    Tak for turen og god weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt se, der er lidt langt fra Samsø til Langeland. Men der var så mange turister i området, så man skulle næsten tro, det meste af Danmark holdt sommerferie på Sydfyn og omliggende øer. Jeg er glad for, du kunne lide mine billeder.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Så flotte bilder derfra! Det høres ut som et fint sted å besøke. Det må være deilig å se nå med masse insekter som besøker blomstene. Ha det godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et spændende sted at besøge. Jeg var imponeret over, at 50 frivillige gør så stort et stykke arbejde. Det hele var så velholdt og pænt.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Det er en interessant have, som jeg dog kun har besøgt en gang, selvom vi bor forholdsvis tæt på. Tak for rundturen:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så kan det være, du snart skal se haverne igen. De udvikler sig jo hele tiden, og den 6. have er tegnet, så mon ikke den bliver påbegyndt til næste år.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Ja, godt du gør opmærksom på denne perle. Jeg har været der for en del år siden, og husker det stadig som en god oplevelse!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige netop en perle. I år har haverne haft et stort besøgstal takket være de mange danskere, der har holdt ferie i Danmark. De frivillige fortjener stor ros, fordi de holder hele området så pænt.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det er et flot anlæg, du viser billeder fra. Jeg kan forestille mig, at der er en liflig duft på en varm sommerdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt lide, at man har gjort sig umage med anlæggelsen. Det er blevet 5 spændende - og forskellige haver. Du har ret i din forestilling. Duften var skøn. Jeg gik hele tiden og nulrede blade mellem fingrene.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna! For en flott urtehage!Takk for at jeg fikk være med en tur :-)) Ønske deg en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en flot have, og de frivillige, der passer den, holder den så fint.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Vi var der for et par år siden, og fik en god oplevelse. Det er dejlige haverum og de bliver sikkert bare bedre med tiden. Glat lakrids var også én af mine yndlinge, og det er meget godt at blive mindet om den. De mange små historier på planteskiltene er også god underholdning, og jeg tænker mange vil nyde at trave rundt her eller sidde på en bænk og nyde synet.

    Tak for fine billeder!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved jo godt, at der er noget, der hedder lakridsrod. Men jeg har aldrig vidst, hvordan planten ser ud og heller ikke været klar over, at den kan gro i Danmark. Jeg synes planten er spændende, men det anbefales at plante den i en spand, så den breder sig nok lidt voldsomt.
      Man kan sagtens få lang tid til at gå i haverne, og hvis man bliver sulten undervejs, ligger der en fin cafe lige ved siden af.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna! Slike hager er spennende. Det er morsomt å lære om hvilke planter som brukes til medisin. Annemarta Borgen var en norsk forfatter om urter. Hun skrev en bok som het "Urtehagen på Knatten". Innmari spennende å lese om de ulike urtene og hva de kan brukes til. Husker spesielt salvie. Jeg tror navnet har sammenheng med salvation.
    Når jeg ser pergolaen på første bilde, klør jeg i fingrene til å prøve å lage noe lignende.
    Ha det godt Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har hørt om Annemarta Borgen, men aldrig læst bogen. Har hun ikke også skrevet en bog om rosenhaven på Knatten?
      Jeg synes også, det er fint, at pergolaen er lavet af rafter. Det får den til at falde ind i haven på en naturlig måde.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Det er god 'reklame' du gør. Jeg kunne ikke drømme om at køre efter nogle medicinhaver, men du viser dem så flot, at jeg har skiftet mening. Så må vi se, om folkevognen en dag kommer ti Langeland. Du har i hvert fald gjort dit.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er da glad for, at du har skiftet mening. Når folkevognen først har været en tur på Langeland, er jeg sikker på, at du også er fuld af begejstring. Haverne er så spændende anlagt, og det er især derfor jeg begejstres.

      Hilsen Elna.

      Slet