lørdag den 3. september 2016

Roser

Jeg har lige været på besøg i Laubjergs Rosenhave. Jeg har været der flere gange hen over sommeren og fulgt rosernes udvikling. Nu er vi så langt henne på året, at det for alvor bliver tydeligt hvilke roser, der klarer sig godt. Her kommer en lille serie af de bedste roser:

'Deseo'. Den stod tæt og frodig i en meget smuk krukke.


'Celebration Time'


'Gracious Queen' (Michelangelo). Hvis man er til gule roser, er her en rose, der ser meget sund ud.


'Harlow Carr'


'Nostalgie'. Den blev vinder i årets rosenkåring. Jeg tror nu aldrig, det bliver min favorit, jeg synes, den ser så kunstig ud. Men den har skønne blade.


'Marsh'



'Omi Oswald'. Den er simpelthen bedårende.


'Westzeit'


'Maisha'


'Absolutely Fabulous'. Den var plantet sammen med statice, og det var en rigtig flot plantesammensætning.



Forrige gang, jeg var i rosenhaven, valgte jeg 'Benjamin Britten' som min favorit. Den kan være med endnu. Selvom den måske ikke er vokset så meget hen over sommeren, så den sund ud.


'Open arms'. Jeg tror, det skal være min favorit denne gang. Den er helt uimodståelig.


Jeg kan ikke lade være med at beundre de smukke takshække, når jeg er i rosenhaven.


Der er også nogle mægtig store thujahække. For at de ikke skal se for bastante ud, er der nogle steder lavet "vinduer" - en fin detalje.


En anden fin detalje er denne smukke sten.


Læg mærke til, hvordan der er kælet for belægningen under siddepladsen.


Rosenhaven ligger meget tæt på, hvor jeg bor, så jeg tror, betingelserne for at dyrke roser i rosenhaven stort set svarer til betingelserne i vores egen have. Så nu kan jeg notere de roser, der måske skal på ønskesedlen til næste år.

Se rosenhavens hjemmeside her.

12 kommentarer:

  1. Det er en god idé at følge rosernes udvikling over en hel sæson, og når haven ligger så tæt på, kan du virkelig bruge dine iagttagelser konstruktivt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tror, der er kommet et par stykker på ønskesedlen.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Fine billeder fra Rosenhaven, der er mange enkeltblomstrende imellem, Open Arms er rigtig fin. Jeg kan godt forstå, at du kommer der ofte, når du bor så tæt på.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg har nok i det hele taget en svaghed for enkeltblomstrende planter.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Fina rosor och bra att se dem under hela säsongen. Flera av rosorna du visar har jag nog inte sett förut. Open arms var ny för mig.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte heller ikke 'Open Arms', før jeg så den i rosenhaven. Men der findes jo også så mange forskellige roser, at det er umuligt at kende dem alle. Den er fra 1995.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Skønne roser og billeder. Og dejlig let for dig at studere hvad der fungere på jeres jorde/område. Jeg falder så let for roser, men har,også, besluttet at sundheden må være kravet for om de kommer ind i min have fremover. Skønne hække, det ser så godt ud, man får lyst til at røre! Tror ikke jeg når i rosenhaven i år, håber inderligt det bliver til en tur næste år.
    Ha en dejlig dag, med hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Også en dejlig dag til dig Anette. Takshække er skønne året rundt. Når det har regnet og blæst meget i en periode, og mange planter ser triste ud og ligger væltet til alle sider, så står takshækkene stive og friske og rammer bedene ind.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Skjønne roser! Og fine sittegrupper! Det er alltid lurt å følge plantene gjennom en seson, for å se hva de tåler :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Ja, den siddeplads kunne jeg heller ikke stå for. Det ser så gennemført ud, når der er kælet for detaljerne.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei!
    Et stort savn er å få til sunne og vakre roser i hagen. Disse du viser er nydelige.
    Vinduer i hekken har jeg stor sans for. Prøver å få til noe som ligner.
    Steinen er superflott.
    God natt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Stenen har nogle flotte striber. Den er i sig selv et helt kunstværk. Vinduerne i hækken gjorde, at man blev så nysgerrig. Man skulle lige hen og kikke for at se, hvad der var på den anden side af hækken.

      Hilsen Elna

      Slet