fredag den 21. august 2020

Augusthaven

Det er næsten en skam, der ikke er lyd på billedet. For når man nærmer sig bjergmynterne, Calamintha nepeta, er der en konstant summen af bier og svirrefluer. Det er den plante i haven, der tiltrækker flest insekter.


Augusts meget varme dage har rigtig sat gang i sommerblomsterne. Frøkenhatten med det lange navn Zinnia marylandica 'Zahara Raspberry Ripple'  har meget holdbare blomster, og den kan levere blomster til mange buketter.


Solsikkerne, Helianthus debilis 'Italian Green Heart' er for længst blevet over 2 meter høje. På frøposen bliver de ellers kaldt minisolsikker, og de skulle kun blive omkring 1 meter høje. De har åbenbart glemt at høre efter.


En tredje sommerblomst, jeg vil vise, er tvillingblomst, Diascia. Jeg køber hvert år et par planter, og det er helt utroligt så stor glæde, man kan have af dem. Man skal huske at vande dem, derudover kræver de ingen pasning, og de kan blomstre til langt ud på efteråret.


I gårdhaven er der knald på de røde farver. Pelargonien og vingetobakken kæmper om førstepladsen. Det er ellers ikke så mange røde blomster, vi har i haven, men lige netop gårdhaven må gerne skille sig lidt ud, fordi den er så isoleret fra resten af haven, og fordi vi har en rød dør.


Blandt augusthavens blomster er det svært at komme uden om georginerne. Her er det 'Noordwijk's Glorie'. Planterne er kraftige og blomsterrige.


Solbrud, Helenium 'Potter's wheel', er en god og stabil plante, og den har en lang blomstringsperiode.


Vi er så langt henne på sommeren, at en del planter står med frøstande. Montbretia, Crocosmia 'Lucifer', har nogle meget dekorative frøstande.


Sankthansurt har jeg vist mange gange, for det er en af de absolutte favoritter, her er den i godt selskab med prydoregano, Origanum laevigatum 'Herrenhausen' og en selvsået matrem.


Vi har mange plettede gråsnegle i haven. Jeg har lige læst, at de æder dræbersnegle, så måske skal jeg være glad for dem. Men de æder vel også planter? Jeg har nu mest ørentvisterne mistænkt for at spise af bispehuens blade.


I går kom der regn - en skøn stille regn. Og efter mange hede dage med over 30 grader blev luften dejlig frisk. Nogle planter begyndte straks at ranke ryggen, men bambusserne bøjede sig i taknemmelighed mod jorden.


Benveddens frugter var så fine med små bitte regndråber.


23 kommentarer:

  1. Sikken en masse fine billeder af stauder, du har mange skønne ting i din have. Du skrev ikke, hvor meget regn du fik, men nok mere end mine 5 mm og 1.8 i dag. Det er en velsignelse at slippe for hård sol og lummerhede.
    Flotte zinnia og tvillingeblomst. Jeg har ikke tænkt på, at ørentvistene også kan ødelægge noget, men det kan de sikkert, der er meget, der spiser af vores blade og blomster.
    God weekend
    hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik 14 mm dejlig stille regn, så vi er godt tilfredse, og vandslangen er rullet sammen og hængt på plads. Vi kunne godt have brugt mere regn, men det ser ud til, at mere er på vej i næste uge. Jeg er heller ikke meget til de varme dage, hvor termometret når over 30 grader. Med hensyn til bladene på bispehue, tror Karsten, det kan være en snudebille, der har været på spil.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Eln

    Alletiders i fik den fine stille regn. Det ser dejlig frodigt ud i din have!
    Jeg har ikke set ørentviste æde på løv på den måde, de er vist mere til at grovæde pollen og den slags. KUnne det ikke være en snudebille? Otiorhynchus sulcatus er kendt for at kunne æde på Epimedium...

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne sagtens være en snudebille. Jeg har ikke set synderen.
      Jeg er glad for regnen, vi fik 14 mm, og der meldes om mere i næste uge.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg holder også meget af tvillingeblomst, men jeg har nok ikke vandet dem nok, for de holder ikke så længe.
    Tillykke med regnen. Vi fik 3+1 mm, der bare fordampede på bladene.
    Mange hilsener Lisbeth
    Jeg tror, det er bladskærebier, der spiser bladene. De ruller de små runde cirkler og stopper dem i huller for at lægge æg. Andre bruger lappen til at lukke hullet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig før hørt om bladskærebier. Det er specielt, at de bruger de runde bladcirkler. Jeg har ikke set synderen, så det kan godt være sådan en bi. Karsten skriver, at det muligvis er en snudebille. Jeg må prøve at lægge mig på lur og se, om jeg kan opklare mysteriet.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Jeg har indtryk af at snudebillerne laver meget mindre huller og et mere uensartet gnav i bladkanten. Vi burde prøve med et vildtkamera.

      Slet
    3. Vildtkamera! Det har jeg slet ikke tænkt på. Så kan jeg måske også finde ud af, hvem der lægger de store lorte på jorden.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ja, blogger skulle inneholde både lyd og duft! Dine dahlia er så kraftige og fine. Planter du de ned i bakken, eller bare i potter?
    Jeg har mine i for små potter, og da blir plantene også så små.
    De du kaller for plettede gråsnegler spiser drepersnegler, men de formerer seg like mye som de andre, så jeg vil ikke ha noen av de i hagen. Her har vi fått 32 mm med kraftig regn i dag, og regnet er jeg så glad for. Nå må jeg ut og jakte snegler etter regnet.
    Ha det godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lagde dahliaknoldene til forspiring indendørs i potter. Da der ikke længere var fare for nattefrost, plantede jeg dem ud i haven.
      Jeg hader snegle, uanset hvilken slags det er. Vi har mange små snegle med hus (jeg ved ikke, om det er lundsnegle eller havesnegle), dem kan jeg heller ikke lide, for de spiser også mine planter☹️.
      Dejligt med regnen!
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jeg tør ikke vise billedet af bjergmynterne til Søren. Han elsker den plante og synes, den får alt for lidt plads at boltre sig på her hos os, og når jeg ser din, må jeg da også give ham ret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Som det vist fremgår af billedet, bruger vi nærmest bjergmynten som en lille hæk. Jeg er glad for planten. Den blomstrer over lang tid, blomsterne dufter dejligt, og de er insektmagneter. Om vinteren står de med visne frøstande og ser ganske pæne ud, navnlig hvis de er heldige at få et drys sne. De starter sent om foråret, men da er der jo så meget andet i haven. Og frem for alt er de ekstremt tørketålende. Nå, men mit lille reklamefremstød skal du vist heller ikke vise til Søren.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna!
    Innmari fint. Skal forsøke å få tak i frø av 'Italian Green Heart'. Jeg har forsøkt flere nye solsikker i år. Noen har slått til, andre har ikke det, men det er vel slik det ofte er.
    Nydelig Zinnia. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg såede ‘Italian Green Heart’, fordi jeg gerne ville have en lav solsikke. Men den blev dobbelt så høj som forventet. Bortset fra det er det en fin og god solsikke.
      Jeg kan også godt lide Zinniaen. Zinnia fås i mange fine farver, så jeg har altid svært ved at vælge frø.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna!
    Så mycket fint, hos dig. Blev förtjust i din vackra Zinnia, skall lägga namnet på minnet. Dahliorna har en vacker färg, i år har jag färgsprakande rött. Vi har fått lite regn men det blev inte tillräckligt. Men det blir friskt och härligt efter regnet.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Zinnia og Dahlia hører til mine bedste sensommerblomster. Normalt kan jeg bedst lide pastelfarver, men i sensommeren lukker jeg de varme farver ind i haven.
      Vi kan også godt bruge mere regn, men lidt er bedre end ingenting, og som du skriver, bliver det så frisk efter regnen.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Fine ting du viser her i august!
    Bjergmynte er en dejlig plante som kan puttes ind alle vegne og oven i købet tolererer det tørre varme vejr. Flot med en hel kantplantning af lutter bjergmynte!
    Solbrud, solsikke og Georginer er rigtig augustagtige, med de gyldne farver, og de står vel nok flot, men også frøstande af forskellige arter er nu på programmet. Det lakker mod efteråret, og på sin vis er det meget rart med forandring i det lumre vejr.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Bjergmynte er ekstrem tørketålende, og det giver den nogle ekstra stjerner. De “augustagtige” stauder er forholdsvis nye i vores have. Engang havde vi næsten udelukkende hvide og pastelfarvede blomster i haven, men jeg kom til at savne de varme farver i eftersommeren. Det gør ikke mig noget, at vejret er blevet køligere, når temperaturen kommer over 30 grader, har jeg det bedst i skyggen, men de lune aftner er skønne..

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna.
    Takk for en fin rundtur i hagen. Du har virkelig mye som blomstrer nå:-)
    Fint å se hagen på forskjellige tider på sommeren. Her er den kanskje på det frodigste nå, og pelargoniaene har endelig fått varmen de trengte.
    Nyt sensommeren/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt at have dig med på rundtur! Jeg har en del, der blomstrer nu. Men desværre har jeg ikke været så heldig med mine Dahlia i år. De knolde, jeg havde forspiret inde, kom godt. Mens knoldene, som jeg havde lagt direkte i jorden ikke kom. Jeg tror, sneglene har spist de små spirer. Vores have er frodigst og mest blomsterrig omkring sankthans.
      Tak i lige måde!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Dejlig tur rundt i din have.
    Hvor ser det godt ud med de mange Bjergmynter.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du tog turen rundt! Bjergmynter gør sig godt, når der er mange af dem.

      Hilsen Elna

      Slet