fredag den 30. juni 2023

Haven i slutningen af juni

Jeg kan lige nå et enkelt indlæg mere fra juni, inden vi går ind i juli. Nu begynder forsommerens planter at visne, og haven har ikke længere den friskhed over sig, som forsommerhaven har. Det varme vejr og tørken har gjort sit til, at mange blomster tidligt er afblomstrede i år. Men nu kommer der et nyt hold af blomstrende planter.

Blandt højsommerens planter hører hortensiaerne til de mest markante. De blomstrer i krukker på terrasser og i bede sammen med andre buske, og sydpå blomstrer de i vejsiderne.

Her er det 'The Bride', som lige er sprunget ud.

Af andre buske er også den lyserøde spiræa 'Little Princess' sprunget ud. Jeg anvender den bl.a. som bunddække under store buske.


Juli er også rosernes tid. Vi har ikke mange roser i haven, for de trives ikke så godt i vores jord, men op ad læmuren vokser 'Salita'. Det er en af de meget robuste roser. Den er kravlet godt til vejrs, og bliver hvert år for høj til muren.


Til gengæld trives poppelrosen godt i tør sandjord, og planten er blevet stor og tæt i år.


Blomstringen er lige begyndt.


Sidste efterår lavede vi et lille bed med lysegule blomster i et hjørne af haven. Gåseurten, Anthemis tinctoria 'Wargrave' er allerede blevet stor og kraftig. Gad vide om det er en staude, der breder sig meget?


Som nabo til det lille lysegule bed har vi det lange bed med syrenen og bundbeplantningen af løvefod. Man bliver helt glad, når man kommer i den del af haven og ser alle de gule blomster.


Den lille hvide matrem dukker op alle steder. Jeg lader dem som regel stå og blomstre, for derefter at rykke de fleste af dem op.


Her blander de sig helt tilfældigt med en hvid salvie, 'Schneehügel'. Det er et godt makkerpar, for salvien har en lidt vild vækstform og væver sig ind imellem matrems stive, oprette stængler.


Den lyserøde havebetonie, Stachys monieri, er ny i haven. Den har både fine blomster og blade, og så tiltrækker den insekter.


Det er altid hyggeligt at være sammen med haveblogvenner. Eirin og Lars, der har bloggen Hageidyll i Sponvika, kom på besøg en dag. Der blev snakket om blomster - og meget andet, og vi var selvfølgelig på havevandring.


Eirin og Lars har solgt deres hus og have i Sponvika. Nu bor de i Lillestrøm tæt på Oslo. Her har de en lejlighed med en dejlig terrasse samt adgang til fællesarealer.


18 kommentarer:

  1. Du har så mange tørketålende planter som ser helt friske og fine ut hos deg. Den hvite salvie har jeg også, og den tiltrekker seg så mange bier. Jeg plantet min i fjor sommer, og den har allerede doblet sin størrelse. Takk for advarselen om den. Den passer godtsammen med det bedet du har laget sammen med matrem. Hvite blomster passet godt sammen med andre hvite blomster. Så hyggelig å få besøk av Eirin og Lars da!

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for mine tørketålende planter, og der er temmelig mange tørketålende planter at vælge imellem. Men der er selvfølgelig også mange skønne planter, som kræver en fugtig jordbund, som jeg vælger fra. Salvien er en rigtig insektmagnet, og det summer altid, når man går forbi den.
      Det var rigtig hyggeligt at få besøg af Eirin og Lars. De er hvert år til jazzfestival i Silkeborg, og så besøger de os ved samme lejlighed.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det var da hyggeligt med besøg af Eirin og Lars, godt du tog et billede af dem. Det er fine planter, du viser. Gåseurten har jeg haft, men den forsvandt, så jeg tror ikke, den blander sig meget. Jeg skal på planteskole i dag, bl.a for at se må hortensia og solhatte.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. De havde heldigvis ikke noget imod at blive fotograferet til havesysler :-)
      Så behøver jeg vist ikke at være bange for, at gåseurten bliver "ustyrlig", men jeg håber ikke, den forsvinder, for jeg er allerede blevet glad for den.
      Det lyder spændende med planteskolebesøg, og hortensia og solhat tilfører jo altid noget godt til haven.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Det blommar fint i din trädgård, fin Hortensia. Mina blommar mycket senare. Så trevligt med besök av Lars och Eirin.
    Trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også godt lide hortensiaen, og jeg synes, den er smukkest i udspring. Senere får den et blåligt skær, men det har sikkert noget med jordbunden at gøre. Til slut får den en rødlig farve.
      Det var rigtig hyggeligt at have besøg af Eirin og Lars. De har det godt og er glade for at bo i Lillestrøm, men savner selvfølgelig deres store have i Sponvika.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det er sjovt at læse om, hvad der trives i din have, for det er næsten det modsatte af, hvordan det forholder sig hos os. Dine billeder viser en frisk have, synes jeg, men man fokuserer selvfølgelig heller ikke på de planter, der er ved at visne ned, når man laver et indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jordbunden har stor betydning ligesom klimaet også har, og jeg tror, det er bedre - og nemmere - at indrette haven efter de givne forhold, end at prøve at ændre dem.
      Jeg vil give dig ret i, at man fokuserer mest på de planter, der trives. Hvis du synes, haven ser frisk ud, kan jeg godt røbe, at selv tørketålende planter kan få brug for vandværksvand.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hortensia er dejlige planter. Bare en skam de allerede bliver sat til salg allerede i foråret i forretningerne, årstidforurening.. ligesom jeg i den foregående uge har set asters!! i blomst- potter til salg. undskyld, det er min kæphest, blomster til den rigtige årstid..
    Gåsefod er dejlig, desværre når jeg planter den er den fin det første år og forsvinder så langsomt de næste år. Jorden er nok ikke den rigtige til den. Desværre. Matrem er osse en super plante. De forskellige små søde blomster lyser sådan op de sjoveste steder. De skal bare holdes lidt i ørene, klippes ned.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Går man ind til en blomsterhandler, er det efterhånden svært at se, hvilken årstid vi har. Der er blomster fra alle 4 årstider på en gang.
      Så er det jo spændende, om min gåseurt vil få en kort eller en lang levetid i haven.
      Du har ret i, at matrem skal holdes i ørerne, men jeg elsker den alligevel.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna! Jeg blir så inspirert av dine samplantinger. Noe jeg skal ha mye mer av er salvier. Matrem er nydelig. Det må ha vært hyggelig med besøk av Eirin og Lars. De var her også for noen år siden. Veldig hyggelig. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan kun anbefale dig at plante salvier. Det er dejlige planter, og der er de seneste år kommet en del nye og gode sorter.
      Eirin og Lars er hyggelige at have besøg af.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Såå mycket fint i din trädgård! Trots torkan och värmen!
    Ha en mysig söndag nu...
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det er godt, der findes planter, der tåler både tørke og varme. Men det ville være dejligt, hvis vi kunne få noget regn. I dag har vi fået et par hurtige byger, som næsten ikke har givet noget, til gengæld blæser det voldsomt :-(

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Ja, det er godt at se vores to blogvenner stadig hygger sig på havebesøg, og jeg forstår det kræver en vis tilvænning at gå fra deres store have til en altan. Dejligt I holder kontakten!
    Din gåseurt ser interessant ud, når den kan klare sådan en tørke. Sidste år fandt jeg et par lysegule matrem hos Staudemarken, da jeg var på besøg, og dem er jeg så glad for. Solbedet er stadig et 'eksperimentarium' her, og jeg tror jeg skal afprøve den skønne gule gåseurt også.
    Løvefod er en trøst nu i denne tid - også her, og spirea er en slægt jeg skal til at udforske lidt mere fremover, men er det ikke alt for tidligt med Hortensier og poppelrose?
    Hos dig ser alt stadig så frisk ud, men du vander vel også. I går fik vi over 7 mm regn (ja, jeg var naturligvis til havefest:-) og det er mere end hele juni sammenlagt, så nu er der måske håb forude...
    Tak for dejlige billeder og god inspiration!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er hyggeligt, at Eirin og Lars fortsat kommer og besøger os. Det er også dejligt at se, at de har det godt.
      Jeg var ikke klar over, at der også findes gule matrem. Men når jeg googler, kan jeg se, at der findes mindst 2 sorter, 'Amazone' og 'Sunni Ball'. Det lyder interessant.
      'Little princess' er en god spiræa. Jeg klipper den helt ned med 2-3 års mellemrum, så holder den sig lav og tæt. Jeg har en hvid spirea, som jeg er meget glad for, men jeg har købt den uden navneskilt i en åben have, og jeg har desværre aldrig kunnet finde navnet på den.
      Jeg mener også, det er tidligt at poppelrose og hortensia er i blomst, men efter en langsom start i det kolde forår kom varmen, og så gik det pludselig hurtigt.
      Det var godt, du endelig kunne holde fest, jeg håber festen fortsatte i dag. Vi har desværre haft hård blæst i dag, men der er også kommet et par hurtige byger.
      Selv tak!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Lidt trist når forsommerens planter afblomstrer men samtidig dejligt at se næste hold gå i gang. Er det en bestemt sort Spirea, som er lille? Dem jeg har set er store buske og ikke bunddække. Uha ja hvad skulle vi gøre uden løvefod. Altid frodig. Gåseurten er flot. Den skal vist på listen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gik lidt for hurtigt med forsommerens blomster, og på grund af tørken blev de ikke så store og flotte, som de plejer. Men nu er temperaturen jo faldet en del, så mon ikke der falder lidt ro på.
      Den sort af spiræa, jeg viser på billedet, hedder 'Little princess'. den bliver ikke så høj. Jeg klipper den helt ned om vinteren med 2-3 års mellemrum. Men der er vist mange andre lave sorter.
      Jeg elsker løvefod - både i haven og i buketter.

      Hilsen Elna

      Slet