fredag den 21. juni 2024

Midsommerhaven

I går var det årets længste dag, og det var samtidig en rigtig dejlig solskinsdag. Vi sad i lang tid på vores bænk i forhaven og nød formiddagskaffen. Bierne summede ved siden af os i bedet med stjerneskærm, og i bærmisplerne langs indkørslen havde solsortene travlt med at spise af de røde bær. Der er bær nok til hele kvarterets solsorte og mere til, alligevel kriges de om dem. Senere gik jeg en fotorunde. Jeg ville forevige midsommerhavens blomsterflor.

I bedet overfor bænken blomstrer fortsat den lyserøde salvie, bag den ses små hvide matremblomster og bagerst lyslilla hostablomster.


I bedet ved indkørslen har mange af stauderne afblomstret. Men så har hortensiaerne taget over, og de vil blomstre resten af sommeren og ind i efteråret.

Hortensiaerne, 'The Bride', er smukkest, når de står med både knopper og udsprungne blomster. Knopperne giver lethed i forhold til de store, tunge blomsterhoveder.



I det lange bed langs takshækken lyser løvefod, Alchemilla mollis, og farvet gåseurt, Anthemis tinctoria 'Wargrave', op med deres lysegule blomster.



Foran de klippede takssøjler har nogle selvsåede judaspenge, Lunaria Annua, fundet vej op igennem et tæt bunddække. Efter at have blomstret i ugevis med smukke lilla blomster, er det nu frøstandene, der pynter. Først var frøstandene helt grønne, nu begynder de at få et fint lilla skær. Frøstandene er fine og holdbare som grønt fyld i buketter.


I den hvide have har selvsåede haveklinter, Lychnis coronaria 'Alba', lagt sig ud over stien. Det har de fået lov til, men når de bliver for store, bliver de rykket op med hård hånd.


Roserne er midsommerhavens dronninger. Herunder ses 'Astrid Lindgren'.


 I bedet syd for huset har salvier og storkenæb blomstret i ugevis takket være det kølige vejr.


I det haverum, vi kalder den tørketålende have, er det også salvier og storkenæb, der dominerer sammen med matrem, der stikker hovedet op, hvor der er en plads.


Græsserne er nu blevet så store, at de begynder at give højde til bedene.


Aller bagerst i haven holder valmuerne midsommerfest. De har samlet alle vennerne. så de er en stor flok.


Vi tager traditionen tro til Skagen for at fejre midsommer. Her på Danmarks nordspids er dagene længere end noget andet sted i landet, og flere tusinde lokale og turister fejrer hvert år sankthans med et stort bål på Sønderstrand.


 Glad midsommer!


18 kommentarer:

  1. Tak I lige måde, Elna. Godt du tog en fotorunde i din midsommerhave. Hvor ser den hyggelig ud. Det slår mig, når jeg ser billederne, at din jord må være meget mere porøs end vores; for flere af de stauder, der trives fint hos dig, har ikke en chance i vores lerjord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie! Vores sandjord kan slet ikke holde sammen, og regnvandet løber lige igennem. De første år var jeg træt af sandjorden og ville meget hellere have haft lerjord, men i dag er jeg glad for vores sandjord og alle vores tørketålende planter. En sandjord er meget nemmere at arbejde i end en lerjord, og jo ældre jeg bliver, jo mere sætter jeg pris på det.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja, god fornøjelse på Sønderstrand, og tak for det flotte midsommerindlæg her! Det er dejligt at se hvordan i har fået plads til mange forskellige plantesamfund i haven, men også godt at høre der er plads til det spontane. Som nu valmuerne med alle deres venner - matrem og klinte:-) Af og til finder planterne af sig selv de steder hvor de allerbedst passer ind, og det er jo bare noget man skal tage imod.
    Det lange bed med løvefod er helt på toppen nu og bare en skøn 'installation' - og græsserne er begyndt at gøre deres indflydelse gældende. Ikke dårligt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - du må også have en god sankthansaften. De selvsåede er værdsatte. De er som regel nemme at rykke op, hvis festen tager overhånd.
      Det lange bed med løvefod er jeg glad for, også når de ikke blomstrer. Så kalder jeg det pausebedet, for det er et godt sted at hvile øjnene.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Det er så frodig og fint i bedene dine. De mørke valmuer har en nydelig farge. Ettåringer i hagen må en bare ha plass til. De pynter så fint opp. Din hvite hortensia beundrer jeg hvert år, og du er heldig som har et klima hvor de overlever ute.
    Ha en fin St. Hans feiring!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit! Hvis ikke man har plads til sommerblomsterne, finder de selv en plads, mange af dem er jo gode til at så sig selv.
      Hortensiaer trives godt i vores have, når først de har etableret sig. De fleste buske er jo ved at have afblomstret for i år, så er det dejligt at hortensiaerne kommer med deres blomster, som er meget holdbare.
      Tak i lige måde.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Dejlig midsommer til dig med, så fine billeder du viser i midsommeren. Heldigvis viser sommeren sig nu fra den bedste side, måske med undtagelse af den regn, de lover i nat. Men lad os nu se, hvad det bliver til. Vi kan godt bruge lidt igen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth! Vores have har ofte været tørkeramt omkring sankthans. I år nyder jeg, at den er frodig og grøn, men vi kan også godt bruge lidt mere regn.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Wow kan hortensia blive så flot i sandjord. Rigtige midsommerbilleder.
    Spændende med det lovede regnvejr. Vi kunne godt bruge en sjat, men ikke som styrtregn. Det slår for meget ned,.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hortensiaer trives godt i sandjord. Men de første år skal de lige hjælpes i gang med lidt vand. Jeg er også spændt på vejret. Vi kan godt bruge regn, navnlig hvis vi skal have varme i næste uge. Men styrtregn vil vi gerne have os frabedt.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!
    Så mycket fint du har i din trädgård. Fastnade speciellt för dina stora fantastiska Hortensior och de spröda vackra Vallmon, vilken otroligt vacker färg.
    Ha en fin Midsommardag!
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hortensiaernes blomster kan man have glæde af i lang tid. Valmuerne får lov at så sig selv, så der er efterhånden kommet lidt forskellige lilla farver, og der er både med enkle og med dobbelte blomster.
      Tak! Ja nu er midsommerdagen ovre, men jeg havde en dejlig dag. Vi var nogle dage i Skagen i fint sommervejr. Jeg håber også, din dag gik godt.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Oj, så langt hortensiaen din er kommet, her er det bare ørsmå knopper, men det er kanskje en annerledes sort. Jeg savner Matrem, som jeg hadde for noen år siden. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også hortensiaer i haven, som ikke er i blomst endnu, så jeg tror 'The Bride' er en tidlig sort. Matrem ville jeg også savne, hvis mine forsvandt.
      Hav det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna! På denne tiden er jeg nesten glad for et mer kjølig vær, så jeg får litt bedre tid til å nyte blomstringen. Utrolig vakker blomstring hos dere. Det er så fint når det er mange av samme sort. Nå er det rett før marikåpene blomstrer for fullt her.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår dig godt. Jeg foretrækker også det lidt kølige vejr med deraf længere blomstring.
      Det er så dejligt at have noget at glæde sig til. Jeg glæder mig til dahliaerne.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Sukk, så vakker midtsommerblomstring! Hortensia er bare herlige. 'The Bride' er skikkelig lekker.
    God St. Hansdag!
    /Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hortensiaer er gode at have i haven, fordi de blomstrer over så lang tid. I naturen er der mange blomster omkring midsommer, i haverne er det jo til dels haveejerne, der bestemmer, hvornår der skal være mange blomster, men jeg tror også, der er mange blomster i haverne omkring midsommer.
      Tak, jeg havde en god sankthansdag. Vi kom hjem fra Skagen i går aftes efter nogle dejlige dage med smukt vejr.

      Hilsen Elna

      Slet