fredag den 8. september 2023

Hedebølge og løvfald

Der ligger store kontraster gemt i de første to billeder. Begge billeder er taget i går i 28 graders varme. Havens solsikker står i fuldt flor, og man har en forestilling om, at det er sommer.

Mens det næste billede kan få tankerne hen på det sene efterår. Forsommerens tørke og auguststormen Hans har fået bladene til at falde af træerne, og de ligger nu i store dynger langs fortovskanten.


Det er ikke let for de stakkels planter. Men de fleste tager det heldigvis med oprejst pande og blomstrer ufortrødent videre. Det gælder den smukke blå salvie 'Amistad'. 


Dusksalvierne sår sig selv i revner og sprækker. Her er det den lyserøde, men den blå sår sig også.


Den lille blå asters har ikke noget imod den brændende sol. Den er en rigtig lille darling.


Sankthansurten 'Class Act' giver farve til haven. Heldigvis er sankthansurt lette at stiklingeformere, for blomsterne har en varm pink farve, som passer så fint til efterårets farver, så den kan jeg godt bruge nogle flere af.


Her er det en sankthansurt, som jeg ikke kender navnet på. Den har meget lang holdbarhed, og den er så god til at give fylde i buketter.


I et hjørne af haven er et lille bed tilplantet med blomster i cremehvide og gule farver. Lige nu blomstrer enkeblomst 'Moon Dance' og månestråle. Så månen både danser og stråler.



I samme bed blomstrer den gule skønhedsøje. 


Kalenderen siger, at vi lige er gået ind i den første efterårsmåned, så kan det være nok så meget hedebølge og løvfald. De første krukker har fået sommerblomsterne skiftet ud, så krukkerne nu passer til årstiden. 




16 kommentarer:

  1. Til tross for tørke i juni, så må jeg si at hagen din holder seg veldig fin. Jeg har ikke hatt blader som har falt av her i noen særlig grad. Det er virkelig mye hos deg. Dine St. Hans urter er så fine. Nydelig farge på den du ikke kjenner navnet på.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har mange af træerne helt brune blade, og blade ligger i dynger på jorden. Vi har hedebølge, og jorden er desværre ved at blive tør igen.
      Ja lige præcis den sankthansurt, jeg ikke kender navnet på, har en flot farve.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. ja nu er det st. Hans urt, og snart, asters tid. Og de fine sene sommerfugle flakser rundt og kan ikke vælge. Jeg har osse nogle store klumper af en ukendt st. Hansurt , der ligner din. Det er måske simpelthen en gammel solid sort tænker jeg. Flere af de fine nye er lidt pistne i det, syntes jeg. Især de hvide. Men måske har jeg været uheldig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Bortset fra de hvide kålsommerfugle har vi stort set ingen sommerfugle set i sommer, men nu er admiralerne kommet, og vi ser dem i sankthansurterne.
      Jeg tror, du har ret i, at sankthansurten kan være en gammel sort. Jeg har oprindelig fået den i en buket fra en gammel have. Sankthansurt slår jo nemt rod, og jeg tog nogle stiklinger fra buketten. Det er en meget kompakt sankthansurt, som aldrig vælter, hvad de nye sorter ellers godt kan.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja jeg synes også denne tid er "både og". Jeg går og nyder de fine blomster i asters og sedum, men der er flere og flere døde blade på græsplænen. Det er nogle flotte efterårskrukker du har lavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her ligger bladene også på græsplænen, og man skulle næsten tro, vi var sidst i oktober.
      I august synes jeg, det kan være lidt svært med krukkerne, fordi stedmorblomster og nogle af sommerblomsterne begynder at se kedelige ud. Men når først vi når til efteråret, er der flere forskellige planter at vælge imellem.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det var voldsomt med alle de nedfaldne blade. Det har vi ikke oplevet her, men det er jo dejligt at se alt det der stadig blomstrer. - Store kontraster i hvert fald!
    Dine sankthansurter er fine, ligesom månestrålen (og dansen!) enkeblomsten og den lille asters. Og tænk du allerede er parat til efterår i potterne... Du har haft travlt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været et underligt haveår, men jeg synes desværre, det har været lidt for meget op ad bakke. Hvis der ikke snart kommer regn, må vi have haveslangen rullet ud igen, for jeg har flere stauder, jeg gerne vil have flyttet, nogle skal deles, og endelig skal der vist købes et par nye.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja I har ligesom os haft tørken, så taber træerne bladene. Her er de ikke faldet af endnu udover birkebladene. Men alléen af kastanietræer er ikke så flot længere, de er allerede brune. Hos os er det også varmt, men det blæser desværre en del, det må vi så glæde os over, så bliver det ikke så varmt, til gengæld tørrer det jorden ud. Græsset har dog ingen problemer længere.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har haft det ulidelig varmt i nogle dage, men så er det jo godt at have nogle træer, man kan sætte sig i skyggen af.
      Her er det ved at være tørt igen, så jeg skal i gang med vandslangen.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!
    Fantastiskt med alla solrosor, de är riktigt fina. Jag har bara några som har såtts av fågelfrön. Höstens lite dämpade färger är vackra. Fint i krukorna, jag har också köpt lite nytt att ersätta sommarens blommor med. St Hans örterna eller Kärleksörterna som vi kallar dem, är mycket vackra. Det blev en ny med mindre blommor och mörka blad i veckan då jag besökte växtgården.
    Både den röda och lila är väldigt vackra.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. I år har jeg købt frø af en slags solsikker, som får mange blomster på små stilke ud fra en hovedstilk. Det lyder spændende med en sankthansurt, som ikke har så store blomster.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Sankthansurt er en rigtig septemberstaude; men vi har ikke meget fornøjelse af den, fordi den vokser for kraftigt i vores lerjord og vælter, selv når vi deler den flittigt. Den skønhedsøje, du viser, er utrolig stabil. Jeg har prøvet både en højere version med større blomster og en med lysere blomster, men de holder ikke nær så længe som den gode gamle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sankthansurt er vel nærmest umulige at binde op. I vores sandjord vælter de normalt ikke.
      Jeg har fået den gule skønhedsøje foræret, og det var en god gave at få. Sidste år var jeg på jagt efter en lysegul, og jeg købte en på et plantemarked - troede jeg, men den viste sig at være gul, som de andre. Men med din oplysning, dropper jeg den lysegule. Jeg vil helst have stabile stauder.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. For noen flotte solsikker (her har jeg to tynne stilker uten tegn til blomst). Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
  9. Solsikkerne er af en sort der hedder Helianthus Annuus 'Waooh'. Den bliver kun ca. 90 cm høj. Hver plante udvikler mange blomsterhoveder.

    Hilsen Elna

    SvarSlet