fredag den 8. marts 2024

Det spirer og gror

Det blev så bart i bedene, da staudetoppene blev klippet af. Men nu begynder stauderne at vise sig, og sammen med de blomstrende løgplanter bliver der efterhånden mere og mere at se på.

De næste billeder viser en russer og en skotte. Russisk mandstro, Eryngium planum 'Blaukappe', har stået med smukke frøstande hele vinteren, og man nænner næsten ikke at klippe dem af. Men det blev gjort, og nu er det de tykke, runde blade, der pynter i bedet

Skotsk lostilk, Ligusticum scoticum, har nogle meget flotte blade. De er helt blanke og smukt lysegrønne, og man lægger straks mærke til dem.

Lige nu er der mange krokus i blomst, og humlebierne har fundet dem. Det ser flot ud, når blomsterne folder sig ud i solen, men de holder ikke mange dage.

De mørkeblå krokus formerer sig lidt for hurtigt, så om nogle år har de sikkert indtaget hele haven. Jeg har ikke navnet på dem, ellers ville jeg godt have advaret mod dem. Men de er da meget kønne.

Der kommer også mange scillaer. De er rigtig søde. Nogle af dem har en meget stærk blå farve, andre er mere dæmpede, som det ses på billedet.

Koreakornellerne, Cornus kousa, hører til forårsfavoritterne, selvom de ikke er sprunget ud endnu, men de har nogle meget dekorative runde knopper.

Et par grene er fine i en vase sammen med gule påskeliljer.

I krukkerne er der plantet stedmorblomster. De fylder ikke så meget endnu, men det kommer de hurtigt til.



Hvorfor grankogler? Fordi jeg har en god veninde, der har et grantræ i forhaven. Jeg kender ikke navnet på det, men det er et virkeligt smukt træ, og koglerne er også smukke. Lige nu ligger koglerne i store dynger under træet, og jeg samler nogle op, hver gang jeg besøger min veninde. På billedet ligger koglerne til tørre - og bagefter skal de gemmes væk til jul ;-)

Marts har budt på det skønneste forårsvejr, og det lokkede på en køretur ned i i Tøndermarsken, hvor de sidste billeder er taget.

Rudbøl Sø


Vidåen


Vadehavet




16 kommentarer:

  1. Det er en imponerende mengde med crocus som blomstrer hos deg nå. De mørke lilla er veldig fine, og det er sikkert en gammel sort som ikke er å få kjøpt i dag. I ditt milde klima trives de sikkert veldig godt. Scilla er også så søte. Vakre bilder fra have

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er muligvis en gammel sort. Jeg har fået dem foræret af en ældre dame. De trives ovenud godt. Men de står i bedet med de store bambus, og der må de godt brede sig. Scillaer holder jeg også meget af, især den himmelblå, der ses på billedet.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna!
    Det ser helt fantastiskt ut med alla färgglada crocus. Jag hittade en vit i blom ut mot gatan där det är som varmast nu. Vi har sol och ganska skön temperatur, det känns som att våren har kommit.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja når solen skinner og krokusserne folder sig ud, kommer der knald på farverne, og man kan kun være i godt humør. Men den første lille hvide krokus, der folder sig ud, bliver man også glad for. Godt at foråret også er kommet til dig.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg såede russisk mandstro sidste år , og har lige fundet de små skud. Skotten står stadig på ønskelisten. Men en dag dukker den op i et plantesalg håber jeg.
    Oj nogle lækre krokus. Dem skal der da ikke advares imod, men anbefales... Mine små "snekrokus" breder sig langsomt, men ikke så flot som dine mørkeblå.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du vil minde mig om det til efteråret, vil jeg gerne sende dig nogle frø af skotten.
      Jeg synes også, at de små krokus er søde, men de breder sig vildt og voldsomt. De gror i bedet med bambus, og der må de gerne være. Men jeg vil helst ikke have dem over hele haven, så bliver de for dominerende i forhold til alle de andre små løgvækster.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det er jo helt internationalt i dag, både skotsk og russisk :)
    Her har det ikke været fint vejr før i dag, selvom solen skinnede var det temmelig koldt.
    Åh så mange fine krokus du har, jeg har nydt billederne af dem, her har jeg endnu ikke så mange som på Samsø, forhåbentlig kommer det.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og de to nationaliteter lever i fred og fordragelighed. Der er ikke så høje temperaturer, kun en 8-9 grader, men solen varmer godt.
      Dine krokus bliver hurtigt til mange flere.

      hilsen Elna

      Slet
  5. Fine billeder fra din have Elna! Jeg kan godt se du er lidt længere fremme med dit forår, for her er der ikke hverken påskeliljer eller mange krokus i blomst endnu, så jeg suger indtryk til mig fra din blomsterpragt. Haven virker altid lidt flad når man lige har klippet ned, men så ser man jo pludselig de små friske blade igang nedenunder og det ser lovende ud. Flot med både skotter og russere i fredelig sameksistens - og du har lavet de fineste små krukker med dine æblegrene, porse og forårsblomster! Koreakornellen har virkeligt dekorative knopper - som små løgkupler næsten:-)
    Forstår I bliver grebet af udlængsel når vejret viser sig fra sin fine side. Her hvor vinden piver kold ind fra øst søger vi indenlands mod de gamle skove og store træer:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla! Ja det er dejligt, når stauderne begynder at dække den brune jord.
      Det er lige nu krokusserne er i fuld flor. Jeg er spændt på, hvor længe blomstringen vil vare. På næste lørdag skal vi med haveselskabet på udflugt til slottet i Husum. Her er slotsparken hvert forår helt lilla af blomstrende krokus. Vi har oplevet det et par gange, og det er et fantastisk syn. Men Husum ligger jo længere sydpå, så det er spændende om krokusserne holder så længe.
      Du har rigtig studeret mine krukker. De er sådan set meget enkle, jeg er ikke den store blomsterdekoratør.
      Det er sjovt, jeg tænker også på løgkupler, når jeg ser koreakornellens blomster.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Der er ikke noget smukkere end forårsblomster "en masse"! Flotte billeder. Det er nok blomster, der fanger øjet, men sikke en glæde at se på det første forårsløv og forårsknopper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Forårsblomster kan man ikke se sig mæt i. Vi er blevet sultne i løbet af vinteren. Men du har ret i, at blade og knopper også bringer glæde med sig.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Det er deilig med vårblomstring og stauder som blir synlige. Påskelinjene har ikke kommet her foreløpig, bare grønne knopper. Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret er en dejlig tid, og det spændende fra dag til dag at se, hvad der kommer op af jorden.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Det ser da godt ud med alle de smukke krokus'er

    SvarSlet
  9. Ja de er da dejlige, især i solskin.
    Hilsen Elna

    SvarSlet