fredag den 15. september 2023

Det røde bed

Vores hus har røde døre og andet rødt træværk, og når sandheden skal frem, er jeg ikke så begejstret for røde blomster. Så jeg har mest valgt at være ligeglad med, om hus og blomster passer sammen i farve. De seneste år, har jeg dog ved fordøren haft et bed, som er holdt i røde farver.

Det er helt sikkert en god ide, for mange af vore gæster bemærker, at hus og have farvemæssigt hænger sammen. Jeg er for øvrigt også selv ved at have vænnet mig til det røde bed.

Det første, der blev plantet, var en rød slyngrose, 'Salita'. Efter planteskolens beskrivelse skulle den blive omkring 2 m høj, men den er stukket af og sender sine blomster højt til vejrs.

'Salita' er forædlet af den tyske rosenforædler Kordes. Det er en meget hårdfør rose, der tåler blæsten, som vi har meget af herude vestpå. Blomsterne er holdbare, også i regnvejr. Det nye løv er rødligt og bliver senere mørkegrønt.

Under rosen vokser en gruppe pompondahliaer. Jeg kender ikke navnet på dem, men det kunne være sorten 'Nescio'.

Det er en meget blomsterrig dahlia. Blomsterne sidder på lange stive stilke og de er meget holdbare i buketter.


Som bunddække i bedet vokser en lille dahlia med blomster i en lidt mørkere rød farve.


Jeg kender ikke navnet, men jeg ved, det er en meget gammel sort. De enkeltblomstrende dahliaer er gode insektplanter, og denne er ingen undtagelse, der er altid liv omkring den. Den har så mange blomster, at det kan være svært at følge med til at klippe de visne af, men så tager jeg hæksaksen og klipper planterne lidt ned. Der kommer hurtigt nye blomster.


Den røde farve kan godt virke lidt anmassende, men man bliver altså glad, når man kommer hjem og bliver modtaget af et bed fyldt med røde blomster.



16 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at rødt er en farge jeg aldri har vennet meg til bortsett fra det som kalles vinrødt her. Men jeg synes at ditt røde bed er helt fantastisk. Rød dør og røde blomster passer veldig godt i sammen. Det er en nydelig rose du har der.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er lidt svært at sætte røde blomster sammen med blomster i andre farver, uden det bliver alt for spraglet. Det er nemmere, kun at holde sig til røde blomster.
      Det er en rigtig god og sund rose.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Oh ja røde farve toner der matcher. Jeg er en af dem holder af rødt, og faktisk alle farver. Men dog siger rette farve sammen med rette farve. Du har et skønt bed. Jeg er særlig forlibt i din lille fine enkle dahlia. Det er da et bed der siger velkommen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Endelig er der en, der holder af røde farver :-)
      Jeg er glad for, du kan lide mit bed. Den lille dahlia er også en dejlig bundplante til et solbeskinnet sted.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Det ser riktigt fint ut med den röda dörren och de vackra röda blommorna. Jag har inte många röda växter och blommor men bland dahliorna har jag många mörka röda skönheter.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, der er mange, som holder af de mørkerøde dahliaer. Engang var mørkerøde roser også meget almindelige i haver, men det er de vist ikke mere. Vi lader os nok påvirke mere af moden, end vi selv tror.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Man fristes næsten til at tale om 'det røde felt' Elna, men faktisk er det et meget fint og harmonisk område du har lavet her ved hoveddøren. Sjovt at I vælger rødt træværk på huset, men derefter skal vænne jer til røde blomster... Farver virker så forskelligt alt efter hvor og hvordan man bruger dem, og ofte skal man se resultatet færdigt før man kan vurdere om det er godt.
    Her synes jeg jo nok I har haft en meget heldig hånd, og de røde farver supplerer hinanden så godt. Man er jo ikke i tvivl om hvor man skal hen og bliver tiltrukket af det flotte indgangsparti. Dejlige Georginer - begge to! Den lave er som små stjerner og må selvfølgelig også tiltrække insekter. Det er næsten bare ærgerligt det hele ikke kan stå til jul:-)
    Rødt kan være vanskelligt at indpasse i haven - og tankerne - men bare tænk på de røde valmuemarker, som vi nok elsker allesammen. Jeg har brugt røde sommerblomster i år, og mikset flere nuancer, og det har da haft en vis opkvikkende effekt:-)

    Hilsner og på snarligt gensyn!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, farver virker forskelligt efter hvor man bruger dem. Jeg elsker fx alle de grønne nuancer i haven, men jeg går derimod aldrig i grønt tøj. I 1970'erne, da vi byggede hus, var det meget almindeligt at male noget af træværket i en afvigende farve. Vi valgte komplementærfarverne rødt og grønt, og disse farver har vi holdt ved.
      Ja de røde blomster kunne være fine i december med et drys sne på ;-)
      Nogle farver virker mere opkvikkende end andre, og røde farver har bestemt en gavnlig virkning. Og som Gunvor skriver, er det et bed, der siger velkommen.

      Også hilsen og på gensyn herfra.
      Elna

      Slet
  5. Øj et flot bed. Perfekt foran den gule mursten og med de røde stænk rundt omkring. Jeg er meget glad for enkeltblomstrende Dahlia, men har oplevet, at de har svært ved at komme i gang og har få blomster. Og du beskærer med hæksaks!! Jeg må se at prøve nogle forskellige sorter - jeg vil have din frodighed!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney!
      Jeg købte engang en pose frø af enkeltblomstrende dahliaer. De blomstrede overdådigt i gule, røde og orange farver. Så det kan være, du skal prøve at købe en pose frø og se, om ikke du har heldet med dig.
      Det bedste er nok at klippe de visne blomster af med en saks, men hvis jeg ikke har fået det gjort i et stykke tid, kan det tage meget lang tid, og så vælger jeg den nemme løsning, som er hæksaksen.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det lyder som en god og holdbar rose, du har der. Så må vi se bort fra, at den er rød :)
    Vi ses
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Rosen er både god og holdbar - og meget rød ;-)
      Ja det gør vi!
      Hilsen Elna

      Slet
  7. Imponerende av en som ikke liker rødt å ha et rødt bed! Og det kler huset meget godt. Selv må jeg ha noen røde innslag for å trives. Liker spesielt godt de enkle Dahlia-blomstene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg overskred min egen grænse. Men jeg kan godt se, at de røde blomster passer godt til huset. Dahliaerne skal jo graves op om nogen tid, så må vi se, om de vender tilbage til næste forår.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Jeg syns det ble veldig flott, og den lille bunndekkergeorginen var kjempefin også. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
  9. Tak Ingeborg! Bunddækkegeorginen er utrolig blomsterrig, og insekterne er så glade for den.
    Hav en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet