fredag den 7. juli 2023

Endelig kom regnen

Dette fantastiske syn mødte mig i går morges, da jeg kikkede til regnmåleren. 20 mm stille sommerregn var der kommet det foregående døgn.

Jeg syntes allerede, at haven så meget grønnere ud, men det skyldes vist, at støvet er regnet af planterne.

Har man morgenfruer i haven, behøver man ikke at så nye hvert år, der er altid frø i jorden. Disse er frøplanter af den sort, jeg såede sidste år, Calendula 'Touch of Red Buff'. Den er så smuk med de mørke blomsterknopper og blomsternes mørke midte.

En anden sommerblomst, som sår sig selv fra år til år, er limurten, Silene. Det skal den være velkommen til, for blomstringer varer kort. Ellers ville man vist blive træt af den skrappe pink farve.

Der er flere forskellige hostaer i blomst. Hostablomster deler vandene, jeg hører til dem, der godt kan lide blomsterne.

Stjerneskærm hører til favoritterne blandt stauderne. De begynder desværre at hænge, hvis de mangler vand, så forrige døgns 20 mm var lige noget, der kunne få dem til at ranke ryggen.


Rød stenurt, Sedum spurium, er en insektmagnet, især humlebierne er glade for den. 


Kamferbalsam, Tanacetum balsamita, er lige sprunget ud med hundredvis af små hvide blomster med gul midte. Det er en høj staude, men den kræver ingen støtte. Herunder ses den sammen med en elefantgræs.


Den gule lærkespore er lidt for flink til at så sig selv, men smuk er den, og den har en meget lang blomstringssæson.


Det er ikke altid, man når helt ud i havens hjørner, så de kan godt blive lidt forsømte. I det nordvestlige hjørne gror det temmelig vildt, og en skovranke har helt taget overhånd, den er tilmed klatret over til naboen. Valmuefrøene har jeg selv været så letsindig at drysse ud med rund hånd.


Valmuernes blomstring er hurtigt overstået, men frøstandene kan man have fornøjelse af i lang tid.


Efter den dejlige morgen med vand i regnmåleren fulgte en smuk dag, hvor skyerne efterhånden blæste væk, og himlen blev mere og mere blå.




18 kommentarer:

  1. Tillykke med regnet! Det var da godt at dere i Danmark også fikk regn. Her hvor vi bor får vi ofte regn som kommer rett opp fra Danmark. Så det er jo da merkelig at dere som bor der får så lite. Her har det kommet 61 mm siden 1. juli, så nå har hagen fått nok regn for en stund. Ja, stjerneskjerm viser tydelig når den mangler vann. Flotte sedum som blomstrer hos deg. Valmuefrøstandene er så dekorative, og varer mye lengre enn selve blomstringen ja.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg følte mig helt lykkelig den dag, der var 20 mm i regnmåleren. Med 61 mm behøver du ikke at tænke på havevanding foreløbig. Det er en lettelse, når vandslangen kan rulles sammen.
      Vores jord er for tør til stjerneskærm, men planten har så mange gode egenskaber, så jeg kan ikke få mig selv til at grave dem op.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Haven er skøn efter regnen, det hele retter sig op og både vi og blomsterne nyder det. I fik lidt mere end os, vi håber på lidt mere på mandag.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. ... og duften af en regnvåd have er fantastisk.
      Jeg tror, der er store chancer for mere regn i næste uge. Ifølge vejrmeldingen skulle vejret blive ustabilt igen efter weekenden.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Visst är det en härlig känsla då det regnar, vi har fått regn nu under en veckas tid, och totalt ca 100mm. I helgen skall det bli soligt och varmt, men det är ju bara bra att det växlar lite.
    Du har en hel del vackert som blommar.
    Trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget regn, I har fået. Så du kan rigtig nyde en solrig weekend uden at tænkepå, at planterne tørrer ud.
      Der er en del stauder, der blomstrer nu, og hortensiaerne er så småt begyndt. Dahliaerne venter jeg fortsat på. Desværre er de hårdt angrebne af snegle, lus og myrer i år, men jeg håber da, der kommer nogle blomster.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ja regnen frisker op. Bare det at støvet lægger sig. Og selvom den ikke er trængt ret langt ned, så har mange planter rettet sig.
    Jeg hører osse til dem der kan lide hostablomster. Jeg syntes de ligner liljeblomster lidt.
    Mine stjerneskærm gik bort i tørken -18. Og jeg har ikke plantet nye. Jeg er ved at prøve at kun investere i tørketolerate planter i fremtiden.
    Kamferbalsam ser statelig ud, og faktisk osse let i toppen. Appro hvor tørstig er den??
    Ja gul lærkespore er en vildbasse, men den er så sød, så skidt pydt. Når den er ved at være færdig hiver jeg bare op, hvis den er lidt upraktisk i valget af vokseplads.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. I bund og grund er 20 mm jo ikke ret meget oven på mange ugers tørke, men det er nok til, at vandslangen er hængt på plads weekenden over, og så kan det jo være, der kommer mere regn i næste uge.
      Kamferbalsam er tørketålende. Jeg har den stående i fuld sol, og det klarer den rimelig godt. Den har grågrønne blade, og jeg synes, den er så smuk om foråret. Efter blomstring klipper jeg den ned.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ingen tvivl om at haven ser mere frisk ud efter en god gang regn. Flotte sommerblomster og stauder du viser. Jeg synes stjerneskærm er meget smuk, men jeg har ikke nogen i haven, da de nok ikke vil trives i min tørre jord. Så kan jeg nyde dine!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har flere gange overvejet, om jeg skulle grave mine stjerneskærm op, netop fordi vores jord er for tør. Men planten er så smuk, har lang blomstringstid, er god som bunddække og fin i buketter, så jeg har indtil videre fredet den. Hvad der taler imod planten er, at den er tørstig, og at den er lidt for ivrig til at så sig selv.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Misundelse er en grim ting - men jeg har grimme tendenser i min natur kan jeg mærke - og 20 mm på én gang det ville jeg gerne opleve. Din have ser dejlig frodig ud ovenpå regnen, og som du siger; alene afvaskning giver en opfriskende effekt og luften bliver klarere.
    Stjerneskærm er så køn, men den kan jeg ikke få held med, og selv de gule lærkesporer sygner hen i år. Faktisk er det sommerblomsterne der giver mest valuta for pengene i dette ørken-år. Men nok om mig...:-)
    Også i dag viser du en dejlig staude som jeg ikke kender: kamferbalsam. Meget fin og dekorativ sammen med elefantgræsset. Lugter den af kamfer? Hosta som blomstrer er også smuk synes jeg, og jeg har flere som holder blomsterne længe - både blå og hvide. Nogle ligner liljer, andre klokkeblomster. Der er knald på farverne i nogle af dine bede og blomstringen går hurtigt, så det gælder om at tage billeder i tide. Nyd din sommer!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ret overbevist om, at du ikke lider af tendenser i retning af misundelse, du har bare i ugevis haft en ekstrem tør lerjord, der er hårdere end beton. Det var godt, du fik lavet dit bed med sommerblomster.
      Det er min erfaring, at gule lærkesporer tåler tørken, hvis de vokser et skygget sted, men vokser de i fuld sol, sygner de hen.
      Kamferbalsam har en aromatisk duft, men jeg ved ikke, om det er en kamferduft. Den er tørketålende, men jeg har læst, at den vokser på let jord, så det er vist ikke en plante for dig. Den gule gåseurt, som vi skrev sammen om i sidste uge, bliver bare ved og ved med at blomstre, og jeg er så glad for den, den lyser så dejligt på mørke dage. Men jeg ved ikke, om den trives i lerjord. Tak Ulla, du må også nyde din sommer.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. En pæn sjat regn, må man sige. Planter, som sår sig selv, er efter min mening nogle af de vigtigste beboere i haven. Valmuerne blomstrede hurtigt af i år her i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Regnen gav lige et pusterum, hvor der ikke skal tænkes på vanding, men jeg håber på mere regn i næste uge.
      Enig! Og de har en evne til at placere sig på steder, hvor jeg aldrig ville have fundet på at plante dem, men hvor de tager sig rigtig godt ud.
      Ja det var en kort fornøjelse, men frøstandene er fine.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna! Det er så vanvittig deilig med etterlengta regn. Her har det heldigvis regnet noe, men vi tar gjerne mot mer. Håper hele tiden at værmeldinga varsler "fare for regn"!!!. Hagen løfter seg etter en byge. Både hos deg og meg. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg følte mig helt lykkelig den morgen, regnen var kommet - og jeg ser absolut ingen fare ;-)
      Jeg tager også gerne imod mere.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. vi har fået rigelig med regn i de sidste 14 dage, faktisk har fået lidt vand hver dag dog på nær sidste lørdag og søndag.., men nu på tørvejr og sommer gerne komme igen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må være dejligt at have fået rigeligt med regn. Så kan jeg godt forstå, du ønsker dejligt sommervejr. Jeg er glad for den regn, vi har fået, men vi kan sagtens bruge mere.

      Hilsen Elna

      Slet