tirsdag den 24. november 2015

Porse - en lidt overset plante

I det vestligste Jylland er der store arealer med porse. Planten gror vildt i sumpede områder, ofte tæt på klitterne. Men porsen vokser i de fleste egne af landet, dog er den hyppigst i Jylland. Porse er nok kendt af de fleste som en fortrinlig snapseurt. Men den er også aktuel på denne årstid, da den er glimrende til dekorationsbrug.


Det er sjældent, man ser porse brugt i dekorationer. Jeg har heller ikke set den omtalt i de bøger, der handler om at lave dekorationer af naturens materialer. Det skyldes måske, at mange ikke kender den.

Jeg trak i gummistøvlerne, bevæbnede mig med en saks og gik ud i et moseagtigt område, hvor porsen vokser. Den gror villigt og dækker store arealer, så der kan sagtens klippes af den, uden at det kan ses.


Jeg fandt også lidt mos, rensdyrlav og revling, som voksede i nærheden.


Så behøves der næsten ikke andet til en dekoration.




Kastanjer og porse har samme brune farve og klæder hinanden.


Her er porse sat sammen med cypres og gran. "Sneboldene" er lavet af træuld. Jeg kom en dag ind i mit lokale supermarked, da en af medarbejderne var ved at pakke granatæbler ud. Granatæblerne var pakket ned i træuld, og da træulden bare skulle smides væk, fik jeg en pose med hjem.



 

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Ett trevligt inlägg med vackra bilder, dekorationerna är verkligen tjusiga där pors växten med sin avvikande färg drar blicken till sig.

    Inlägget om pors väcker barndomsminnen, vid vår sommarstuga växte något som vi kallade för getpors. Den trivdes vid fuktiga och sanka skogsmarker, jag minns ännu hur starkt den doftade. Inte förrän jag började med trädgård i vuxen ålder och lärde mig något om växter förstod jag att det vi kallade för pors egentligen var en av få vildväxande rododendronarter här i Norden, nämligen skvattram Rhododendron tomentosum och inte pors Porsmyrica gale. Gemensamt för de båda arterna är den skarpa och kryddiga doften men skvattram är giftig och bör inte användas som krydda.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlet
  2. Hej!
    Tak for din kommentar. Det var da en sjov lille historie, og så startede den helt tilbage i din barndom.
    Jeg er lige nu på ferie i Gøteborg og har planlagt en tur i Botanisk Have i dag. Det glæder jeg mig til.
    Hilsen Elna

    SvarSlet