fredag den 6. september 2024

Haven i øjenhøjde

Alle billederne i dette indlæg er fra mit fotoarkiv.

I 2022 var jeg til haveselskabets store udstilling CPH Garden i København. Der var specielt en af showhaverne, der gjorde indtryk på mig, og jeg har tænkt på den mange gange siden. Det var Helle Troelsens have, "Haveglæder".

I haven var der lavet en brændevæg, og i denne væg var der anbragt stålringe i forskellige højder. De laveste af ringene var anbragt i børnehøjde, og på den anden side brændevæggen var der blomstrende stauder og svirrende insekter, som børnene kunne kikke lige ud på. Når voksne bøjede sig, kunne de selvfølgelig også kikke ud på blomsterne.

Det lyder måske ikke som en uforglemmelig oplevelse, at man kunne bøje sig ned og kikke igennem et rundt hul. Men det var altså en stor oplevelse at være i øjenhøjde med blomster, sommerfugle og bier i stedet for at kikke ned på blomsterne, som man ofte gør.

Nu er det jo temmelig besværligt at ligge på knæ og betragte blomsterne, men så må blomsterne i stedet komme op i øjenhøjde, og jeg har tænkt så meget på det runde kikhul, at jeg er begyndt at plante flere høje stauder i haven.

De følgende billeder af høje stauder, er fra vores egen have:





De næste billeder er fra en privat have i Ribe. Her er det duftende roser, der er kommet i højden til glæde for både syns- og lugtesans.



Det næste billede er også fra Ribe, fra Quedens gård. Her har man arrangeret en lille samling krukkeplanter på et bord. Det giver en helt anden oplevelse, når krukkeplanter hæves fra jorden.


Da Anne Just anlagde Haven i Hune, var hun meget opmærksom på at få planterne op i øjenhøjde. Hun gjorde det på den måde, at hun kørte jord på og lavede bakker og skråninger i haven.




I Enemærkets Hostahave har man lavet en lang vold med en varieret beplantning.


I Tivoli udnytter man også niveauforskellene.


Endelig kan man finde symaskinen frem og skabe en lodret have. Billedet er fra Bryggen i Bergen.


Og til slut et par billeder fra Floriaden i Holland i 2022. Her er der lodret have i stort format.




12 kommentarer:

  1. Spændende idé med planter i øjenhøjde, du har fundet mange. Du kan nok regne ud, hvilket billede jeg beundrede mest. Ja rigtigt det fra den private have i Ribe. Men jeg synes nu godt om alle billederne, især dem fra din egen have.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en ualmindelig smuk have den i Ribe. Jeg har set den to gange.
      Somme tider gennemser jeg nogle af billederne i mit fotoarkiv, og det er faktisk ret spændende. Man kan jo sagtens genbruge billeder i andre sammenhænge, som da man viste dem første gang.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja der lidt Tommelise over det hvis man kan kikke ind i bedene istedet for at kikke ned på det.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nu du siger det. Kan man kalde det Tommeliseeffekten? Som havemenneske kikker man ret meget ned.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Er det ikke fantastisk som man får inspiration ved havebesøg. OK - vi planter ikke i 4 etager eller graver hele haven op for at skabe niveauforskel, men vi kan alligevel lave små ændringer som giver fornemmelsen af dybde. Det er nogle fine høje planter du har i haven. Jeg er helt misundelig over din 'Amistad'. Min er sølle 50 cm!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det er fantastisk, som haveejere kan inspirere hinanden. Du har helt ret, små ændringer kan have en stor virkning. 'Amistad' er vokset helt op til husnummeret uden at jeg har gjort noget særligt. 'Amistad' bliver ved at vokse, til frosten kommer, så din kan sagtens nå at blive højere.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ingen tvivl om, at forandring fryder, også når det handler om højden på de planter, vi omgiver os med. Det er en fantastisk verden, der åbenbarer sig, når man går helt tæt på blomsterne og deres insekter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vel den fantastiske verden, der åbenbarer sig i din sensommerhave. Det ser ud til, at der er mange høje stauder og græsser.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. De loddrette hagene på Floriaden er veldig flotte. Dine høye stauder er også så fine. Jeg tror ikke at jeg har noen stauder som blir så høye 😊

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig før set så store lodrette haver. Det må være et stort arbejde at passe planterne. Mon ikke du også har høje stauder, om ikke andet så på denne årstid, hvor de er ved at nå deres fulde højde.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Wow! Vilken grön fasad på huset! Underbart!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Facaden er fantastisk. Man må håbe, der er et automatisk vandingsanlæg, så man ikke skal kravle rundt med en vandkande ;-)

      Hilsen Elna

      Slet