fredag den 29. september 2023

Septemberhaven

September har i år været en dejlig lun måned, hvor haven så småt er kommet til at ligne sig selv efter en sommer med tørke og blæst. Det er, som om planterne har taget et ekstra lille nøk som kompensation for, at de ikke levede op til forventningerne i sommer.

Den japanske snebolle, Viburnum plicatum 'Watanabe' har en ganske pæn efterårsblomstring.


De smukke blomster er næsten mere kærkomne nu end om foråret, hvor der er så mange andre buske og træer, der står med hvide blomster.

Hortensiaerne fik mange af blomsterne revet af under auguststormen, og de store blomsterhoveder lå spredt over hele haven. Nu er der kommet en del nye blomster, og buskene ser hæderlige ud. På billedet ses 'The Bride'


Salvie 'Amistad' stod i lang tid og ville ikke rigtig blive til noget. Men nu er den ved at indhente det forsømte. Den vokser flere steder i haven, for stiklinger fra sidste år blev plantet ud i foråret, og så har det også vist sig, at nogle af planterne fra sidste år har overvintret.


Passionsblomsten var også en langsom starter, men nu springer der dagligt nye blomster ud. Når man betragter de hvide blomster, er de som små kunstværker.


"Kunstværkerne" pynter ved de kedelige sorte plastikskraldespande. 


Det er utroligt, hvad en lille margerit købt i maj for nogle få kroner kan blive til. Jeg planter altid mine sommerblomster i Claus Dalby krukkemuld, og resultatet bliver næsten altid store og frodige krukkeplanter. Men krukkemulden indeholder spagnum, og jeg har besluttet, at det fra næste sæson af miljøhensyn skal være slut med at anvende krukkemuld med spagnum, så jeg må kikke mig om efter et andet produkt.


For snart mange år siden plantede vi 3 roser af sorten 'Stanwell perpetual' under nogle mindre træer. Det er en meget smuk rose med en fantastisk duft. Det gik godt i en del år, for roserne er temmelig skyggetålende. Men i takt med at træerne vokser sig større og større, bliver roserne mere og mere ranglede og kedelige, så jeg havde planlagt, at roserne skulle graves op og erstattes af noget andet. Men lige nu har de en del blomster og mange knopper, og så kan man jo næsten ikke få sig selv til at grave dem op, så de får vist en sæson til.


Uden for køkkenvinduet er der knald på farverne, og det kan man jo kun nyde, når man arbejder ved køkkenbordet. De lave høstasters har blomstret i ugevis, og nu har de fået selskab af drejeblomsterne.


De seneste dage har der været mange admiraler i haven, og en del har siddet i høstasterserne. I dag er admiralerne væk. I september trækker de sydpå til landene ved Middelhavet, hvor de overvintrer. De trækker især langs kysterne, og nogle år ser vi mange af dem i haven, inden de begiver sig af sted. Det milde septembervejr må have fået dem til i år at udsætte deres træk til de sidste dage i september. 


Drejeblomsterne, Physostegia virginiana 'Vivid' klarer sig godt på trods af, at de vokser et tørt sted i haven. Nogle steder kan man læse, at de gerne vil vokse i fugtig jord, andre steder står der, at de er tørketålende. 


Oktober står for døren, og vi må forvente, at haven bliver mere og mere præget af efteråret, men forfaldet kan heldigvis også være smukt.




20 kommentarer:

  1. Du har så mye fint som blomstrer fortsatt. Dine asters har så fin farge. For to dager siden hadde jeg to admiralsommerfugler her. Så jeg tror ikke de har reist herfra enda. Det er varmt til her å være , og da liker sommerfuglene seg. Nydelig farge på dreieblomstene. De har jeg aldri hatt. Så fint at din pasjonsblomst trives så godt.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er blevet ret begejstret for drejeblomster, og jeg har lige købt en med hvide blomster. De breder sig lidt ved udløbere, så man skal passe på, at de ikke invaderer naboplanterne.
      Passionsblomsten har klaret sig godt. Jeg må vist hellere få taget et par stiklinger, som jeg kan overvintre inde, for det er ikke sikkert, de to jeg har i haven klarer vinteren.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja jeg holder meget af efterårsfarverne, sammen med asters ser det ekstra godt ud. Jeg ville klippe rosen helt ned, når den er færdig med at blomstre, jeg tror bestemt, den starter op igen til foråret. Roser er hårdføre og ynder at blive klippet, de kvitterer ofte med et fint flor året efter.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de gyldne efterårsfarver er fine sammen med lille blomster. Jeg havde tænkt på, at jeg ville prøve at klippe roserne helt ned til foråret, men når du foreslår, jeg kan gøre det efter afblomstring, vil jeg prøve det. Din rosenerfaring er 100 gange større end min.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Smukke billeder fra en genopretningsmåned! Buske som blomstrer nu må være en bonus, men først skulle vi så grueligt meget igennem. Tørke er noget skidt, og måske ender det med vi skal tænke i helt andre baner end de vante, men så længe det går... Stormen i august var meget værre hos jer end her, og det har været trist at skulle rende haven rundt og samle blomster sammen, men nu ser det jo godt ud. Her har vi også haft et mylder af flotte admiraler lige inden de stak sydpå. Det føles som en ekstra luksus når året i øvrigt har været fattigt på sommerfugle.
    Her er der også atter blomster i Amistead, og alt det jeg klippede væk er ved at slå rod som stiklinger til næste år, men til den tid vil jeg plante dem i haven i stedet for en krukke. Det er en smuk blomstring du har i asters og drejeblomster, og margeritter i krukke er næsten det bedste man kan have. Det vil jeg huske til næste år!
    De der har styr på deres bibelhistorie kan fortælle hele lidelseshistorien udfra opbygningen af en passionsblomst, men jeg har glemt hvordan det hænger sammen. Noget med antallet af støvfang osv... Jeg synes det er prisværdigt at gøre et forsøg på at peppe skraldebøtterne op!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Genopretningsmåned er et godt ord. Hvor har vi dog nydt de mange dejlige septemberdage.
      Jeg går meget ind for tørketålende planter, men der er altså også planter, jeg ikke kan undvære, selvom de kræver en lidt fugtig jord. Men vi får se ...
      Efter auguststormen tænkte jeg, at det var den havesæson, men heldigvis har septembervejret gjort min pessimisme til skamme :-)
      Hvis du planter 'Amistad' ud i haven til foråret, vil de blive større, end dem i krukken. Men de bliver ikke så tætte i væksten, at det vil gå ud over naboplanterne.
      Den historie om passionsblomsten har jeg aldrig hørt. Jeg har fået den af Marit i Norge. Hun sendte engang to stiklinger pakket ind i fugtig køkkenrulle. Og når man ved, hvor langsom postgangen er, er det vel nærmest et under, at de overlevede.
      Havde jeg haft dit talent for at male, vil jeg have dekoreret de grimme skraldebøtter.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Man undrer sig hver gang noget går uskadt gennem postvæsnet - tænk at det skal være sådan - men du har fået en flot plante Elna! Det er sikkert helt forbudt at male på de skønne skraldebøtter:-)

      Slet
  4. Hej Elna!
    Vilken fantastisk färgprakt med vackra blommande växter. Men de vita är också fina, otrolig Passionsblomma, som klättrar på planket. Hortensiorna har jag önskat mig länge, jag har inte haft mina mer än några år, trodde de var svåra att få att trivas. Nu har jag skaffat några nya som jag skall plantera idag. Fjärilarna har inte varit många hos oss, har bara sett några enstaka under sommaren ,och såg en fladdra iväg häromdagen.
    Ha en fin helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder allermest af hvide blomster, men om efteråret, når træerne skifter farve og dagene bliver mørkere, må der godt komme lidt mere knald på farverne.
      Held og lykke med dine hortensiaer. Der er selvfølgelig forskel på sorterne, men jeg tror generelt ikke, de er så svære at få til at trives, når bare ikke de har det for tørt de første par år.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja efteråret er finere end frygtet.
    Drejeblomst er så sjove. Jeg har osse haft dem. De forsvandt, men nu har der poppet en op mellem stenene i en kant, så den skal reddes. Jeg syntes ikke de breder sig, men ja de vandrer rundt. Ligesom duehoved.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Drejeblomsten er da værd at redde. Der er ikke mange stauder, der blomstrer så fint langt ind i oktober. Duehoved havde jeg næsten helt glemt, vi havde den i haven for mange år siden, men den blev pludselig væk. Det er ellers en dejlig staude.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei! Jeg er så enig at sein blomstring er verdifullt. Det er veldig mye verdifullt hos deg nå. Det er deilig med en varm september. På våre breddegrader begynner frykten for nattefrost nå. La det være lenge til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber virkelig også, at nattefrosten lader vente på sig. Jeg husker et år, hvor frosten tog alle georginerne omkring første oktober. Det var ærgerligt, for bortset fra denne ene frostnat, kom der ikke frost før i slutningen af oktober.
      Hav det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Også her har septembervejret været fint, mildt og med en passende blanding af sol og regn. Der er i virkeligheden ikke blomster, der står ganske enkle margueritter, hvad enten de står i krukker eller i bede. Drejeblomst er vel i grunden en ganske robust staude, men her I haven overlever den kun et år eller to. Ærgerligt, for den giver noget fin farve til efterårshaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Drejeblomsten er nok mest til sandjord. Jeg forelsker mig nogle gange i "lerjordsblomster", men det fortryder jeg som regel, for de vil ikke trives hos os.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Nydelig blanding av hvite og lilla/rosa blomster. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ingeborg. Jeg er glad for både hvide og pastelfarvede blomster. Men om efteråret, må der godt komme lidt mere farve på.
      Hav det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Ja det har været dejligt med fantastisk sen-sensommer vejr. Der er flere steder i haven med en lille genblomstring. Min Amistad havde også en sløv periode, men jeg skal love for at de blomstrer nu. Det må være en fornøjelse at kigge på din høstasters, som de blomstrer. Smuk farve i den lave septembersol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan vel sige, at september reddede havesæsonen. Hvis ikke vi får frost, vil 'Amistad' helt sikkert også glæde os med blomster i hele oktober. Høstasters giver farve til haven. Jeg er især glad for den lave lilla, for den vælter aldrig.

      Hilsen Elna

      Slet