fredag den 27. september 2024

En pose blandede frø

I foråret fik jeg en frøblanding til en blomstereng foræret. Jeg blev selvfølgelig glad for gaven, jeg bliver altid glad for gaver, der kan bruges i haven. 

På pakken stod, at der var frø til 10 m2. Det spekulerede jeg lidt over, for hvor skulle jeg lige finde plads til en 10 m2 stor blomstereng i en parcelhushave, der i forvejen er fyldt til bristepunktet af planter. Løsningen blev at så halvdelen af blomsterblandingen og gemme den anden halvdel til næste år. Frøene blev sået i et bed, der i forvejen var beplantet med bjergmynter. En del af bjergmynterne var gået ud, og resten kom dårligt, formentligt fordi de havde haft det for fugtigt sidste vinter. 

Frøene spirede og kom godt fra start. Billedet er fra den 20. juni. Jeg var lidt utålmodig, for jeg havde ikke set den første blomst endnu.

Men så begyndte der endelig at ske noget. På billedet fra den 4. juli er de første blomster sprunget ud. Det er kornblomst, honningurt og boghvede.

Nu begyndte det at gå stærkt. Den 23. juli var bedet på det højeste, men da var over halvdelen af sommeren jo også gået.

Bedet holdt sig på toppen i en måneds tid, og jeg gik selvfølgelig og glædede mig over alle de forskellige blomster. Det er boghveden, jeg har haft mest fornøjelse af. Det var den første blomst, der sprang ud, og den holder stand endnu, så det bliver formentlig også den, der kommer til at lukke bedet ned. Billedet af boghveden er fra den 18. september.

De sidste 3 billeder er taget for et par dage siden. Nu er der ikke meget pynt ved bedet længere. De fleste planter er visnet og flere er væltet, så jeg overvejer, om jeg skal rydde bedet for det meste.

Solsikkerne, der var de sidste, der kom i blomst, stråler endnu, selvom en enkelt har lagt sig ned. Så dem vil jeg selvfølgelig bevare, måske kan der også blive frø til fuglene.

Min konklusion er, at sommerblomster har meget at tilføre haven. Men et bed udelukkende med blandede sommerblomster, har en meget kort sæson. De 8-9 måneder af året er der ikke megen pynt ved bedet.

I stedet for et helt bed med blandede sommerblomster foretrækker jeg at bruge sommerblomster til at fylde op med de steder, hvor der er "huller" i staudebedene.

Og hvordan gik det så med bjergmynterne? Nogle gik ud, mens andre har klaret sig sammen med sommerblomsterne.


7 kommentarer:

  1. Jeg er veldig glad i sommerblomster, og i bloggverden er det få som skriver om sommerblomster synes jeg. Det virker som de er litt undervurdert. De du sådde ble jo veldig fine. De blå kornblomstene gir så fin farge til bedet.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved jo, du er glad for sommerblomster. Jeg husker, hvor mange blodbægre, du plejer at så ;-) Jeg holder også meget af sommerblomster, men jeg har ikke så meget plads til at forspire dem, jeg har kun vindueskarmene.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja, jeg oplevede jo det samme sidste år, og kan også sige at sæsonen blev kort, selvom f.eks. honningurt kunne blomstre endnu engang efter nedskæring. Boghvede er så fin synes jeg. Den kommer her og der og får altid lov at stå. Jeg tror jeg vil købe nogle frø til næste år.
    Dit bed var fint så længe det varede, men ellers er det nok klogt at bruge sommerblomster til at lukke hullerne i de etablerede bede eller krukker. Jeg er bange for mange bliver skuffede når de ser hvor kort blomstringstid der er på blandingerne... Det er et stort arbejde at holde sådan et bed kørende.

    Godt at læse om dine erfaringer!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er første gang, jeg stifter bekendtskab med boghvede, men det er helt sikkert blevet et godt bekendtskab. Bedet var fint, da det var i blomst, men det så ærlig talt lidt rodet ud før blomstringen med alle de forskellige blade. Nu er der ikke meget tilbage at se på, men jeg har høstet nogle frø. Jeg mener også, at sommerblomster er bedst til at lukke huller med. Havde jeg haft en køkkenhave, havde jeg sikkert også brugt dem der.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg holder osse meget af sommerblomster. Men jeg bruger dem udplantet i "hullerne" i bedene og osse i urtehaven til snit. De giver farve på de tidspunkter hvor stauderne holder pause. Som regel altså. I år har det været lidt skævt syntes jeg på grund af det kølige forår og forsommer.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sommerblomster er gode at plante ud i hullerne, og også til afskæring. Men der vil jeg ikke bruge frøblandinger. Til "lapning" forspirer jeg frøene indendørs og planter frølingerne ud, når de har en god størrelse, ellers er jeg bange for, at de små spirer ikke vil klare sig i kampen med stauderne.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Jag brukar så sommarblommor varje år, och hade dem i krukor i år. Sommarflox, Zinnia , Cosmos och Ammi Majus blev favoriter. De blommar länge, har kvar Jätteverbena och Sommar Rudbeckia, de andra har jag klippt ner. Sommar Rudbeckian har blivit perenn, jag gräver ner den i en odlingslåda till vintern och väcker upp den i vår. Din sommar rabatt är fin med det gula och det blåa. Hälsningar Marika

    SvarSlet