fredag den 14. juni 2024

Gårdhaven

Gårdhaven er det haverum, vi bruger mest. Det er først og fremmest, fordi vi er dovne og tager den nemmeste vej ud i haven. Fra køkkenet går vi lige igennem bryggerset, hvor udefodtøjet står, og derfra direkte ud i gårdhaven. Her er et havebord, hvor mange af dagens måltider indtages, når vejret er til det. Desuden er der et arbejdsbord, som hænger på muren, der forbinder huset med garagen.

For at gårdhaven skal se frodig ud, er nogle af planterne valgt ud fra, at de har store dekorative blade. Det gælder først og fremmest vinen, der vokser op ad garagemuren og sender ranker til siderne under tagudhænget og langs toppen af læmuren.


Rynkeblad har også store dekorative blade. Det er en plante, som var meget på mode i 70'erne og 80'erne. Nu ser man den ikke ret tit mere, og i min lokale planteskole siger de, at den er usælgelig. Det er en skam, for det er virkelig en god plante, der stort set tåler alt, og den bliver aldrig angrebet af sygdomme.


Bambus har om ikke dekorative blade så i det mindste en dekorativ vækstform.


Fjervalmuen kæmper med hortensiaen om pladsen, og resultatet er hvert år, at hortensiaen må beskæres, så de fleste af blomsterne klippes af. Sådan er vilkårene.


Taksen blev plantet for 2 år siden, for at den skulle læ for vinden, der kommer susende omkring hushjørnet. Den er allerede blevet så stor, at den gør gavn. Bag taksen ses bronzeblad, der også hører til gruppen af planter med store dekorative blade.


På husmuren vokser en stedsegrøn krybende benved. Den blomstrer lige nu med små gulgrønne blomster, senere på sommeren kommer frugterne, der har hvide kapsler og orangefarvede frø.



I gårdhaven har vi forsøgt at skabe en lidt anderledes stemning end i resten haven. I gårdhaven er stemningen mere fortættet, og hvor resten af haven er renset for nips, har der sneget sig lidt ind i gårdhaven. Gårdhaven må gerne være hyggelig at træde ud i - en slags "mormors kolonihave". 





Selvfølgelig er der også krukkeplanter.





Nu mangler vi bare, at sommervejret bliver lidt bedre, så vi kan nyde de lange lyse aftner ved havebordet.


16 kommentarer:

  1. Det ser så hyggelig ut i deres hage, og det ser så idyllisk der. Alt passer så godt i sammen. Jeg er imponert over din Taxus at den har vokst så mye på bare to år. Ditt klima er perfekt for god vekst.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit! Taks har vi god held med, de trives godt i vores jord og vores klima. Når de bliver for store klipper jeg dem enten i kugler eller også klipper jeg de største grene af.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det er lykkedes fint at skabe 'mormors kolonihave' i gården, og idéen med de mange flotte bladplanter skaber et frodigt uderum som god kontrast til bryggerset (tænker jeg). Man er i haven og alligevel i et rum. Jeg tror mange har det som jeg med rynkeblad, at den ser lidt trist ud på afstand, og det er selvfølgelig synd når den faktisk har en del at byde på. Måske bliver I trendsættere (det plejer vi at sige når vi er helt umoderne) med jeres busk, for den skal nok komme igen:-)
    Bambus, bronzeblad, vin, Hortensia, benved og fjervalmue giver en skøn frodighed med masser af variation, og når der også er krukker og sjove sten osv. så er det et dejligt rum I har skabt! Nu mangler vi bare det gode vejr der får os til at flytte ud med maden.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores rynkeblad er en af de meget få planter, vi har haft siden vi anlagde vores have i 1973. Vi klipper lidt i den hvert år, så den ikke bliver for stor. Den fortjener en renæssance, og hvem ved, måske bliver vi trendsættere ;-)
      Det gode vejr lader vente på sig, men jeg kan nu godt finde på at tage vinterjakken på og sætte mig ud i haven.

      Tak - og hilsen fra Elna

      Slet
  3. Ja lad os håbe på bedre vejr, så I kan nyde det i gårdhaven. Det er nogle fine bladplanter I har, der har jeg i stedet rhododendron, men det er ikke alle, der har lyst til dem. Men så har I så meget andet. Jeg har aldrig rigtigt brudt mig om rynkeblad, men den du viser har rigtig fine blade.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil gerne have majvejret tilbage. Da havde vi en lang periode med østenvind og op til 27 grader. Men regnen er jeg glad for.
      Jeg er jo ikke så begejstret for rododendron, men vi besøgte to store rododendronparker på vores tur til Bremen, og jeg må indrømme, at jeg blev betaget af de mange blomstrende rododendron.
      Jeg holder meget af vores rynkeblad. Blomsterne er der ikke så meget ved, men bærrene er fine.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Ni har lyckats skapa en trivsam del i trädgården. De gröna stora bladen är mycket dekorativa. Rynkeblad , kan det vara rynkolvon , Viburnum Rhytidophyllum ? Den har riktigt dekorativa blad.
    Vi har sol och regn lite om vartannat, man får gå ut mellan regnskurarna.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, rynkeblad hedder Viburnum Rhytidophyllum. Jeg burde have skrevet de latinske navne, men det er ikke altid, jeg får det gjort. Det tager lidt tid, for jeg skal som regel have de latinske navne slået op.
      Vi har blæst og bygevejr og lave temperaturer. Jeg går også ud mellem bygerne, men det er koldt, og man skal være klædt godt på.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Dejlig gårdhave. Forhåbentlig bliver vejret bedre. Her har det nu været forbløffende godt i eftermiddag.
    Rynkeblad er vist noget omdiskuteret. Min mor har en , der er kæmpe, den er ældgammel. Og hver gang jeg skal hjælpe med at beskære den , er det med støvmaske på. Den er uhyggelig at arbejde med. Men bladene er smukke i dekorationer. De holder godt i juledekorationerne.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg gik også ud i eftermiddag og opdagede, at det var blevet dejligt vejr. Men nu regner det igen.
      Vores rynkeblad er også ældgammel, men jeg klipper den, så den er ikke ret stor. Støvet generer mig ikke. Jeg bruger også bladene i dekorationer. De er smukke også på bagsiden.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna! Dere har skapt et sommerrom som det ser ut til å være godt å være i. Det er også fint å skape variasjon mellom andre hagerom. Det gir overraskelser. Særlig nå om sommeren. Går runder på runder i hagen, særlig på kveldstid Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Variation kan jeg godt lide. Haverummene må gerne være forskellige, så bliver oplevelen større. Der sker så meget i haven, så der skal jævnligt gås runder, hvis man skal følge med.
      Hav en god søndag!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Så koselig med sånne plasser. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen, Ingeborg. Du må også have en god aften.
      Hilsen Elna

      Slet
  8. Svar
    1. Tak Tim, jeg har også prøvet at finde en stil, der skaber hygge.
      Hilsen Elna

      Slet